Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

1,83 GHz eller 2 GHz

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-26 09:15

Hej, som sagt så är jag noob på mac:cool:
Har förstått att ajg bör satsa på 2 GB internminne, men skall jag välja 1,83 GHz eller 2 GHz ? Det verkar vara typ 2000 krs skillnad mellan dessa:confused:
//Peter

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-02-26 09:38

Jag har ingen erfarenhet av 1,83:an, men skull nog tippa att du inte märker någon större skillnad på 1,83 och 2,0 GHz. Visst, lite är det väl, men det är så mycket annat som spelar mer roll. Precis som du skriver så är det bättre att lägga pengarna på minne.

Dock får du ju en hel del annat för de 2000 kronor extra som 2,0:an kostar (för jag antar att du pratar om macbook?).

- 80 GB hårddisk ist för 60
- DVD-brännare (i dubbla lager) ist för kombinationsenheten
- 1 GB internminne. Skall du maxa till 2 GB blir du dock tvungen att antingen välja det när du beställer (kostar ca 1800) eller köpa datorn som den är med de två 512:orna, sälja dom och köpa 2x 1GB:are någon annan stans. Jag har inte riktigt koll på vad minnen kostar nu för tiden, så vet inte vilken variant som blir billigast.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-02-26 09:43

Så, mend andra ord är mitt råd är att satsa på 2,0:an med tanke på att du ändå skall maxa minnet + att du ju får större disk och superdrive.

(eftersom jag lider av "n/a-inlägg"-problemet sedan övergången till 99.se så kan jag inte redigera mina inlägg...)

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-02-26 15:07

Håller med Hallon. 2.0 med 2gig ram är tveklöst det mest prisvärda, har en sån själv som jag är fantastiskt nöjd med

Värt att tillägga är att i och med uppgraderingen till Core 2 Duo har 2.0 Ghz modellen 4 mb cache medan 1.83 Ghz modellen fortfarande har 2 mb cache vilket innebär ytterligare prestandaökning jämfört med den senare. Har du pengarna är det värt att satsa på 2.0 Ghz modellen. Vad gäller minne så gör 2 Gb väldigt stor skillnad så det är lika bra att satsa på max på en gång.

1
Bevaka tråden