Var kan man få inskicksservice?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ena fläkten i min MacBook Pro har lagt av. Lagningen görs på garantin men AppleCare erbjuder inte inskicks-service utan jag måste själv ta mig till lämpligt service-ställe och få den lagad. En enkel resa på ca 8 mil, totalt över 30 mil om dom inte kan serva den medan jag väntar.

Min fråga är därför, finns det någon som känner till något service-center dit jag kan skicka maskinen och få den skickad tillbaka igen?

Thomas

Läs avtalet en gång till, On - site, ingår inte det längre i AC? Du ska kunna få din dator upphämtad av t ex TNT

Vet inte om folket på supporten har koll men killen hos Apple var mycket tydlig på att inlämninsservice var enda alternativet. Han föreslog att jag skulle ringa runt till några olika för att höra om någon var villig att ta emot den via post.

Verkar som jag får tanka bilen och ta ledigt från jobbet. Om jag ringer till verkstan innan kanske dom kan ta hem fläkten och laga medan jag väntar så behöver jag kanske bara åka en gång.

Det här låter konstigt. Jag har vid ett flertal tillfällen ringt Apple om mina trasiga datorer. DingDong på dörren så kommer en DHL-filur och hämtar datorn i ett fint skumgummiskyddat emballage. 1 vecka senare kommer samma (nåja) kille tillbaka med datorn. Och jag har aldrig haft AppleCare...

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-03-15 14:17

Hade en timmes diskussion om detta med apples support igår.

Dom ville att jag skulle åka totalt 80 mil till servicecentret (40 mil tur och retur, 2 resor) alt. ringa serviceverkstaden och komma överens om att jag skickar in datorn med post "på egen risk" och för egen kostnad till dom...

Efter, som sagt, en timme i telefon fick jag dom att vika sig och betala frakten...

Bara vidhöll att enligt konsumentköplagen så ska inskick vara gratis för köparen ("utan kostnad och väsentlig olägenhet", som det så fint står i lagen)....
Kanske inte är 100% applicerbart då Apple store kanske är utländskt i grunden, men då apple agerar i sverige med svenska officiella återförsäljare och servicecenter så tyckte jag att det var ganska självklart att jag inte skulle behöva betala frakten...

Senast redigerat 2007-03-15 23:13
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-16 15:54
Ursprungligen av bogg:

Hade en timmes diskussion om detta med apples support igår.

Dom ville att jag skulle åka totalt 80 mil till servicecentret (40 mil tur och retur, 2 resor) alt. ringa serviceverkstaden och komma överens om att jag skickar in datorn med post "på egen risk" och för egen kostnad till dom...

Efter, som sagt, en timme i telefon fick jag dom att vika sig och betala frakten...

Bara vidhöll att enligt konsumentköplagen så ska inskick vara gratis för köparen ("utan kostnad och väsentlig olägenhet", som det så fint står i lagen)....
Kanske inte är 100% applicerbart då Apple store kanske är utländskt i grunden, men då apple agerar i sverige med svenska officiella återförsäljare och servicecenter så tyckte jag att det var ganska självklart att jag inte skulle behöva betala frakten...

Det som du har råkat ut för belyser en del av problemet med Apple Store och de riktlinjer som deras säljare/supportpersonal tycks lyda under: total godtycklighet! Själv har jag blivit väl bemött men ovanstående ska ju aldrig ha inträffat! De chansade alltså på att du inte skulle kunna argumentera för din sak. Rätt osympatisk strategi från deras sida...

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-03-23 10:22
Ursprungligen av hkim:

Det som du har råkat ut för belyser en del av problemet med Apple Store och de riktlinjer som deras säljare/supportpersonal tycks lyda under: total godtycklighet! Själv har jag blivit väl bemött men ovanstående ska ju aldrig ha inträffat! De chansade alltså på att du inte skulle kunna argumentera för din sak. Rätt osympatisk strategi från deras sida...

Har nu fått tillbaka min Mac mini, det gick snabbt och smidigt så fort dom faktiskt ordnat så att dom betalade min frakt som dom skulle gjort från början

Klart att det gäller till 100% enligt svensk lag. Apple Store Sverige är en svensk butik och lyder under svenska lagar.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-03-15 23:11
Ursprungligen av sjovall:

Klart att det gäller till 100% enligt svensk lag. Apple Store Sverige är en svensk butik och lyder under svenska lagar.

Great, då hade jag till 100% rätt då, så slipper jag känna mig dålig...

Står till och med i köpvillkoren (som du borde läst igenom innan du handlade) att köpet lyder under svensk lag. Inga oklarheter där inte.

Nu har jag lånat frugans bil och farit iväg till närmaste service-center och fått maskinen lagad. Bara att avstå från inkomstbringande arbetsuppgifter en förmiddag, tur att det bara är 8 mil bort.

Jag antar att tillägget PRO på modellbeteckningen är en förkortning för pensionärernas riksorganisation och man sätter dit den för att poängtera för eventuella kunder att man bara vänder sig till personer som då och då kan ta en dag ledigt och få maskinen fixad.

Tyvärr måste jag lägga mig till med lite o-Mac-ig ödmjukhet också. Min kollega cyklade ikull med sin Dell häromveckan. Han ringde ett telefonnummer och förklarade sin situation. Damen i svarade "Det verkar som om skärmen är trasig, går det bra om vi kommer i morgon och lagar den?".

Men man får ta det onda med det goda. Om man lägger ihop världens bästa dator med världens sämsta service har man det ändå ganska bra, den är trots allt hel oftare än den är trasig.

1
Bevaka tråden