Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dele opp netteverket

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-05 13:45

Hei.
Jeg har en kunde som skal leie ut deler av sitt kontor. Leietagerene skal få tilgang til internet men ikke det lokale nettverket. De har idag noen trådløse aksesspunkter som de selv bruker. Tenkte da og sette opp en Airport Extreme som jeg setter på nettverket. De får da en annen IP adresse, ser ikke LAN, men kommer på internet. Er dette riktig tenkt? Eller er den noen annen bedre måte og sette opp dette på?

Macwik

Ett bättre alternativ är att köpa en trådlös router som har stöd för flera nätverk. Förslagsvis en Linksys med OpenWRT eller DD-WRT.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-05 15:52

De har idag en Cisco firewall, og 3 stk HP Procurve Access punkter. Dette vil de nok ikke bytte ut. Men vil den løsningen som jeg satte opp fungere? Poenget er bare at de nye leietagerene skal komme på internet. Alt annet er jo satt opp fra før. Vil nødig tulle for mye med denne Firewall`en

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2007-03-10 16:18

Ja ett sätt som kräver lite jobb är att spela RADIUS så kända burkar loggar in och får ett VLAN och gäster får default vlan. Sen om det funkar med dom aktuella HP:arna vet jag inte men du kan undersöka

Ursprungligen av Erik_J:

Ja ett sätt som kräver lite jobb är att spela RADIUS så kända burkar loggar in och får ett VLAN och gäster får default vlan. Sen om det funkar med dom aktuella HP:arna vet jag inte men du kan undersöka

Iptables och DHCP lease bundet mot MAC-adress går också. OpenWRT på en Linksys är ett bra alternativ!

Vad är det för modell på CIscon och HP:arna? Vi kan ju undersöka vad dom klarar av.

1
Bevaka tråden