Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket filformat på HDD kopplad till AP Extreme router?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Sitter och läser om nya Airport Extreme som ska kunna dela en USB ansluten HDD mellan såväl Mac som Win anslutna datorer. Men hur ska denna USB disk vara formaterad för att både Mac & Win ska kunna skriva & läsa i samma nätverk?

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=305038

Så FAT32 för att Mac och Win ska kunna läsa och skriva utan tilläggsprogram.

Dock klarar inte Fat32 av filer större än 4GB. Då behöver du ta till HFS+. Med då krävs extra programvara på Windows-maskinerna som kostar pengar.

Tack för länken.
Du talar om programvara för att som jag uppfattar det kunna läsa/skriva till HFS+ från Windows. Vilket program är detta? Och finns det överhuvud något gemensamt format som både OsX och WinXP kan läsa och skriva till utan Fat32s begränsningar?

Finns det någon som själv testat och använder USB disk till AP ExtremeN och kan berätta om sina erfarenheter goda såväl som dåliga. Vore trevligt med så mycket respons som möjligt.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-03-01 15:24

MacDrive är ett ganska smidigt program har jag för mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-01 16:15

Alltså,

Då man delar en disk över nätverket behöver klienterna INTE förstå formatteringen på disken. De behöver istället förstå det protokoll man delar ut disken på.

Formatterar du i HFS+ delas disken ut i BÅDE SMB och AFP (enligt Apple-beskrivningen ovan). Detta blir ju idealiskt eftersom Win-system kan använda SMB, och Apple-system kan använda båda (men fungerar bättre med AFP).

Strunta i FAT, ty det är ondskefullt.

Ursprungligen av pesc:

Då man delar en disk över nätverket behöver klienterna INTE förstå formatteringen på disken. De behöver istället förstå det protokoll man delar ut disken på.

Ja såklart! Så blir det ju. För när jag anslutar till pc-n via SMB kan jag skriva och läsa trots att den disken är NTFS. Var så inne på det där med USB.

Så ska man bara ansluta från en pc via nätverket blir HFS+ bra. Men ska man även ansluta till en pc via USB kan det vara värt att tänka till. Fat32 kan göra livet lättare då om man inte har filer större än 4GB.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-04-01 15:50

Dela Disk via Extreme

Har en Extern USB disk som jag vill dela via Extreme.
Disken är PC formaterad (NTFS) och har tidigare använts på min PC utan problem både på en Desktop och en Laptop.

Är formatteringen ett problem?

När jag testade med en MC formaterad disk , syntest det helt ok på rountern, och dök upp som ett nät-drive på min PC, men inget innehåll syntes på den.
Men PC disken får aldrig status OK på routern, trots att den funkar bra att koppla direkt till min PC, utan Extereme vill att jag skah kontrollera den för ev. fel.

Har följt den här tråden och andra om format och behov av special mjukvara ( För att kunna läsa en mac-formaterad disk på PC) men trodde att när en disk delas över nät, så ska formatet vara irrelevant)

Tacksam för svar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-01 20:15

NTFS stöds inte av Extreme. Använd FAT eller (helst) HFS+.

Då en disk delas över nät är formatet på disken irrelevant för klienterna, men helt avgörande för den enhet som delar ut disken, eftersom denna måste kunna hantera formatet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-04-03 05:00

Har skapat en ny FAT32 partition på disken. Den syntes en enda gång på Extreme med båda partitionerna, men efter en update så syns den inte alls.
Disken har nu en NTFS och en FAT32 partition. Disk Agent verkade inte heller kunna upptäcka disken längre.
Trodde FAT 32 skulle lösa problemen.
Känner någon till ett PC program som kan formatter eller partitionera disk till HFS?
Har använt partition Magic, men den klarar fler format men inte HFS eller HFS+

1
Bevaka tråden