Pris för iMac DV

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Funderar på att köpa en iMac DV 400 till min mor. Har hittat ett schysst ex med DVD & 13 Gb hd. Datorn är i originalkartong med alla system skivor och papper.
Tänkte installera OSX enbart och datorn skall bara användas till saker som Mammor gör: (E-mail, surf, iTunes)
Tyvärr var ramminnet bara på 128 mb vilket är i minsta laget för OS X. Tänkte köpa till ett 512 minne så att det flyter på någorlunda.

Är det nån som har erfarenhet av denna maskin?
Rekommenderat pris?
Kan man använda vanliga PC 100/133 SDRAM till denna? Tips på billig och bra återförsäljare?

Tack på förhand...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-04-08 12:00

Hade en sådan tidigare (iMac 400 DV SE)
Var otroligt nöjd, fick 8000:- för den när jag sålde den till förmån för min G4:a...
Dagspris för en sådan? Tja, jag tippar på max 5000:- Jag kan ha fel dock... Vänta in fler svar.

/jonaz

Inga problem med DVD eller HD? Har för mig jag har hört nåt sånt men jag kan ju naturligtvis minnas fel...:rolleyes:

Killen vill ha 5000...lite saftigt tycker jag dock..

Kanske skambjuder honom

I överlag så tycker jag många priser verkar vara satta med en livlig fantasi som enda referens.
Hur kan man t.ex för allt i världen tro att man ska få 12500 för en iMac flower-power 500 MHZ. Det skulle vara för en samlare eller entusiast då i såna fall...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-08 12:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av joel_sundkvist
Kan man använda vanliga PC 100/133 SDRAM till denna? Tips på billig och bra återförsäljare?

Jodå, det går bra men köp inte vilka skitminnen som helst. Jag har handlat minnen till min gamla DV på www.macoteket.se de fungerar bra.

I tråden brevid tycker ju PJW att 1000 spänn för en Rev a iMac är rimligt. Och 5000 spänn för en iMac DV i den här tråden.... :rolleyes:

Jag själv tror att en rev a är värd ca 2000 pix. En DV ca 3000.

• Oregistrerad
  • 2003-04-08 18:07

har en rosa DV 400, väldigt bra maskin. kom över den för 2000 tror jag, men räkna inte med det.. köpte nyligen 512 pc133 från inetdata, funkar perfekt än så länge med osx 10.2.
har aldrig upplevt några problem med maskinen, väldigt tyst och fin. en annan mus bör du dock skaffa!

Jag fick 4200:- för min. Otroligt läcker burk. Min 15-årige son förevisade den för sina kompisar och presenteraste den som "fett cool dator" ryktet gick flera på flera mils omkrets att jag skaffat en iMac. Tycker själv att skärmen är alldeles för liten om man inte gillar 800x600. Kopplade in min 17" VGA-skärm, men tyckte vitsen var borta om man behövde en extra skärm. SIktar på en G4 med någon form av TFT-skärm för tillfället.

Oj vad arg du verkar. Det var "rimligt" du skrev. Så ja la inga ord i din mun. Sedan tycker jag du tar i när du kallar mitt inlägg här för värdelöst. Jag skriver vad jag tror en iMac DV kostar på marknaden. Precis det Joel undrar över.

Du får ge Joel uppgifter om vad du tycker är rimliga priser på begagnade macar. Men inte jag?

Jag vet att det alltid är svårt att spekulera i vad som är "rimliga" priser. Jag vet att markndaden sätter priser. Jag har i all fall sålt och köpt så pass mycket gamla Macar att jag tillåter mig att få ha en åsikt, precis som du.

• Medlem
  • Mark
  • 2003-04-09 00:08

voff, voooff.

Skall inte skälla men försöka hjälpa Joel.
Köpte en jordgubbe 400 DV 68mbRAM för 2000 med bläckstråle och USB diskettstation.

Å andra sida sålde jag två iMac 350 med 256 mbRAM för 3000/st.

Tror eller tycker dock att priser under 3000 beroende på konfiguration är ok om maskinen är ok. Har stött på ett par med konstiga störningar på skärm så testa innan du köper.

lev väl/papac

• Medlem
  • Mark
  • 2003-04-09 00:13

glömde säga att 400 DV är en himla trevlig maskin om den täcker behoven och jag tror din mor kommer bli nöjd, med mera RAM förstås.

Tack för alla intressanta synpunkter!! Har nu hittat en maskin som verkar schysst. Priset blir förhoppningsvis 4000:- för en DV 400 med 384 Mb ram och 13 Gb hd.

Hur skulle man överleva som konsument utan alla dessa underbara forum?

Återigen tack & bock för Era sympatiska tankar

1
Bevaka tråden