Går det verkligen att köpa en Apple dator utan OS?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-27 13:08

Se annonsen:

http://www.mactorget.nu/view.php?id=30027

Letar efter en MacMini och fann denna. Var lite förvånad över att säljaren påstod att han inte fick något OS med datorn. Kan det verkligen stämma?

Nej det stämmer inte, såvida han inte köpte den begagnad.

Han köpte den någ begagnad...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-27 13:22

..och fick inte OSX-skivan med? Får ju en att undra...

Varför skulle han inte få något OS med den om den var begagnad? Låter snarare som att han har rensat den på innehåll han inte ville ha, men att han själv inte har någon OS-skiva så att han kan installera nytt OS. Men, går det verkligen? Måste man inte ha en OS-skiva för att kunna blåsa HD?

Behöver inte vara något konstigt. Antingen har han själv slarvat bort originalskivorna, eller så har han köpt den begagnad av någon som har slarvat bort originalskivorna.

Jag köpte en begagnad PowerMac G4 av ett företag (MacRent) för ett par år sedan, och då fick jag inga skivor till den.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-27 17:39

Om Jesper har rätt, borde det väl rendera i ett rejält pristapp? Får väl fråga vederbörande om detta...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-27 21:59

Köp inte den datorn.

Ursprungligen av Mondo:

Köp inte den datorn.

Varför?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-02 14:57
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Varför?

Precis. Varför? Att slarva bort installationsskivan/skivorna till sin dator är ju hyfsat lätt hänt. Bara för att en säljare inte har alla delar som medföljde datorn vid köpet betyder verkligen inte att 'den är stulen', 'det måste vara något skumt' etc etc. Snarare kan man ju då som köpare pruta på grejerna.

Jag skulle själv inte bry mig om jag köpte en några år gammal dator och original-os:et saknades. Man vill ju oftast ha det senaste operativsystemet på hårdvaran. Men, det är ju jag.

• Medlem
  • International user
  • 2007-03-02 12:56

Nej det gör man som man vill. Ett annat alternativ finns också den kunde vara stulen.

• Medlem
  • International user
  • 2007-03-03 23:24

Jepp precis min mening. Men visst jag blir lite misstänkssam om skivorna saknas. Altså säljaren ska ha en bra anledning till att de saknas. Jag skulle kanske kolla upp med serienummer och apple i en sån situation. I alla fall skulle jag inte vilja köpa en dator utan system skivor av någon form. Man skall ju ändå ha dem när man ska datorn i bruk.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-03-04 12:22

Japp, garantitiden har ju ändå gått ut för miljontals år sen, och har man eget OS X på skiva så är det ju bara att köra..

1
Bevaka tråden