Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken version av Vista och vad kostar dom?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-02-25 16:39

Jag var precis in på en ONOFF-butik och frågade efter Vista Home Premiuim, den som jag tror de flesta "hemanvändare" har mest ut av att installera på sin Mac. Rätta mig om jag har fel. Genast ställde säljaren motfrågor och påståenden jag blev ställd inför:

- Var det en uppdatering jag ville ha? Från Windows XP? Jag svarade nej, jag ville ha "Vista från scratch". Då var det tydligen inte alls så lättillgängligt, måste beställas och fanns inte på lager och ojojoj. Redan där tackade jag för mig och gick, MS-ovän som jag är

Vilken version av Vista är det jag behöver för att installera på en Mac Book Pro? Att säga en sån sak till en säljare på ONOFF är ju inte lönt, ni som handlat tidigare på ONOFF förstår kanske varför.

Finns det fler Windows Vista Home Premium att välja mellan? Som han förklarade det så var det en version (uppdatering) om jag hade windows XP redan, men alltså en annan om jag inte hade nåt alls liksom (vilket är fallet för mig).

En annan sak är priset. Vilket är billigast? Köpa Windows XP SP2 och sen Vista-uppdateringen, eller köpa den "fulla" Vista-versionen? Han ville ha över 3000 spänn för den fulla Vista-versionen... Ödsla 3000 spänn rakt i Bill gates fickor svider ju en del, men är det enda möjligheten så...

Nåja, som vanligt kan jag inte formulera mig enkelt, men kanske tydligt iaf.

Priser:
http://www.dustinhome.se/dacsaportal/system/pages/products/wf_show_search_result.aspx?iFID=11&Value=G=5234

Enligt nedanstående tips går det att göra "clean install" med en uppgraderingskiva utan att ha XP installerat:
http://www.winsupersite.com/showcase/winvista_upgrade_clean.asp

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-02-25 17:42

Hmm, det visade sig ju bara öppna upp för mer frågor...

- Vad innebär egentligen en OEM-licens? De kostar ju bara en tredjedel så mycket, men det fanns ju vissa krav, hur uppföljs dom? Går det/"får man" att installera en OEM-licens Vista på en Mac Book Pro?

- Hur kan det komma sig att priset är "så lågt" på en OEM-licens? Är det värt att köpa en sån, eller ska man "sejfa" och köpa fullversionen?

- Vad skiljer sig en 32-bitars från en 64-bitars Vista Home Premium?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-02-25 17:50

Jag köpte en OEM Vista Home Pr. på JME Data i Malmö, kostade dryga tusenlappen. Det som skilljer från vanlig är bara att man inte får ngn kartong eller manual.

Ursprungligen av fredHo:

Jag köpte en OEM Vista Home Pr. på JME Data i Malmö, kostade dryga tusenlappen. Det som skilljer från vanlig är bara att man inte får ngn kartong eller manual.

Och att licensvillkoren är HELT annorlunda. Du får inte installera på en dator som redan har ett annat operativsystem. Du får inte flytta till en annan dator om du köper ny. Och du får inte support från Microsoft.

Så om man ska följa villkoren helt får man inte installera en OEM-licens på en Mac. Men visst går det.

Man kan köpa en uppgraderingsversion och ändå installera från scratch. Vet inte så mycket om lagligheten men det blir iaf mycket billigare och en mycket ansedd windowssida har beskrivit hur man går tillväga:

http://www.winsupersite.com/showcase/winvista_upgrade_clean.asp

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-02-25 18:44

Det är ju intressant att Microsoft säljer en verison av sin egen programvara som de inte ger support.

Det lutar nog åt att köpa den OEM-versionen iaf, man sprarar ju en del pengar där.

Ursprungligen av himpas:

Det är ju intressant att Microsoft säljer en verison av sin egen programvara som de inte ger support.

OEM av Windows såldes från början i princip bara till datorbyggare (Dell, HP osv). Då är upplägget så att datorbyggaren ska ge support på både hårdvara och mjukvara. Därav det lägre priset.

Då kan du lika gärna knalla till piratebay och tanka den... För det är också olagligt.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-02-25 19:11
Ursprungligen av Se[BBB]e:

Då kan du lika gärna knalla till piratebay och tanka den... För det är också olagligt.

Det är inte olagligt att installera en OEM på en Mac.

Ursprungligen av Mach2:

Det är inte olagligt att installera en OEM på en Mac.

Nej men det är heller inte tillåtet enligt licensvillkoren.

Ursprungligen av Rickard A:

Nej men det är heller inte tillåtet enligt licensvillkoren.

Jo, det är tillåtet att installera OEM-Vista på Macar. Detta går inte att utläsa i licensavtalet att det är tillåtet, ej att det skulle vara förbjudet. Det är dock specifikt godkänt av Microsoft. Home Basic och Home Premium FÅR INTE installeras i Parallels Desktop eller VMware Fusion, men det är tekniskt möjligt enligt uppgifter från MacWorld US.

ÅF runt om i Sverige säljer OEM-licenser med MS goda minne. All support skall skötas av ÅF. Det är ren merförsäljning utan ansvar från MS sida, så varför inte släppa på det (som de har gjort).

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-02-26 14:44
Ursprungligen av Johan Gunverth:

Jo, det är tillåtet att installera OEM-Vista på Macar. Detta går inte att utläsa i licensavtalet att det är tillåtet, ej att det skulle vara förbjudet. Det är dock specifikt godkänt av Microsoft. Home Basic och Home Premium FÅR INTE installeras i Parallels Desktop eller VMware Fusion, men det är tekniskt möjligt enligt uppgifter från MacWorld US.

ÅF runt om i Sverige säljer OEM-licenser med MS goda minne. All support skall skötas av ÅF. Det är ren merförsäljning utan ansvar från MS sida, så varför inte släppa på det (som de har gjort).

Javisst. Microsoft vet om att OEM-licenser säljs lite hur som helst, men de tycker samtidigt inte att det är ett stort problem. De anser att det är upp till återförsäljaren att avgöra till vem och hur man säljer dessa versioner. (Å andra sidan har Microsoft inte mycket annat att säga till om då det är upp till användaren om man följer licensavtalet till punkt och pricka eller inte.) Så länge Microsoft får sina pengar är de tämligen maktlösa.

Ursprungligen av Johan Gunverth:

Jo, det är tillåtet att installera OEM-Vista på Macar. Detta går inte att utläsa i licensavtalet att det är tillåtet, ej att det skulle vara förbjudet. Det är dock specifikt godkänt av Microsoft.

Hur går det ihop med att det i villkoren står att en OEM-licens enbart får installeras på en ny dator som ej redan har ett operativsystem? Om det sen är en mac eller pc spelar väl ingen roll?

Home Premium får inte installeras i virituella system oavsett om det är en full licens eller en OEM-licens.

  • Medlem
  • 2007-02-26 18:01
Ursprungligen av Rickard A:

Hur går det ihop med att det i villkoren står att en OEM-licens enbart får installeras på en ny dator som ej redan har ett operativsystem? Om det sen är en mac eller pc spelar väl ingen roll?

Home Premium får inte installeras i virituella system oavsett om det är en full licens eller en OEM-licens.

De har officiellt gått ut och sagt att det är OK. De vet att de inte kan tvinga Apple att förinstallera Windows, som de kan med Dell och väldigt många återförsäljare. De inser nog också att rätt få är villiga att betala 3 000:-. Antalet fullicenser som säljs är nog på hela taget ganska få. Man köper uppgraderingar eller oem.

Ursprungligen av stfm:

De har officiellt gått ut och sagt att det är OK.

När hur och vart har MS sagt det? För det verkar råda väldigt mycket olika bud hos återförsäljarna.

  • Medlem
  • 2007-02-26 18:39
Ursprungligen av Rickard A:

När hur och vart har MS sagt det? För det verkar råda väldigt mycket olika bud hos återförsäljarna.

I licensvillkoren antar jag. Jag har inga planer på att själv köpa Vista, så jag vet inte säkert, men det har rapporterats att de gjort en specialklausul.

Ursprungligen av stfm:

De vet att de inte kan tvinga Apple att förinstallera Windows, som de kan med Dell och väldigt många återförsäljare.

Helt säker på det?
http://linux.slashdot.org/article.pl?sid=07/02/25/2110219

Ursprungligen av Rickard A:

Hur går det ihop med att det i villkoren står att en OEM-licens enbart får installeras på en ny dator som ej redan har ett operativsystem? Om det sen är en mac eller pc spelar väl ingen roll?

Home Premium får inte installeras i virituella system oavsett om det är en full licens eller en OEM-licens.

Antagligen av den anledningen att licensavtal inte skrivs om varje vecka. Det är 250 advokater som skall lusläsa det i en månad vid varje ändring.
Licensavtalet är alltså inte i takt med verkligheten.

himpas, jag har skickat in en OEM Vista + Parallels. Funkar klockrent... än så länge...

...och som sagt; Vista Home Basic och Vista Home Premium får inte installeras i Parallels Desktop eller VMware Fusion, bara genom BootCamp. För de förra gäller Vista Business eller Vista Ultimate (eller Enterprise om man nu sitter på en sådan licens)

Jag såg det fast på kartongen står inget om detta.

Ursprungligen av peranders:

Jag såg det fast på kartongen står inget om detta.

Så här står i det engelska slutanvändaravtalet (EULA) på Home Basic och Home Premium:

"4. USE WITH VIRTUALIZATION TECHNOLOGIES. You may not use the software installed on the licensed device within a virtual (or otherwise emulated) hardware system."

De kanske har ändrat detta men på min kartong står det inte det du citerar.

Skulle varit intressant att veta hur Apple hade gjort om de hade sålt sitt OSX löst till vanliga PC. Hade de varit lika snikna mån tro?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-02-27 18:52

Hur giltigt är olika EULA i Sverige egentligen?

Hur funkar det när personer som t.ex. inte får skriva kontrakt (under 18 bl.a) 'Accepterar EULA'?

1
Bevaka tråden