Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PDF-visning direkt i firefox 2.0

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-21 20:16

Finns det ngt smidigt sätt att slippa ladda ner varenda pdf man vill titta på. vill hellre att de ska öppnas som vilken websida som helst (som det är i IE och safari). riktigt jobbigt när man söker efter info på google och ska behöva se varenda pdf lägga sig på skrivbordet även fast man väljer "öppna med".

har laddat ner ett add-on som heter PDF Download men det gör ingen skillnad alls.

Har ni ngt tips för att lösa detta irriterande problem?

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2007-02-21 21:10

en snabb sökning på sidan www.firefox.com gav följande resultat https://addons.mozilla.org/firefox/636/

Om det är nått att ha låter jag dock vara osagt. Du får berätta om det funkar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-02-21 21:17
Ursprungligen av Spooky:

en snabb sökning på sidan www.firefox.com gav följande resultat https://addons.mozilla.org/firefox/636/

Om det är nått att ha låter jag dock vara osagt. Du får berätta om det funkar.

Kör med den, funkar ypperligt.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2007-02-21 22:21
Ursprungligen av zlazk:

Kör med den, funkar ypperligt.

Hmm jag blev nyfiken på detta. Så jag laddade ner det och testade lite. Men inte fasen gör den här pluggen så att PDFer öppnas inne i firefox?

Så vitt jag kan se funkar det inte alls?

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2007-02-21 22:19
Ursprungligen av bj8:

har laddat ner ett add-on som heter PDF Download men det gör ingen skillnad alls.

Har ni ngt tips för att lösa detta irriterande problem?

Hoppsan... jag ber om ursäkt. Jag flög iväg till www.firefox.com innan jag läst hela ditt inlägg.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-21 22:25

det är den plugin-en som jag har redan. fungerar inte för mig.. (den gör iaf inte så att PDFer öppnas i firefox...

jag vill alltså att PDFen öppnas direkt i webläsarfönstret som om det vore en vanlig hemsida.. vill inte ha några pdf-ikoner skrivbordet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-02-25 00:01

Alltså, för mig funkar det, får inga pdf´er på skrivbordet.
Se mitt screenshot.

http://img291.imageshack.us/img291/6118/bild1op3.png

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2007-02-25 01:50
Ursprungligen av zlazk:

Alltså, för mig funkar det, får inga pdf´er på skrivbordet.
Se mitt screenshot.

"…i Firefox med pluginen för PDF (som redan måste ha installerats)"

Kan man läsa... hmm det måste vara den där PDF pluginen som alla vi andra saknar. Var 17 hittade du den och vad heter den?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-02-25 22:33

Hmm, den enda plugin jag har är PDF Download 0.7.8.
Har inget minne av att jag skule gjort ngt annat än att installerat den.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-02-25 23:07

Utan att ha tittat, men "PDF Download" låter precis som nånting som laddar ner pdf (så de hamnar på skrivbordet tex...
Har du tittat på Schuberts pdf-pluggin? Snyggt, snabbt och smidigt.
http://www.schubert-it.com/

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2007-02-26 07:23
Ursprungligen av pichia:

Utan att ha tittat, men "PDF Download" låter precis som nånting som laddar ner pdf (så de hamnar på skrivbordet tex...
Har du tittat på Schuberts pdf-pluggin? Snyggt, snabbt och smidigt.
http://www.schubert-it.com/

Tjusigt!

Så ska det ju se ut. Precis vad i alla fall jag var ute efter.

Tackar.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-26 23:08

tyvärr fungerar inte heller den för mig. alla pdf öppnas fortfarande med förhandsvisaren...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-02-28 20:35
Ursprungligen av bj8:

tyvärr fungerar inte heller den för mig. alla pdf öppnas fortfarande med förhandsvisaren...

Har du varit i firefoxs inställningar under Content>File types>Manage... och kontrollerat att pdf handskas av pdf-pluginen?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-28 20:52

så här ser det ut under den inställningen:

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-28 20:53

står inget om pdf där...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-02-28 22:17

Det är konstigt att du har så få filtyper där. Normalt skall alla filtyper (såsom pdf) som du har laddat ner dyka upp där. Det verkar inte vara så att man kan lägga till dessa manuelt.

Är pdf-plug-in väl installerad under bibliotek/internet plug-in (om det är i biblioteket vid systemskivans rot eller under din användare beror på om du har installerat "för alla användare" eller bara din användare)?

Eventuellt skulle jag testa att skrota inställningsfilen (bibliotek/preferences/org.mozilla.firefox.plist) och se om denna filtypslista uppdateras efter att du har laddat ner en pdf.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-02-28 22:18

Tror det här kan va lösningen för dig.
Verktyg ->Tillägg->pdf downloader inställnigar

http://img250.imageshack.us/img250/4480/bild1xk5.png

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-02-28 22:29

zlazk kan ha en poäng där om du har pdf downloader installerat. Det har inte jag, så jag har inte dessa inställningar.
Ett annat tipps från Schuberts site är följande:

Ursprungligen av Schubert:

The plugin appears in the "Installed Plug-Ins" page of the browser, but PDF documents are still downloaded to disk.
Make sure no other plugin – like the QuickTime plugin or a download accelerator plugin – is handling PDF documents. To turn off PDF handling by the QuickTime plugin open the QuickTime panel in System Preferences, and turn off PDF in the MIME settings dialog of the Plug-In tab.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-28 22:48

vad menas med att jag "installerat" plug-innet? jag har bara dragit in filen in i internet-plugin-mappen...

Jag får det att funka endast i Netscape i Firefox laddas det fortfarande ner innan visning.

Precis som för OP så finns inte PDF med i listan i "Åtgärder vid filhämtning" under inställningar.

Tilägg:
Har ändrat filassociationen från "Förhandsvisning" till "Adobe reader" men trots det envisas PDF'erna med att öppnas i "Förhandsvisning"

Senast redigerat 2007-03-01 10:18

Hittade nedanstående på Macworld, tydligen funkar Shubert plugin endast på PowerPC och inte på Intelbaserade Mac'ar.

Ni som får det att funka har ni PowerPC eller Intel ?

"Mozilla’s Firefox (free) Web browser doesn’t offer PDF viewing in the browser window by default. When you click on a PDF browser link, Firefox pops up a dialog box that offers you the option to open the file with your Mac’s default PDF viewer or save the file.

AdobePDFViewer.plugin isn’t compatible with Firefox, but if you’re using a PowerPC-based Mac, you have other options. Shubert|it provides the first option, the free PDF Browser Plugin (4.5 mice). With this plug-in installed in your Internet Plug-Ins folder, you have the same inline PDF viewing options that Safari offers (although they’re available in a toolbar rather than a contextual menu), plus the ability to rotate pages and view facing pages.

As this article went to press, PDF Browser Plugin wasn’t compatible with Intel Macs. If you want to view a PDF inside Firefox on an Intel Mac, turn to Denis Remondini’s free PDF Download extension. It can display a PDF file as HTML within a browser window, but offers no special navigation or viewing features."

Senast redigerat 2007-03-01 10:55
1
Bevaka tråden