Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Val av MBP 15 tummare

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå,

Jo, jag vill skaffa mig en MBP, och det lutar åt en MBP 15 med uppgraderat 2 gb ram och 128 mb grafikkort. Jag kommer att redigera video och spela in en del musik. är jag dumsnål som inte går på den färdiga varianten som ligger på 24 495:-? Nu kommer jag ner på 21 315:-

Hur stor skillnad är det på grafikkortet? Någon som har någon uppfattning. Jag sparar gärna några tusenlappar om jag kan.

Bh

Lars

Hej Lars!
Det här är en lite knivig fråga och en sits som jag tror många sitter i när dom ska handla datorer, även jag
Det är alltid en "rätt liten" skillnad i pengar för att hoppa ett steg uppåt, tänker man. Dealen är att det ju inte en så liten skillnad, i ditt fall skiljer det 3180:- och det kan man få ganska mycket annat roligt för. Jag vet ju såklart inte vad du har för ekonomi, men det är ett rätt lätt sätt att spara drygt tretusen srpänn.
Å andra sidan ska du ju lägga ut så mycket penagar och det kanske du inte gör så ofta, så då kanske det är lika bra att damma på och tjacka den fetare.
Nu är jag inte sakkunnig när det gäller videoproduktion, men min instinkt säger mig att det är bättre för dig att lägga 3180:- på att maxa ramminnet i den lättare versionen och kanske sätta i en hårddisk som spinner i 7200 rpm.
Kolla upp det och överväg sen lite till.

Hur du än gör med ditt datorköp kommer du inte att bli besviken för det är en så fin burk du köper, det kommer din undermedvetna efter-köpet-självterapi fixa åt dig

mvh
/Martin

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-03-03 10:18

Jag sysslar inte så mycket med video, så jag köpte den billigare (med 2GB ram). Jag föreslår därför att du köper den dyrare om du har råd (eftersom du ska pyssla med video).

Edit: Jag har tydligen FEL, så köp den billigare och satsa på en snabbare hårddisk. (Rådgjorde med en god vän som sysslar mkt med video). Men se till att ta 2GB minne.

För övrigt är glossy skärm snyggast.

Senast redigerat 2007-03-03 10:47

Tack för alla svar och tankar.

Hum...ja det är lite knivigt...hårddiskmässigt spelar det ingen då jag kommer att köra en fw800-lösning. Jag kommer inte ifrån att jag tycker att det är ett för stort hopp mellan de båda varianterna och jag hoppas verkligen att skillnaden inte är så stor...även om jag fått rekomendationer att ta den fetare.

Det får bli till o beställa efter helgen. Om det är någon mer som vill vädra lite åsikter så blir jag bara lycklig.:)

Lars

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-03-03 15:48

Enligt min källa så sitter grafikkortet mest och sover under videoredigering. Det är mest processorn och minnet som arbetar. Samma sak vid komprimering av film.

Härligt att höra, står nämligen själv inför precis samma val och det har lutat åt den billigare då jag inte ansett att den dyrare är värd de extra 5000:-. Skönt att få höra det av någon annan än en själv.

Blir nog till att beställa nu i mitten av mars någongång.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-03 16:29

Om jag får ge dig ett råd: välj en med blank skärm. Mycket bättre på alla sätt än den traditionella matta. Jag har haft båda.

Ursprungligen av Mondo:

Om jag får ge dig ett råd: välj en med blank skärm. Mycket bättre på alla sätt än den traditionella matta. Jag har haft båda.

Det han sa. ^

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-03-03 17:41

Jag kan tillägga att reflexer i den blanka skärmen inte är något problem. De bilder du ser på internet överdriver det hela med 100%-200% (enligt min uppfattning). Detta pga. att kameran inte uppfattar ljuset på samma sätt som ögat. Något slags polarisationsskillnad, antagligen...

Toppen...det får bli en med 128mb grafik, 2gb ram och glossyskärm! Tack för hjälpen alla och speciellt xerent.

BH

Lars

1
Bevaka tråden