välja bärbar

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I ett läge där det inte är avgjort om det blir mac (för kompisen) så är jag nyfiken på hur man jämför pris/värde mellan maskiner. Jag tycker det är svårt. Vad motsvarar tex en macbook?
Jag är macanvändare så OSX behöver inte poängteras som värde i sammanhanget. Jag vill bara jämföra hårdvara, men tycker som sagt att det är svårt eftersom jag som typisk macare aldrig brytt mig ett krafs om vad står på komponenterna inuti bara resultatet blir det förväntade.

MR

PS! Det skulle ju vara trevligt om det blev en mac ur ett socialt perspektiv, men jag vill inte "sälja på honom en".

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-23 14:50

Ett bra argument nu för tiden är ju alltid att det skulle gå att boota upp datorn med windows ifall han inte skulle gilla os x. Förut var det ju lite så att köper du en mac men inte gillar os x (varför det nu skulle vara så) så måste du sälja datorn och köpa en PC, men så är ju inte läget idag.

Inte riktigt svar på din fråga, men det kan ju vara ett argument för att få personen i fråga att våga testa mac och os x.

• Medlem
  • Växjö
  • 2007-02-23 16:29

Om man skall hårddra det så tycker jag det valet handlar om två saker:
1. Om man vill köra OSX eller inte
2. Om man vill betala för ett designat skal eller inte

Bridells argument håller endast om han svarar ja på punkt 2 ovan. Annars har han betalat en jäkla massa pengar för en lösning som han kunde fått billigare - eller iaf fått mer prestanda för pengarna. Dessutom kommer han sakna sina windows-tangenter samt delete.

Om personen i fråga dessutom är lite pirataktigt lagd så handlar det egentligen bara om punkt 2 - På olagligt sätt går det väl idag att köra OSX på en PC?

Vi glömmer föresten punkt 3 - fjärrkontrollen

Själv svarar jag "ja" på alla tre pukterna.

Sen kan jag tycka att helheten med småfinesser som t.ex. sensorer för tangentbordsunderbelysningen etc förgyller mac:en. Ofta mår själen bättre av de sköna detaljerna än den råa prestandan - den nyttjar man sällan fullt ut ändå (tror jag).

• Medlem
  • Gävle
  • 2007-02-23 17:08

Fundera på vad som är viktigast egentligen, och välj dator efter det. Att välja dator efter antal Ghz och MB är lika konstigt som att välja bil efter hur snabbt den går, tycker jag.

Hm Jag tycker inte det går att jämföra med bil. Dessutom rör det inte OSX utan jämförbar hårdvara och kvalitet. Killen vet vad mac är men köper det (nog) bara om han får ungefär lika mycket hårdvara av apple.
Hallon säger "en jäkla massa pengar" och sätter fingret på det. Så en ingångsmacbook ligger på strax över 10000, då är väl isight, trådlöst och bredband med. Men hur mycket mer bang får man av tex HP. Jag har försökt förstå deras modeller men jag går vilse. Jag klarar inte ens av att jämföra två PC-märken mer än sånt jag har hum om. Som om det står 2 dual core eller bara dual core eller celeron. Sedan vet jag inte vad M vill säga eller centrino dual core. Jag tänker lämna honom helt i fred om det visar sig att han kan få motsvarande en macbook för säg 7000. Då måste det ju vara upp till honom att vilja ha ett äpple.
Själv skulle jag köpa en mac så länga man får ett mac os och de viktiga programmen görs för det.
mr

Men prestandan är direkt proportionell mot upplevelsen om man t.ex. spelar spel.

• Medlem
  • Gävle
  • 2007-02-23 20:28

Som sagt, om det viktigaste för honom är hur mycket rå prestanda han får per krona så är nog inte Mac rätt val för honom. Inte för att Apples bärbara är dyrare än nån annans, men för att med den inställningen så är inte Mac rätt val, tror jag; fokuserar man på prestanda istället för upplevelsen i helhet så är inte Mac rätt val helt enkelt för att upplevelsen är vad Mac handlar om -- inte prestanda per krona.

• Medlem
  • Gävle
  • 2007-02-23 23:42

Spelar spel gör man inte särskilt mycket på Mac. Inte på laptops överhuvudtaget för den delen, och här handlar ju det om en bärbar dator.

Är bärbara Mac verkligen dyrare än PC när det gäller hög prestanda? Det är väl främst i lågbudgetsegmentet som PC är billigare?

Även i high end har bärbara PC ett försprång, men kanske inte lika stort.

T.ex.

http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/47732?opendocument&markID=10-10-10
17590:- i onlinebutiken (20000:- i affär).

Core 2 Duo 2.00 GHz
2 GB RAM
160 GB HDD
nVidia G7700 512 MB dedikerat

För en jämförbar summa (19 595:-) får du en MacBook Pro med:
Core 2 Duo 2.16 GHz
1 GB RAM
120 GB HDD
ATI Mobility Radeon X1600 128 MB dedikerat

Nu är Macen både mycket snyggare och lättare och har fler finesser så det är väl främst en prioriteringsfråga.

Gör man inget på Mac/laptop om man spelar? Jag tycker väldigt mycket om Mac men valde PC därför att jag prioriterar prestanda så pass mycket. För mina 15 000:- fick jag en 17" laptop med 2 gb ram, core duo 2.0 ghz, 200 gb hdd och mobility radeon x1800 256 mb. Det var visserligen genom hem-pc och var därför lite billigare än annars. Jag tycker vidare att bärbara datorer är tillräckligt kraftfulla numera för att fungera som dugliga spelmaskiner.

Vill man inte spela är Mac dock den plattform jag rekommenderar. Tyvärr är MacBook svår att rekommendera på grund av dess avsaknad av dedikerat grafikkort/minne.

En PC med liknande prestanda - fast billigare - är oftast tjockare, tyngre och självklart fulare. Men mer prestanda per krona är det kanske...

Tillägg: De Dell-laptops vi har på jobbet för att ha med på tjänsteressor (AutoCAD, InD etc) är rent groteskt stora och tunga. Lite kraftfullare än min iBook, ja, men inte överdrivet mycket bättre. Och jag slipper till skillnad från mina kollegor att få ryggskott som resultat av resan...)

Min jämförelse var kanske inte den bästa... Om man letar runt kan man hitta avsevärt mycket snabbare system än motsvaranda mac-dator. Det är som du säger en prioriteringsfråga. Apple gör de bästa datorerna, bar none. Det är så bara. Men man får betala för det. Och många med begränsad budget (eller vill inte lägga hur mycket som helst) som vill kunna spela så mycket som möjligt, eller kanske ha en duglig dator för en billig slant, prioriterar råkraften högre.

Tac för alla tankar. Det verkar som en macbook kan vara ett bra val ändå. Den har allt inbyggt och är nätt och lätt. Synd bara att den långsammaste/billigaste också har sämre i optisk skivenhet. Intensiva spel kommer det inte bli tal om ändå. Men om några år tar väl normalprogram och OS (eller flash-appar) samma kapacitet i anspråk som 3D-spelen idag så det är bra att vara förberedd om man vill ha litet livslängd. Macbooken verkar enkel att serva och det är ju viktigt.

mr

Macbook är den bästa bärbara som jag har varit i kontakt med. Och jag har varit i kontakt med en hel del, både PC och Mac.

• Medlem
  • Lund
  • 2007-02-25 19:03

Jag gjorde jämförelsen innan jag köpte macbooken jag sitter vid nu. De jag jämförde med var Dell 640m (14") och en xp1210 (12") båda hamnar på ungefär samma pris om man konfigurerar dem likadant. Det finns inte så många datorer med skärmstorlek mellan 12 och 14 tum som är mycket billigare. Så man kan väl se det som att macbooken är prisvärd sett till rena siffror, men macbook pro är mer tveksam.

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-02-25 22:39

jag valde en MacBook och jag måste säga att den kändes pisvärd. För 10800 kr fick jag en förhållandevis liten maskin med 1.83GHz Core 2 Dual, 1GB RAM, 60GB HD, WiFi, Blåtand och ett trevligt OS. Har haft lite problem att anpassa mig till mac, men det beror ju på mig och inte på datorn. Fast det är inte helt enkelt alla gånger. Tittade på en Dell XPS1210 också, men den blev dyrare och dessutom så är mitt val ett medvetet, eftersom jag förmodligen kommer att byta ut min stationära mot en Mac.

• Medlem
  • Gävle
  • 2007-02-25 23:04

Jag valde en maxad 17" MacBook Pro. Det var dyrt som fan men värt varenda öre.

Jag stod i valet och kvalet om jag skulle välja en bärbar PC eller Mac för cirka tre år sen. Båda datorerna hade ungefär samma tekniska kvalifikationer med skillnad att PC'n hade mer minne till grafikkortet. Den stora skillnaden som jag då kunde se mellan dem var priset, PC'n kostade 15 000kr och Mac'en 25 000kr.

Jag skriver nu att varna för den här typen av val. Hertztal och grafikkortsminne är verkligen inte allt när man ska köpa en dator. För jag ångrar mig djupt. Jag skulle helt klart ha köpt Mac'en. Datorn jag fick hem var stor, tung och klumpig. Den lät som ett flygplan på väg att lyfta och den hade en strömadapter stor och tung som en tegelsten. Jag kan helt enkelt inte koncentrera mig på att jobba ordentligt för att datorn låter för mycket.

Jag lovade mig själv att när jag hade stått ut med datorn i tre år kunde jag unna mig att köpa den där Mac'en jag egentligen ville ha. Så nu är det äntligen dags. Hade jag däremot köpt Mac'en för tre år sen hade jag fortfarande varit nöjd och glad med min dator och inte haft en tanke på att köpa en ny. Så med andra ord förlorade jag ekonomiskt på att välja den billigare.

1
Bevaka tråden