Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dubbla optiska enheter i Dual 1,42 GHz

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Jag tog min LaCie firewire CD-brännare och konstaterade att det var en 32/8/4 ATAPI-CD-brännare från Matsushita i den. Enligt Powermacens installationsbok så skulle en sån passa, bara man byglade om till Cable Select.

Efter lite meckande, förstår inte varför elkablarna ska sitta så jävligt, så satt den där. Shysst, nu har jag två CD-enheter tänkte jag och startade.

Men datorn ville inte kännas vid CD-brännaren och efter en omstart så kändes den inte ens vid DVD-brännaren. Att öppna och stänga släden fungerade dock på bägge enheterna ( CD-brännaren endast från knappen på fronten.

Vad gör man åt detta? En Master/Slave installation eller? Krockar det inte med eventuella hårddiskar då? Eller är det helt kört tro? Efter att ha tagit bort den så fungerade allt som vanligt igen.

Konfunderad är jag. Står det fel i installationsboken eller är det bara ett "exklusivt" urval av ATAPI-enheter som passar?

Efter att ha konsulterat Macoteket fick jag rådet att koppla DVD-brännaren som Master CD-brännaren som Slave. (Masterenheten sitter då längst ut på kabeln.)
Cable Select ska tydligen vara lite kinkigt för optiska enheter, trots att Handboken säger att man ska koppla så.
Detta ska inte krocka med hårddiskarna eftersom de sitter på separata bussar.

Jag återrapporerar om resultatet när jag testat.:cool:

FUnkar INTE: Nu är jag sur:mad:

Efter att ha konsulterat Nurell så fick jag till det!
jag som hela tiden trott att master skulle sitta längst bort från moderkortet och inte närmast.

Denna tråd ser bra konstig ut med mig själv som svarar på mina egna frågor.....
Well well so it goes....:p

1
Bevaka tråden