Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spela in kabel-tv & titta på tv?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-27 20:14

Har sökt i diverse trådar, men inte hittat svaret på en fråga som jag inte borde vara ensam om att ha:

Vad krävs för att kunna spela in digital kabel-tv (ComHem) på datorn OCH samtidigt kunna titta på digital kabel-tv på min tv-apparat (LCD, bl a med hdmi-ingång)?

Med "samtidigt" menar jag inte nödvändigtvis på samma gång, men åtminstone utan att behöva göra några större omkopplingar.

Ett krav för mig är dessutom att jag ska kunna leda in det digitala ljudet in i min förstärkare, via sp/dif (toshlink).

Den enda lösning jag själv kan se är att ha TVÅ digitalboxar (en från ComHem och en Elgato 610 för DVB-C) och TVÅ programkort från ComHem, vilket blir för dyrt för att vara intressant. Kanske skulle det också gå att kombinera Elgato 610 med Apple-TV, men det kostar ju också en slant och dessutom blir man beroende av att datorn är tillgänglig när man vill titta på tv.

Någon som har tips på någon annan lösning?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-02-27 20:56

Har för mig det finns en Elgato med 2 tuners.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2007-02-27 21:04
Ursprungligen av maca:

Den enda lösning jag själv kan se är att ha TVÅ digitalboxar (en från ComHem och en Elgato 610 för DVB-C) och TVÅ programkort från ComHem, vilket blir för dyrt för att vara intressant. Kanske skulle det också gå att kombinera Elgato 610 med Apple-TV, men det kostar ju också en slant och dessutom blir man beroende av att datorn är tillgänglig när man vill titta på tv.

Någon som har tips på någon annan lösning?

Det ovanstående i dagsläget. Och då vet jag inte om EyeTV klarar 5.1-ljud.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-27 21:26

5.1-ljud är inte viktigt, jag kör stereo, men vill inte låta vare sig datorn eller tv:n sköta omvandlingen till analogt ljud.

Jo, Elgato har väl en apparat med två tuners, men det är väl en digital och en analog, inte två digitala.

Den minst dåliga lösningen idagsläget kanske är med Apple-tv. Jag slipper då abonnemangskosntnaden för två programkort. Frågan är om jag kan titta på tv:n i "realtid" och hur det funkar med kanalbyten och andra inställningar...

  • Medlem
  • 2007-05-29 09:10

Hej,
borde det inte funka att koppla en Elgato 610 till en Mac Mini som man sedan kopplar till TV:n? Då klarar man sig väl med ett kort och en box (Elgaton).

Martin

1
Bevaka tråden