Jag har nyligen fått hem en MP3 spelare av märket Vion. Eftersom det kan vara knepigt med MP3-spelare till Macen tänkte jag berätta mina erfarenheter av denna spelare.

Vion är en liten och lätt sak med skön känsla i materialet. Det är inte gummibeklädd, utan plast men den är ytbehandlad så den känns lite som gummi i skalet. Knapparna är ok. Mode-knappen används för att växla låtar samt bläddra i menyn. För att "klicka" trycker man ner knappen vilket ibland blir ett drag åt sidan istället men man vänjer sig.

I specifikationen står det att den funkar med Mac och även linux. Det sägs dock inget om OS9 eller OSX, men till min glädje funkar den i bägge utan drivrutin. Jag fick dock inte upp den i OSX första gången, så jag provade i OS9 och där monterades den direkt. När jag sedan gick tillbaka till OSX funkade det klockrent. Hur detta kom sig vet jag inte, men nu funkar den.

Det är dock vissa problem med att OSX skapar en "skugg-fil" av varje inlagd fil med ._filnamn. Detta kan man komma förbi genom att dra låtarna direkt från iTunes spellista till MP3-disken på skrivbordet, då verkar man slippa detta.

Inställningarna i splearen är ganska få, det finns en EQ som består av några förinställningar som Pop, Rock, Jazz, Normal och Classic. Det går att spela in ljud via en inbyggd mic som kodar till MP3 direkt i spelaren.

Det följer med en förlängningskabel för USB vilket är mycket bra för det blir trångt bakom min PB annars. Hörlurarna är väl ungefär som man kan vänta sig av medföljande saker. Det sitter en liten FM-radio på hörlurssladden som även kan användas separat men den är inget att hurra för direkt.

Den drivs av ett LR03-batteri (AAA), hur länge det räcker återstår att se.

Denna köpte jag från http://www.eksitdata.com/ för 1.579kr + 89 kr frakt. (De levererade mycket snabbt)

Det är den enda leverantören jag hittat av denna spelare, men det kan finnas andra.

Fler bilder hittar du här!

Summering: Jag är klart nöjd med köpet.