Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken programvara vill ni se portad/utvecklad?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, håller på med en del projekt inom programmering för Mac - bara för Mac givetvis.
Jag skulle vara intresserad av att få veta om du går och klurar på en mjukvara som du skulle tycka vara oumbärlig men som inte finns? Eller som kanske (hemska tanke) bara finns till PeeCee och otroligt nog är rätt bra ändå?

Nu menar jag inte ett nytt Photoshop eller andra program av den magnituden, jag menar ngt mindre apps, som exvis, macjournal, idropper, någon widget, alltså något som en ganska liten grupp utvecklare kan ta itu med.

Några förslag?

Vänliga hälsningar,

creability

en macig version av någon enkel vektorritar-app vore trevligt.
(typ xfig - fast trevlig då...)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-07 20:07

creability,

Gott initiativ, å du kanske är den "räddare i nöden" som jag eftersöker!!

Jag är på jakt efter en lösning som med jämna intervaller:

  • Bevakar en katalog/mapp på extern FTP-server...

  • Om/när ett dokument hamnar/läggs i denna mapp, så flyttas (kopieras & raderas) den till en mapp på den lokala maskinen.

Vidare skall den även kunna:

  • Bevaka en mapp på lokal maskin...

  • Om/när ett dokument hamnar/läggs i denna mapp, så kopieras den via FTP till en katalog/mapp på extern FTP-server...

  • Flyttar aktuell fil till en annan mapp på lokal maskin för arkivering...

Bekvämt vore dessutom att programmet:

  • Triggar ett AppleScript då överföring slutförts...

  • Skickar ett mail då överföring slutförts... (...alt. via AppleScript..)

  • FTP-uppgifter (server/namn/lösen/mapp) anges via en inställning...

  • Sökvägar till relevanta mappar anges via en inställning...

  • Intervall för aktivitet anges via en inställning...

För att inte tala om::

  • Stöd för andra protokoll (AFP/WebDav/SMB)...

  • Körs som en "service", d.v.s. inte kräva att man är inloggad på maskinen ifråga...

Ja då är lyckan total!!

Kanske något för Dig att knåpa på...!?

- Torkel

  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-07 20:37
Ursprungligen av Torkel:

creability,

Gott initiativ, å du kanske är den "räddare i nöden" som jag eftersöker!!

Jag är på jakt efter en lösning som med jämna intervaller:

  • Bevakar en katalog/mapp på extern FTP-server...

  • Om/när ett dokument hamnar/läggs i denna mapp, så flyttas (kopieras & raderas) den till en mapp på den lokala maskinen.

Vidare skall den även kunna:

  • Bevaka en mapp på lokal maskin...

  • Om/när ett dokument hamnar/läggs i denna mapp, så kopieras den via FTP till en katalog/mapp på extern FTP-server...

  • Flyttar aktuell fil till en annan mapp på lokal maskin för arkivering...

Bekvämt vore dessutom att programmet:

  • Triggar ett AppleScript då överföring slutförts...

  • Skickar ett mail då överföring slutförts... (...alt. via AppleScript..)

  • FTP-uppgifter (server/namn/lösen/mapp) anges via en inställning...

  • Sökvägar till relevanta mappar anges via en inställning...

  • Intervall för aktivitet anges via en inställning...

För att inte tala om::

  • Stöd för andra protokoll (AFP/WebDav/SMB)...

  • Körs som en "service", d.v.s. inte kräva att man är inloggad på maskinen ifråga...

Ja då är lyckan total!!

Kanske något för Dig att knåpa på...!?

- Torkel

Detta gör du "enkelt" själv med grundläggande kunskaper i Xcode, AppleScript och shellscript.

Ursprungligen av Wire:

Detta gör du "enkelt" själv med grundläggande kunskaper i Xcode, AppleScript och shellscript.

Instämmer - så när som att kravet på att det ska kunna köras utan inloggning i praktiken utesluter AppleScript. AppleScript kräver nämligen, av djupliggande tekniska skäl, inloggning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-07 22:56
Ursprungligen av Wire:

Detta gör du "enkelt" själv med grundläggande kunskaper i Xcode, AppleScript och shellscript.

Wire,

Inget är svårt när man kan det, men eftersom jag inte är någon fena på vare sig Xcode, eller shellscript, så kändes just creability's initiativ som ett lämpligt tillfälle att lägga fram mina "önskemål".

- Torkel

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-03-07 20:14

Jag vill bara ha ordentligt stöd för filöverföringar över MSN-protokollet i Adium och andra tredjeparsklienter som använder libgaim. Bristen på detta är tammefan största nackdelen med Mac.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-07 20:35

Jag vet många som skulle betala för att kunna köra suuntos program på Mac.
(Suunto = dyk eller sportklockor)

Betalar gärna för det

/Tangen

Det Torkel efterlyser går även att bygga med FileMaker, Lasso eller PHP bara för att nämna ett par alternativ till. Lasso och PHP kräver dock inte inloggning.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-03-08 01:41

Taz: Ja, det går att göra med alla programmeringsspråk. Jag får dock intrycket av Torkel att färdigheter saknas i endera.

Senast redigerat 2007-03-08 06:50
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-08 01:57

Jag har redan tidigare letat runt på nätet, och det som mest fyller mina behov är Filetrain från Laidback Solutions:

...tillika:

Automize från Hitek Software:

Haken är att Filetrain är i dyraste laget för mig (≈12.000:-) och Automize känns väldigt "o-Mac:ig" i min smak.

Några andra förslag, någon!?

Jag har varit inne på att bygga flöden med Automator, men har inte hittat någon "Automator action" för nedladdning via FTP. Dessutom känns Automator inte riktigt "färdigt" ännu, då det saknas bra överblick över vilka actions man har igång, eller tillgång till.

Det går ju alltid att scripta befintliga program (Fetch, Transmit, Cyberduck, m.fl.), men jag vill helst se ett fristående program för dessa uppifter.

- Torkel

Det "Wire" säger. nämligen. "detta gör du enkelt själv" är egentligen vad jag är ute efter. Jag är själv fritidsscuba-diver, men är inte ett dugg intresserad av att skriva program själv (eller ngn typ av script alls). Jag vill köpa en lösning och jag tror att det finns många med mig.
Jag får upplsag här, och tackar för dem. Naturligtvis får alla inte samma gensvar men man kan ju alltid försöka.

Tack för era kommentarer, men jag vill ha MÅNGA fler att sålla bland.

Tack för allt hittills!

Creability

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-03-08 10:11

Ethereal med Aqua-stöd.

1
Bevaka tråden