Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99 gånger växtvärk

Tråden skapades och har fått 135 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-08 15:53

Jag vill att man på 99 kan välja att bara hänga i en liten del av det, dvs 99.se/mac eller vad man nu gillar.

/Tangen
'

Ursprungligen av Olle@mac:

Ett tag fanns det en annan site som var ganska lovande, har glömt namnet men skulle gärna försöka hitta den igen... dom hade grundfärgen på sidorna i vinrött och kanske hette dom hardmaccafe

www.hardmaccafe.com

  • Medlem
  • 2007-03-08 16:25

Idén med en "tillhörighet" av typ mac/musik/ipod/löksoppa känns för min del väldigt bra, ganska exakt vad folk från 99musik ville ha efter sammanslagningen.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-09 12:17
Ursprungligen av jgb:

Idén med en "tillhörighet" av typ mac/musik/ipod/löksoppa känns för min del väldigt bra, ganska exakt vad folk från 99musik ville ha efter sammanslagningen.

Instämmer fullt ut. Jag tycker även att det är bra med /ipod osv. Du hittar allting här. Eftersom jag inte har någon iPod ännu men funderar på att skaffa, har jag börjat titta in lite där också.
I huvud så är jag på /mac

Tja. Man kan ju alltid ha en klubb där man får betala för att vara med. Medlemskap genom rekommendation från någon som redan är medlem. För visst var det härligt när man var 9 år och uppfann en ny lek på skolgården. Men när alla på skolan lekte samma lek var det inte roligt längre.

Jag tror att det bästa är om man försöker föregå med gott exempel i trådar och sätter en bra ton. Många är duktiga på detta, jag själv och många andra skulle säkert behöva skärpa sig en smula. Tillsammans med moderatorer som granskar aktivt och rensar där det behövs tror jag att man kan bibehålla en trevligt forum. Men ett forum är bara ett forum om alla kan gå dit.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-03-09 14:29

Att skapa små communities på 99.se vore ganska soft, där medlemmar får värva andra medlemmar osv.
Typ vi som är server-nördar kan skapa en server-community där vi snackar bash-script med varandra och smider hemliga planer för att ta över världen. Problemet är dock att detta kan skapa utanförskap osv.
En liten betalservice kanske, för en symbolisk summa bara för att rensa ut de som inte verkligen vill ha en communitydel.
Pro/Plus kommer säkerligen byggas ut också, vet inga planer för det, men det är bara vänta på dessa planer kommer igång och att det skapas något.

Även jag kan hålla med Olle i en del av kritiken. Det har blivit sämre. Själv är jag inte lika aktiv här. Men, jag funderar på vad det kans tänkas bero på — och jag tror att många av oss som bidrog (förmätet) till 99mac är uppslukade i högkonjunkturen. Jag har massor att göra på dagarna så tiden att svara på inlägg finns inte riktigt. Ibland har jag på senare tid försökt kasta ur mig frågor för att få bra svar, men det har inte riktigt funkat lika bra som förr. Kan det bero på att många rävar liksom jag knappast har *tid* längre?

Jag tycker iofs om 99mac mycket, och tror att jag även i framtiden kommer titta in här. Men, jag har sagt det tidigare, den dagen (om) jag lämnar 99mac så slutar jag bara att komma hit — jag är inte så mycket för att stå och tjoa i ytterdörren och hojta "JAG GÅR NU"...

Ansvaret att göra ett användarforum bättre är alla medlemmars. Jag vill förhålla mig ganska sorglöst till hur forum ändras över tiden.

Ursprungligen av ace4711:

Jag har massor att göra på dagarna så tiden att svara på inlägg finns inte riktigt. Ibland har jag på senare tid försökt kasta ur mig frågor för att få bra svar, men det har inte riktigt funkat lika bra som förr. Kan det bero på att många rävar liksom jag knappast har *tid* längre?

Håller helt med dig, tror att det är där som skon klämmer. Många av oss vet att vi måste lägga mer tid på arbetet och med åren så värdesätter vi andra saker än att bara hänga kvar här. 99.se är ju inte ett "hem" så att ropa Hej då i dörren utifall att vi vill gå vidare är tämligen meningslöst. Nyhetens behag är förbi och 99.se kommer som jag ser det bara att utvecklas mot det mer komersiella.

Säkert kommer det nya unga diehard mac-nördar som för flaggan vidare, en del som gått genom pc-indoktrineringens träsk och andra som bara vill leva sitt mac-liv. Tror att de nya användarna som switchat hit inte har samma brinnande intresse som vi som blivit lite till åren, men hoppas på att dom får lika kul som vi har och har haft.

Nu återstår bara att bestämma sig för om jag vill fortsätta betala för mitt mailkonto hos mac.se - det kontot ska för min del förnyas i mitten av april. Tror kort och gott att det var pionjärsandan och sitens litenhet som gjort att jag stannat upp så pass länge som jag gjort.

Olle@mac

Ursprungligen av Sidde:

Att skapa små communities på 99.se vore ganska soft, där medlemmar får värva andra medlemmar osv.
Typ vi som är server-nördar kan skapa en server-community där vi snackar bash-script med varandra och smider hemliga planer för att ta över världen. Problemet är dock att detta kan skapa utanförskap osv.
En liten betalservice kanske, för en symbolisk summa bara för att rensa ut de som inte verkligen vill ha en communitydel.
Pro/Plus kommer säkerligen byggas ut också, vet inga planer för det, men det är bara vänta på dessa planer kommer igång och att det skapas något.

Haha jag skojade bara! Tanken på att värva kanske är bra mot spam som hos google mail. Jag trodde inte att någon skulle ta mig på allvar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-09 17:52

Först skulle jag vilja säga att det är en intressant tråd.
Är inte den mest aktiva användaren här, men är ofta inne och läser och letar efter svar när jag stöter på några problem och funderaringar angående mac.

Har dock en sak att tillägga kanske, som jag ofta tänker på. Jag att folk har lagt mycket tid på sidan och dess nya design. Kan också tilläggas att de gjort detta på ett exemplariskt vis, sidan är läcker! Men kan ändå inte komma ifrån att jag tycker den är aningen steril och grå. Den känns inte som "hemma". Lite som att gå in i en överdesignad butik där man inte riktigt kan slappna av.

Tror detta kan ha en effekt på hur hemtrevligt man uppfattar ett community. Håller någon med mig eller är det bara jag som tänker på sådana ytligheter?

Tack för ett bra community förresten!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-03-09 17:58
Ursprungligen av Sandell:

Först skulle jag vilja säga att det är en intressant tråd.
Är inte den mest aktiva användaren här, men är ofta inne och läser och letar efter svar när jag stöter på några problem och funderaringar angående mac.

Har dock en sak att tillägga kanske, som jag ofta tänker på. Jag att folk har lagt mycket tid på sidan och dess nya design. Kan också tilläggas att de gjort detta på ett exemplariskt vis, sidan är läcker! Men kan ändå inte komma ifrån att jag tycker den är aningen steril och grå. Den känns inte som "hemma". Lite som att gå in i en överdesignad butik där man inte riktigt kan slappna av.

Tror detta kan ha en effekt på hur hemtrevligt man uppfattar ett community. Håller någon med mig eller är det bara jag som tänker på sådana ytligheter?

Tack för ett bra community förresten!

Ge gärna exempel på vad en sida du kan slappna av i ser ut?

jag tror inte problemet ligger i att det blivit för stort utan att nyhetsflödet ej finns, som på macworld... den sidan lever, just pga av att dom postar nyheter flera ggr dagen.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-03-10 22:22
Ursprungligen av shuffle:

jag tror inte problemet ligger i att det blivit för stort utan att nyhetsflödet ej finns, som på macworld... den sidan lever, just pga av att dom postar nyheter flera ggr dagen.

Och du kanske ska specificera vilket problem, det har tagits upp lite olika varianter...
Har communitykänslan försvunnit för att det är brist på nyheter? Låter inte direkt rakt kopplade.
Samt, har ju nästan aldrig funnits något nyhetsflöde i den mängden, eller i någon mängd alls. Bara smågrejer förutom under en period för något år sedan.

Jag har vart med här ett tag nu. Gillar stället.
Jag tycker bara det blir bättre. Att det försvinner lite "hembygdsgårdskänsla" är väl bara bra.

Konstigt, de som sitter och är med i hembygdsgården säger inget. Sedan en vacker dag är hembygdsgården riven och istället står det en nybyggd fin "Allemans-folkets-hus" istället.

Då dröjer det inte länge innan en del börjar, "håhåja jaja, det var bättre förr... då minsann...(ngt positivt)..idag är det baske mig (ngt negativt)" osv.
"Dagens ungdom..." och "Vi kunde x på den tiden..." kommer strax efter...

Det här KAN bottna i att en del vill känna sig specialla också. "Vi ELITEN som kan, vet och dunkar varandra i ryggen"

Jag kan själv vara sån och har kommit på vad det EGENTLIGEN är, jo jag börjar bli gammal....jag retar mig på sär skrivningar, bristande Svänska och liknande.

Konstruktiva iden om en Wiki verkar intressant. Att bygga en faktabank låter som en kanon-idé.

Att göra ALLA nöjda till 100% går aldrig.
Faktum är att man brukar räkna "alla nöjda" till >=90% när man pratar inomhusklimat i fabriker/kontor osv. Det finns alltid ngn som är missnöjd.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2007-03-30 15:57

Ett problem jag upplever jämfört med för nått år sedan är svaren på ens frågor. Frågar man t.ex. hur man ska göra för att xxxx , får man 2 dussin svar på att man inte FÅR göra så. eller att man inte BÖR göra så. eller VARFÖR man vill göra så. också vidare . .
Vet inte om det har med åldern på medlemarna eller om det bara är så det blir när det blir många . . .

Ursprungligen av basic:

Frågar man t.ex. hur man ska göra för att xxxx , får man 2 dussin svar på att man inte FÅR göra så. eller att man inte BÖR göra så. eller VARFÖR man vill göra så. också vidare . .

Fast det tycker jag mer gäller för forum i största allmänhet... det brukar sluta med att man får Googla fram svaret någon annanstans.

99 har tappat en del av charmen. Inte lika fryntligt nördigt längre kanske, och som Olle säger, inte mycket pionjäranda här idag.
Kanske det modereras för hårt, lite flamewar och crack-snack ingår i receptet på ett trevligt forumbesök, men på en lagom nivå. Absolut inte i ren piratebay-stil, det har jag ingen längtan efter eller tro på att någon vill handskas med, men gärna en svensk version av "insanelymac" + lite pryl/macfebernyheter.
Just nu är det stundvis lika torrt och kliniskt som på Apples egna forum.

Jag tror att det modereras i den omfattning som är nödvändig med tanke på att vi väl är över 23.000 registrerade användare. Lutar lite åt att det borde fått bli så att dåvarande 99mac istället hade knoppats av i flera mindre bitar - när man nu slog ihop allt så fungerar i alla fall jag som en råtta, dvs. allvarlig funderare på att lämna skeppet.

Nu tänker jag inte låta det gå så långt att jag lämnar 99.se, försöker hellre argumentera för att 99.se får en motsatt riktning och då hellre delas upp i mer fristående bitar, tänker inte heller stirra mig blind på att alla ska ha med siffran 99. Föreslår att Martin delar upp allt i lämpliga bitar och sedan säljer ut allt, flera av de trogna moderatorerna kanske skulle nappa på ett sådant erbjudande. Kan man hyra ut delar av en site ???

Det hade varit intresant att höra vad Martin egentligen vill med 99.se, om han har kvar pionjärglöden eller om Mammon nu är det som råder.

Of topic från Wikipedia:"I den animerade TV-serien The Simpsons bor den girige Montgomery Burns på Mammon Lane.", vad nu det har att göra med vad som möjligen styr 99.se och dess framtid

Ursprungligen av Olle@mac:

Det hade varit intresant att höra vad Martin egentligen vill med 99.se, om han har kvar pionjärglöden eller om Mammon nu är det som råder.

Of topic från Wikipedia:"I den animerade TV-serien The Simpsons bor den girige Montgomery Burns på Mammon Lane.", vad nu det har att göra med vad som möjligen styr 99.se och dess framtid

Ursäkta, men vad i hela friden menar du med det där?

Ursprungligen av Taz_1999:

Ursäkta, men vad i hela friden menar du med det där?

Tycker att det borde vara ganska uppenbart - på ett lite komiskt sätt ifrågasätter jag verksamheten... ja för det har blivit mer "verksamhet" än det var under pionjärtiden. Det har blivit en del banners, möjlighet att samla poäng för att senare kunna handla något billigare hos en mängd företag. Mammon är onekligen förknippad med rikedom och förvaltningen av denna, på det sättet är en jämförelse inte helt orimlig. Visst Martin har med 99siterna gjort en ofantlig och bra insatts för oss mac-användare och som man knapp törs drömma om att själv kunna prestera och det ska han ha stor kredit för. Självfallet förstår jag att det INTE varit gratis att bygga upp allt detta och att intentionerna varit goda från Martins sida, kanske är det så enkelt att en del av oss trivs bättre i småskaligheten - vet som en jämförelse att jag avskyr att gå in på stora köpcentrum typ gallerior.

Men samtidigt så börjar det kännas lite som ett Babels torn, fast sådna jämförelse kanske bara får Taz_1999 att vilja missförstå intentionen om att kunna få kritisera sammanslagningen. Om Babels torn skriver Wikipedia följande som kanske inte heller har med 99se att göra: Försöket att bygga ett torn ända upp i himlen har ansetts ha bestraffats med språkförbistringen, uppdelningen i olika tungomål, så att människor inte längre kunde förstå varandra. Tål att skrattas åt - förutsatt att man har i alla fall lite humor.

Ha en fortsatt bra helg,

Olle@mac

Ursprungligen av Olle@mac:

Tycker att det borde vara ganska uppenbart - på ett lite komiskt sätt ifrågasätter jag verksamheten... ja för det har blivit mer "verksamhet" än det var under pionjärtiden. Det har blivit en del banners, möjlighet att samla poäng för att senare kunna handla något billigare hos en mängd företag. Mammon är onekligen förknippad med rikedom och förvaltningen av denna, på det sättet är en jämförelse inte helt orimlig. Visst Martin har med 99siterna gjort en ofantlig och bra insatts för oss mac-användare och som man knapp törs drömma om att själv kunna prestera och det ska han ha stor kredit för. Självfallet förstår jag att det INTE varit gratis att bygga upp allt detta och att intentionerna varit goda från Martins sida, kanske är det så enkelt att en del av oss trivs bättre i småskaligheten - vet som en jämförelse att jag avskyr att gå in på stora köpcentrum typ gallerior.

Men samtidigt så börjar det kännas lite som ett Babels torn, fast sådna jämförelse kanske bara får Taz_1999 att vilja missförstå intentionen om att kunna få kritisera sammanslagningen. Om Babels torn skriver Wikipedia följande som kanske inte heller har med 99se att göra: Försöket att bygga ett torn ända upp i himlen har ansetts ha bestraffats med språkförbistringen, uppdelningen i olika tungomål, så att människor inte längre kunde förstå varandra. Tål att skrattas åt - förutsatt att man har i alla fall lite humor.

Ha en fortsatt bra helg,

Olle@mac

Alla som känner mig vet att jag har gott om humor men det är inte det är det gäller riktigt eller att jag skulle ha någon vilja att avsiktligt missförstå vad du skriver. Men den referens (eller tillmäle) du använde dig av har inte de historiska eller skämtsamma konnotationer du tror att den har. Kolla tex här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Mammon eller här: http://en.wikipedia.org/wiki/Mammon Några synonymer för Mammon är Belzebub, Djvävulen eller "girighetens, rikedomens och orättvisans demon" och att som du gör, vilja likna inriktningen på forumet med detta låter i mina öron som komplett vansinne och jag har faktiskt oerhört svårt att se något roligt i detta, vilket jag är säker på att du egentligen håller med mig om. Det ÄR orimligt att påstå att det är Mammon som styr här och jag tycker du borde be om ursäkt för eller ta tillbaka ditt påstående, i all välmening.

Jag ser alla annonser och övriga kommersiella inslag här som frivilliga möjligheter för medlemmar och andra, utan något som helst köpkrav, och därmed inte på något sätt störande, utan helt och hållet nödvändiga inslag för att driva en sådan enormt stor site som 99.se faktiskt är. Att anklaga forumledningen och ägarna för att drivas av Mammon är i det perspektivet lågt i mina ögon. Håller någon med?

Ursprungligen av Taz_1999:

Det ÄR orimligt att påstå att det är Mammon som styr här och jag tycker du borde be om ursäkt för eller ta tillbaka ditt påstående, i all välmening.

Visst OM det vore så att jag verkligen hade påstått detta så har du helt rätt, MEN det vore bättre att du läste innantill och inte la till egna tolkningar efter att ha läst annat på Wikipedia. Det hade varit en mer hyffsad tolkning OM du hade haft synpunkter på att jag upplever ett visst samband med hur pengars makt kan styra. Hade det varit mer på plats att säga att kapitalet styr? För så är det ju vare sig man gillar det eller inte. Nu är det inte jag som äger 99se - om jag hade ägt det så får jag hoppas på att jag INTE hade låtit det bli så stort och brett. Jag hoppas att jag har kvar min rätt att tycka att siten vuxit sig för stor.

En direkt fråga till Martin Björnström:

Ser du NÅGOT negativt med att antalet medlemmar nu vuxit så att det närmar sig 25.000 registrerade medlemmar. OM så är fallet, är du öppen för INPUT från den stora skaran av medlemmar?

Olle@mac

Ursprungligen av Taz_1999:

Ursäkta, men vad i hela friden menar du med det där?

dom är kopplade på så sätt att, iaf jag, gick till 99mac.se för att kolla nyheter, sen gled man in på forumet, jag tycker iaf att det händer så lite numera.

Hej,

Jag har varit med sedan 2001 tror jag...och visst har ens tid på forumet "dalat" - mest för att man måste jobba och ta hand om familj etc - så jag kan inte säga att det blivit så himla mycket sämre. Jag saknar dock framsidan som dynamiskt visar vad som händer "längre ned" - men det jobbar ni ju på! Sub-forum finns det väl - för plus och pro-medlemmar? Tror dock inte det är bra med "VIP"-lounges på ett sånt här ställe...då är ju alla "dom bra" inne i VIP'en och mening är väl att vi som är gamla Mac-headz (själv har jag haft Mac sen 92) skall kunna hjälpa varandra och nya användare.

Keep up the good work!

(hade ju varit trevligt att få sin "count" tillbaks )

  • Medlem
  • 2007-03-10 12:13

Jag måste säga att den gamla bakgrunden som såg ut som en gammal tapet, med lite slingrande mönster, var rätt cool. Har försökt hitta nån bild på web.archive, men icke. Hittade däremot bilder på den gamla nyhetssidan med kommentarer och "Senaste i forumet", sidan ser lite "fucked up" ut men de som varit med känner säkert igen den. iPod.se 7 Jan 2006 OM den sidan kom tillbaka skulle det vara räddningen, jag skulle i alla fall besöka 99.se mer. Vet att det är problem med resurser och så, men det hade varit så värdefult för 99 att få tillbaka nyhetssidan. Vad jag har förstått håller ni på att snickra på en nu(?), kommer den isåfall likna den gamla?

Tack för ett bra forum och för all respons.

Senast redigerat 2007-03-11 21:35
  • Medlem
  • 2007-03-11 02:51

99mac hade en period som var helt perfekt avseende antalet medlemmar och inlägg. Nu är det väldigt mycket trådar, varav möjligen 5% kan räknas som det minsta intressanta. Jämför man med exempelvis Bold så är det lite för få medlemmar och postningar där, vilket inte heller är så kul.

I början var ju 99mac också för litet, med ett hundratal medlemmar, men det som dryftades fick trots det betydligt fler kvalitativa svar än nu.

Det har ju tidigare gjorts en del hedervärda försök att höja kvalitén, men jag tror det är svårt. Man kanske skulle dela upp forumet, så man enkelt kan filtrera mellan frågor, allmänt och diskussion... eller något liknande.

Dessutom är det ju aldrig roligt att svara på frågor där frågeställaren är arg redan från början, men det känns mer som en fostringsfråga för föräldrar än något som 99mac ska behöva ta skit för. En annan sak som förbryllar är när en tråd som fått ett korrekt svar vid postning #2 drar iväg över flera sidor. "Fråga" – "svar" – "tack" – "ingen orsak" känns som en fullt tillräcklig trådlängd.

Well, om buggarna som uppstod vid sammanslagningen fixas så är ju allt som vanligt igen. Martin är väldigt bra på att dra igång nya projekt, men någon förvaltare är han inte – vilket alla som varit med här sen start torde märkt av.

Att språkbruket generellt har blivit slarvigare är inget nytt utan något som hände redan för flera år sedan, förmodligen i samband med Apples starka comeback och den kraftiga föryngringen av forumanvändarna som följde på det.

I morse fann jag 13 uppdaterade diskussioner sedan igår, förr brukade det vara flera sidor att klicka igenom varje morgon. Jag vet inte om det var bättre förr, men det var länge sedan jag lärde mig något nytt här på 99Mac. Idag besöker jag sidan mest av gammal vana.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-11 11:16

Intressant läsning om Babels torn. Min högst ovetenskapliga teori är att individerna har blivit alldeles för individualiserade i dagens samhälle. Man gör som man vill och skiter i andra. Uttrycker sig som man vill. Missen i det är att språket är till för att göra kommunikation möjlig. Det blir allt mer så att kretsen personen kan göra sig förstådd med blir allt mindre, den krymper. Mac-samhället är i mycket motsatta till det stora samhället. Här hjälps vi åt och bryr oss.

Senast redigerat 2007-03-11 13:39
  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-11 14:10

Jag instämmer med 'Taz_1999'. De annonser som finns här är här av all välmening. Som jag ser det finns det inte någon hungrig krämare bakom. Som medlemmar ges vi möjlighet att förbättra villkoren vid inköp.

Bevaka tråden