Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern till pc först... sen mac

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag ämnar digitalisera hela min skivsamling då vissa skivor börjar bli så till åren att de är nätt och jämnt spelbara. Ej misskötta utan redan visar tiden sin tand på vissa samlingsskivor.

I alla fall...

Jag hade då tänkt att lägga allt i lossless på en extern hårddisk på 500 gb, sen tänkte jag manuellt kopiera allt till en annan extern på samma storlek och förvara på annan plats.

Dessa båda diskar blir då ntfs eftersom jag nu kör xp. Inom inte allt för avlägsen framtid har jag för avsikt att gå över till mac som då kör hfs+...

Är det bara för mig då att formatera en hårddisk till hfs+ och sen kopiera över all information till den. Sen formatera den första disken och göra proceduren en gång till.

Har jag då två diskar med samma innehåll på hfs+?

Men om jag gör detta stöter jag då bort en pc från att kunna spela musiken? Och är det kanske så att man ska ha ntfs och låta macen köra med det formatet?

Hur kommer vad att uppföra sig? Vore tacksam om det kunde bli utrett.

Tack,

jon

ps. jag tänkte rippa det från itunes i pc:n och sen ha det i macen sen. Kan jag formatera en disk i hfs+ genom xp? ds.

Finns en del att läsa efter en sökning på: extern disk ntfs
http://www.99.se/search.php?searchid=2758319

Den här tråden tar bla upp pc mac med extern disk:
http://www.99.se/datalagring-lagringsmedia/39110-ext-hd-til-bade-pc-mac.html?highlight=extern+disk+ntfs

Jag är fortfarande helt säker, sökte lite innan jag skrev .

Men så långt jag kommit nu är att införskaffa Mac Disc så jag kan både skriva och läsa i hfs+ från xp och sen låta den dator som blir pc i framtiden ha mac disc också för att kunna läsa.

Fat 32 verkar bara muppigt främst genom begränsningar i storlek. Jag vet inte hur jag gör i framtiden men jag funderar eventuellt att digitalisera film också, dessa filer är mellan 4-8 gig. Dvs om man kör iso....

Inget är bestämt men jag vill inte lägga ner så många timmar det ändå tar att fixa för att få krångla som en dåre senare. Vill lägga en bra grund här och nu

/jon

Det får la bli FAT32 och dedikerade hårddiskar bara till iTunes.

Men men.... Kanske Leopard har lite överaskningar för att konkurrera med Windows home server

/j

Jag skulle koppla två diskar till en extern router och montera dom via smb. På detta sätt spelar det ingen roll om du använder PC eller Mac (eller brödrost) och du är skyddad mot allt utom brand.

1
Bevaka tråden