Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skrivarstrul

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-07 20:57

Jag har ett litet lokalt ethernetnätverk mellan rummen, och efter lite strul med min skrivare (Samsung färglaser) tappade den plötsligt kontakten med min dator (Powerbook G4). Den har kontakt med nätverket och en egen IP-adress, men jag har helt glömt hur jag ska få till det i systeminställningarna.

Jag har alltså skrivarens IP-adress, IP Subnet mask, Default Gateway, Primary DNS och secondary DNS, och Ethertalk Name.

Jag lägger till skrivare i systeminställningarna och väljer Internet Printing Protocol. Men vad ska jag skriva på Adress, Kö, Namn och Plats? Hur jag än gör så kan jag inte skriva ut. Antingen får jag meddelandet att "Network host is busy" eller "Unable to connect to !PP host".

Eftersom jag inte alls behärskar nätverk, famlar jag i blindo och hoppas att någon därute kan komma med råd!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-03-07 21:38

Det är vanligare att skrivare använder "HP Jetdirect - Socket" istället för IPP...

Prova att lägga till den som en sån istället. Då behöver du bara knappa in IP-adressen i adressfältet. Namn och Plats är bara för att du lättare ska veta vilken skrivare det är om du har flera installerade.

Vad jag däremot tycker är lite konstigt är att om skivare har ett Ethertalk-namn som du säger så borde den dyka upp direkt i den förvalda bläddraren som man får upp när man ska lägga till skrivare. Det kanske är något fel på nätverkskortet eller inställningarna på skrivaren...

/Freppa

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-08 09:04

Tusen tack, så enkelt var det att lösa! Bytte till HP Jetdirect, och nu brummar den så fint i garderoben igen.

1
Bevaka tråden