Direktexport i Indesign CS2

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Solna
  • 2007-03-01 09:44

Jag har nyligen gått över från CS till CS2 och stött på en del förrändringar, bland annat i dialogrutan vid direktexport från indesign till pdf.

Jag har några frågor; dels undrar jag om de olika pdf/x -standarder man kan välja mellan. Jag har tidigare inte använt en standard, men undrar nu när och vilken standard ska man välja i vilket sammanhang? Numera arbetar jag med ICC-profiler och har bildmaterialet i Indesign i RGB-läge som jag sedan, vid direktexport, konverterar till en CMYK-profil. Påverkar detta vilken standard man ska välja?

Min andra fråga hör ihop med färghanteringen vid direktexport. Om man vill konvertera bildmaterialet till en särskild färgprofil i CMYK får man även välja ifall man vill inkludera en målprofil eller inte, borde inte detta vara självklart om man vill konvertera till en färgprofil?

Sista frågan gäller alternativet simulera övertryck, när rekommenderas man välja det alternativet?

/Aylin

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-02 11:21

Du kan se lite i det andra inlägget om PostScript eller PDF.

I huvudsak så är du på rätt spår. PDF/X är alternativet för PDF-filer till tryckerier.

PDF/X-1a tillåter endast CMYK och Dekorfärger. Då är det också naturligt att inga ICC-profiler behöver bäddas in eftersom den redan har använts. Dock så måste PDF/X1 innehålla en anvisning om vilken profil du använde när du gjorde PDF-filen. Detta för att tryckeriet ska kunna se vilka avsikter du har med trycket.

Anledningen till detta är att i vissa system som tryckerierna använder så kan en inbäddad profil i en PDF trigga en konvertering som man inte vill ha. I huvudsak är då systemet felinställt och tyvärr ganska vanligt. För att slippa detta så tillåter man inte inbäddade profiler i PDF/X1.

I PDF/X3 som tillåter både CMYK och RGB blandat så överlåter man konverteringen till målet till tryckeriet. Egentligen skickas allt bara ut som det är från InDesign i detta fall och för att det ska fungera så krävs inbäddade profiler.

Här är också en stor skillnad om man använder InDesignexport eller kör genom Distiller. Från InDesign följer alla olika profiler med in i PDF-filen. Ett dokument kan ju innehålla en uppsjö av bilder som har många olika ursprung och det hanterar InDesign där varje bilds egen ICC-profil respekteras.

I Distiller så får alla RGB-bilder en och samma RGB ICC-profil och alla CMYK en ICC-profil. Detta beror på att när PostScriptfilen sparas så försvinner ICC-profilerna. PostScript har inget stöd för ICC.

När du monterar dina bilder i RGB och ska exportera så måste DokumentCMYK vara din målprofil. Annars kan du få fyrfärgssvart text. För att ändra DokumentCMYK måste du tilldela den profilen till dokumentet. Bara PDF/X1 gör konvertering eftersom där måste allt vara i CMYK.

Du behöver inte simulera övertryck i exporten, däremot kan det vara klokt att förhandsvisa övertryck för att se om det blir som du tänkt dig.

Lycka till

Janne Suhr

1
Bevaka tråden