Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lägga till ICC-profil i Indesign/Photoshop

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Mitt tryckeri vill att jag lägger till deras ICC-profiler på bilderna i PS, innan montering i InDesign. Då jag redan monterat bilderna tänkte jag att det kanske går att välja "Edit Original" och sedan välja rätt profil i PS för att sedan gå tillbaka till InDesign.
I Indesign uppdateras inte profilen i infofönstret (f8) efter detta...

Om jag istället väljer profil i Indesign så verkar alla monterade bilder få denna? Problemet är bara att jag måste ha två olika profiler pga. olika papperssorter.

Hur göra detta bäst?

Mvh

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-07 17:38

Du behöver inte "lägga till" deras profil till alla bilder genom Photoshop.

Exportera PDF mot deras profil istället så blir alla bilder konverterade till den profilen.

Du kan lägga profilen i en av flera mappar.

DIn Hårddisk/Library/Colorsync/Profiles
~user/Library/Colorsync/Profiles

DIn Hårddisk/Library/Application Support/Adobe/Color/Profiles
~user/Library/Application Support/Adobe/Color/Profiles

Alla går lika bra.

InDesign har en bugg som gör att profilerna inte uppdateras i Exportdialogen och Tilldela Profil utan att du startar om programmet.

När du fått in profilen så väljer du först att tilldela dokumentet den nya ICC-profilen från tryckeriet. Ställ även in färginställningarna så att den står på "Bevara Inbäddade Profiler" i CMYK avdelningen. Du ska inte ha inställningen som bevarar värden.

Sen i PDF export väljer du PDF/X-1a och i output så ska du ha att den ska "Konvertera till Målprofil" och Mål ska vara "Dokument CMYK - Tryckeriets profil"

Det som händer är att alla bilder i dokumentet blir konverterade till tryckeriets profil utan att du behöver mickla med alla bilder. Bilderna är kvar som du ahr dom men i PDF-filen är de rätt gjorda för tryckeriets önskemål.

Kan det bli bättre ?

Janne Suhr

Ursprungligen av jannes:

Du kan lägga profilen i en av flera mappar.

DIn Hårddisk/Library/Colorsync/Profiles
~user/Library/Colorsync/Profiles

DIn Hårddisk/Library/Application Support/Adobe/Color/Profiles
~user/Library/Application Support/Adobe/Color/Profiles

Alla går lika bra.

InDesign har en bugg som gör att profilerna inte uppdateras i Exportdialogen och Tilldela Profil utan att du startar om programmet.MYK avdelningen. Du ska inte ha inställningen som bevarar värden.
Janne Suhr

Då har även jag en fråga angående detta!
Jag försöker skapa en PDF-inställning enligt dagspressens inställning ("TUNews07PDFXia2001") men jag lyckas inte nå ICC-profilen som jag lagt in i color-mappen.

Jag har då gått in i Distillern (då jag skrev ut en PostScript fil från indesign för att få den svart/vit ) klickat "inställningar">"redigera PDF-inställningar" för att ställa in den enligt "TUNews07...", under "Färg" när jag letar i rullningslisten "CMYK" eller "Grå" under arbetsfärgrymd så hittar jag inte ICC-profilen (fargpressen_v3_2006.CSF). How come?

Hängde du med på problemet? (annars får du fråga! )

Tacksam för lite hjälp!

Ursprungligen av sweetcc:

Då har även jag en fråga angående detta!
Jag försöker skapa en PDF-inställning enligt dagspressens inställning ("TUNews07PDFXia2001") men jag lyckas inte nå ICC-profilen som jag lagt in i color-mappen.

Jag har då gått in i Distillern (då jag skrev ut en PostScript fil från indesign för att få den svart/vit ) klickat "inställningar">"redigera PDF-inställningar" för att ställa in den enligt "TUNews07...", under "Färg" när jag letar i rullningslisten "CMYK" eller "Grå" under arbetsfärgrymd så hittar jag inte ICC-profilen (fargpressen_v3_2006.CSF). How come?

Hängde du med på problemet? (annars får du fråga! )

Tacksam för lite hjälp!

Äh, glöm det där! Jag hade klantat mig och glömt lägga till icm-filerna under "C:\Program\Delade filer\Adobe\Color\Profiles" jag la bara in CSF-filen under "C:\Program\Delade filer\Adobe\Color\Settings". Men nu är det löst så det är bara till att tuta och köra!!! :D:D:D

/Cicci

Nej. (Förutom buggen i InDesign då)

Mycket bra svar Jannes. *applåder*

Sent om sider... Tack för ett mycket uttömmande svar!

1
Bevaka tråden