Problematisk skärm på iMac CRT?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag har en fråga som snarare gäller att sälja än att köpa en Mac, men jag tycker den verkar passa bäst här.

Jag har en gammal iMac 233 Mhz, (rev b tror jag) som jag så småningom tänker sälja. Problemet är att skärmen har betett sig lite märkligt på senare tid. Ibland så flimrar den betänkligt under uppstart. Det löper diagonala svarta och grå ränder över den ett tag innan bildröret plötsligt kommer igång och börjar bete sig som det borde.

CRT-skärmen på gamla iMacar är vad jag förstår inte det allra pålitligaste. Är det jag upplever tecken på att den snart kommer att dö? Det skulle ju kännas ohederligt att sälja den i så fall.

Tacksam om någon har erfarenheter om liknande problem att dela med sig av!
Nicklas

Om du hör ett knäppande ljud samt att bilden liksom fryser till så kan jag säga att det bara är en tidsfråga innan det blir helt svart. Detta var vad som hände min iMac, orange 266Mhz. En dag så dog maskinen helt, jag provade att starta om men den han knappt varva upp disken innan den på nytt dog.

Den har nu stått i sin kartong ett halvår, numera har en eMac fått ta över. Det som pajade så vitt jag kunnat utröna är det analoga kortet. Som i sin tur kostar ca 3000 spänn att ersätta. Har förstått att detta inte är något ovanligt sätt för iMacar att dö på, tyvärr.

Jag hade nog inte sålt maskinen utan att påpeka konstigt beteende och slutligen låta köparen avgöra om de vill chansa på "ett långt liv".

Lycka till!

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-04-08 23:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av charger68
Om du hör ett knäppande ljud samt att bilden liksom fryser till så kan jag säga att det bara är en tidsfråga innan det blir helt svart. Detta var vad som hände min iMac, orange 266Mhz. En dag så dog maskinen helt, jag provade att starta om men den han knappt varva upp disken innan den på nytt dog.

Den har nu stått i sin kartong ett halvår, numera har en eMac fått ta över. Det som pajade så vitt jag kunnat utröna är det analoga kortet. Som i sin tur kostar ca 3000 spänn att ersätta. Har förstått att detta inte är något ovanligt sätt för iMacar att dö på, tyvärr.

Jag hade nog inte sålt maskinen utan att påpeka konstigt beteende och slutligen låta köparen avgöra om de vill chansa på "ett långt liv".

Lycka till!

Charger68, du har ett PM (som man säger för att vara lite internationell och så...)

1
Bevaka tråden