Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa ny A3 skrivare?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-26 15:30

Hej
Min gamla trogna Epson 2100 A3 skrivare har börjat jävlas, så jag tror att det är dags att köpa en ny, det är väl inte värt att skicka in den på reparation, har haft den i 3-4 år och varit nöjd med resultatet. Så vad finns det för nytt på marknaden, jag har noll koll.
Vad är bäst just nu bland A3 skrivarna? Epson,HP, Canon, har ni några tips?

Hur som helst så är vi 3st som ska dela på den i ett nätverk, vi sitter alla med bärbara MBP, och vi har även en iMac som hus dator.

/Fred

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-26 17:59

Frågan är lite vad ni skriver ut på den och hur mycket? Om det är fotografi den ska användas till skulle jag helt klart välja en Epson. Modellen 2800 känns kanske ganska naturligt för er om ni har haft den 2100, men jag skulle nog slå ett slag för den lite större modellen 3800. Förutom att den klara A2 så har den större bläckpatroner vilket blir billigare i längden, samt att alla patroner sitter i maskinen samtidigt. Med 2800 måste man byta PK mot MK för att printa på blankt respektive matt fotopapper.

Annars har jag en canon A3+ skrivare till salu
http://www.blocket.se/vi/10853505.htm?ca=11_s

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-26 23:54

Vi kör en design/ reklam byrå, så det är 50% grafik 50% fotografier,, dock så skriver vi t en hel del.

Ursprungligen av Fredric:

Vi kör en design/ reklam byrå, så det är 50% grafik 50% fotografier,, dock så skriver vi t en hel del.

Med tanke på kostnaderna per utskrift blir Epson-skrivarna i A3 dyra. Om jag räknar att jag ska köpa 6 omgångar patroner till Epson 2400, vilket jag måste göra för att få samma volym bläck som följer med till en Epson 4800, då kostar den cirka 15.000 kr. För en robust, stabil A2-skrivare som en Epson 4800 med möjlighet att köra rullpapper betalar du 22.000 kr. Så det är mitt förslag. Kvaliteteten med K3-bläck är också ett stort steg framåt jämfört med din gamla 2100.

Vill du sedan gå vidare är det lätt att lägga till en rip och göra riktiga provtryck på en sådan skrivare. Ganska trevligt att veta exakt hur det kommer se ut i trycket, eller hur?

Stefan

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-03-10 19:05

Bara av intresse vad kostar en A3 fotoutskrift i en sån maskin när man räknar in bläck, papper förslitning på maskinen mm

Nätverkskrivare i A3

Behöver ni en riktig arbetshäst och inte är helt beroende av högsta fotografiska kvalitet har jag en Xerox Phaser 7700 till salu. A3+, färglaser med 2x2 pappersfack & 1 flerfunktionsfack. Duplex, Postscript mm. Funkar i princip som ett litet "digitalt tryckeri". (för foldrar i A4 bl.a.) Kör ut med 220 gr papper. Billig i drift om ni kör blandat text/grafik/bild och vill ha större mängder...'
Endast körd 26 000 sidor! Har kapacitet att köra ca 100000 sidor /mån...

Håkan

hakan@disign.se

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-03-12 16:02

Skulle vara trevligt med en sån men tyvärr har jag nog inte de ekonomiska resurserna som behövs just nu! Är bara lite intresserad av vad det kostar dels att köpa och dels per utskrift. Funderar på att öppna reklamfirma i framtiden och det kan ju löna sig att se prisutvecklingen på sånna maskiner under en längre tid.

/Jetmoon

Priset

Jaha du...
Pengar är alltid ett dilemma. Själv satsade jag på denna skrivare för två och ett halv år sedan. Då kostade den mig i runda slängar 60 000:- Nypriset hade varit runt 175 000:- om jag inte minns fel. Köpte den av ett konkursbo och hade tänkt köra den mer än vad som blev fallet. Fick nya arbetsuppgifter (mer fotojobb) och kunde inte fullfölja det som jag hade planerat för. Att ha en sådan här maskin ståendes stilla är en mycket dålig affär och priset är jag därför villig att diskutera. Den nya maskin från Xerox som mest motsvarar min 7700GX är Phaser 7760VGX. Den har ett utpris på runt 85 000:- och är naturligtvis snäppet bättre än min.
För en reklamfirma är den en riktig klippa: Man kan köra en hel del småjobb själv och i stora kvantiteter (visitkort, vykort, affischer & foldrar) Colorproof (om man kalibrerar in den rätt...) samt förstås rena kontorsprylar som utskick, offerter och faktureringar.
Pris /utskrift är faktiskt rätt svårt att säga. Det beror ju väldigt mycket på vilken täckninge det är på utskrifterna. Mycket bilder(färg) dyrare utskrifter, och tvärtom. Men så är det ju med alla skrivare. Det är dock mycket billigare i längden än att köra med bläckstråle om man skall köra kvantitet.

Som sagt, den är inte mycket körd och har mycket livskraft kvar... Jag skulle även kunna tänka mig att byta den mot en fotoskrivare av klass (och format) om det är rätt grej.
Håkan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-15 22:32

Jag tror att det står mellan en Epson R1800 eller nya lillebrorsan R1400,, dock så verkar även HP´s skrivare ganska sköna med ethernet, har dock ingen koll på dom rent kvalitets mässigt och hur dyrt deras bläck är. Saken är att vi använder oss ganska mycket av crimson när vi behöver stora snygga utskrifter till presentationer och portfolion, så printa A2 är inget som är super viktigt, men dock så behöver vi en hyfsat tajt skrivare som håller färgerna och fixar A3..

Ursprungligen av Fredric:

Jag tror att det står mellan en Epson R1800 eller nya lillebrorsan R1400.

Epson R1800 har jag testat, en bra skrivare men utskriftskostnaden blir hög genom det dyra bläcket.

Så även om man inte behöver de stora storlekarna är ofta A2-skrivare betydligt mer lönsamma, åtminstone om man gör någon bild om dagen.

Stefan

Tjena, Fredric. vad blev det för skrivare?

Min gamla Epson Stylus 1160 dog i dag och jag måste beställa en ny illa kvick. Jag funderar på R1400 modellen.

1
Bevaka tråden