Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trasigt nätverkskort :'(

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, jag tror mitt nätverkskort på min macbook är paj
För såhär är det: Mitt modem har en lampa som lyser när den får kontakt med en annan dator. När jag kopplar in min fars pc och sätter på strömmen (inte sätta på datorn allså) så börjar den blinka men inte när jag stoppar in den i min macbook, och har macbooken igång (eller avstängd, sak samma)
Genom att den blinkar när pcn är avstängd så måste det vara fel på hårdvaran, eller hur?
Hur ska jag ta kontakt med apple? Jag köpte min macbook i september (fick 2 dagar innan min födis ) så telefongrejjset är nog slut eller hur är det?
Jag blir galen på pcn, och kallar den fula ord var tredje minut, speciellt när den har blåskärmat 2 gånger idag änsålänge, och F9!!!

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-02-27 17:46
Ursprungligen av Moofius:

Hej, jag tror mitt nätverkskort på min macbook är paj
För såhär är det: Mitt modem har en lampa som lyser när den får kontakt med en annan dator. När jag kopplar in min fars pc och sätter på strömmen (inte sätta på datorn allså) så börjar den blinka men inte när jag stoppar in den i min macbook, och har macbooken igång (eller avstängd, sak samma)
Genom att den blinkar när pcn är avstängd så måste det vara fel på hårdvaran, eller hur?
Hur ska jag ta kontakt med apple? Jag köpte min macbook i september (fick 2 dagar innan min födis ) så telefongrejjset är nog slut eller hur är det?
Jag blir galen på pcn, och kallar den fula ord var tredje minut, speciellt när den har blåskärmat 2 gånger idag änsålänge, och F9!!!

Hmm .. Är nätverkskortet aktiverat i OSX överhuvudtaget? Kontrollera det i systeminställningar ..
Det behöver inte vara så att modemet lyser när man trycker in det i en nätverksport. Det beror på hur nätverkskortet är uppbyggt. Men det kan ju mycket väl vara så att nätverkskortet bara är inaktiverat och då är det inte säkert att det lyser på ditt modem.

  • Medlem
  • 2007-02-27 18:13

Det är inte säkert att det är trasigt. Om du kopplar in din Macbook direkt efter att PC:n varit inkopplad direkt i modemet (utan gateway eller router), så kommer den kanske inte hitta Macbookens MAC-adress. Det kan ta upp till en timme för din internetleverantör att släppa en ny ip-adress till en ny dator. Testa att ha modemet avstängt en timme, sätt sen på den, plugga in din dator och se vad som händer. Har man flera datorer behöver man en router. Lämpligen en trådlös.

Såhär gick det sönder:
Jag satt och surfade, och hux flux så funka det inte längre, och samtidigt slutade lampan på modemet att blinka.

Ursprungligen av Moofius:

Hur ska jag ta kontakt med apple? Jag köpte min macbook i september (fick 2 dagar innan min födis ) så telefongrejjset är nog slut eller hur är det?

Apple.se => Kontakta oss => Telefonnummer
http://www.apple.com/support/contact/phone_contacts.html
Telefon 0771 199 519 från Sverige

"Telefongrejjset" som du talar om är telefonassistans och det är något helt annat. Är det något fel på maskinen har du garanti i ett år (tre år om du köper till extra AppleCare) och då är det bara att ringa numret ovan och prata med dem.

1
Bevaka tråden