Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny hårddisk - installera OS X?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej. Jag har en gammal Powerbook G4 12', hårddisken på den har varit paj rätt länge, men eftersom min ena lillebror behöver en egen dator så har vi beställt en ny disk.

Datorn är begagnad, men när jag köpte den så fick jag med ett par skivor, bland annat Mac OS X 10.2, dock är den skivan så repig så den går inte att installera ifrån.

Vi har en iMac C2D och en Macbook C2D i familjen, går det att installera via någon av dem med target disk mode? Hur ska disken vara formaterad isåfall, det stod nämligen att det inte gick att starta OS X på skivan när jag försökte förut via iMacen.

Tack på förhand, och jag hoppas att någon har svar på min fråga.

En annan fråga, om det inte går att intallera via någon av de andra datorerna, jag har en skiva med 10.1, men det går inte att starta datorn från den. Hur ska disken vara formaterad?

Kanske dumma frågor, men jag kan inte något om sådant här. Jag har försökt att söka här på 99, men det ger ingenting konkret.

Du kan inte använda skivorna som hör till dina C2D-macar eftersom dessa är avsedda för mac med Intel-processor och powerbook 12" har en PowerPC G4 processor. För att kunna installera OS på Powerbooken måste du ha installationsskivor som är avsedda för PowerPC.

Ursprungligen av Per T-blad:

Du kan inte använda skivorna som hör till dina C2D-macar eftersom dessa är avsedda för mac med Intel-processor och powerbook 12" har en PowerPC G4 processor. För att kunna installera OS på Powerbooken måste du ha installationsskivor som är avsedda för PowerPC.

Jo, jag har misstänkt det, men tänkte att de kanske var Universal Binary eller något sådant, så att de fungerade på både intel och powerpc, men det var de tydligen inte.

Jag har tidigare kört Tiger på Powerbooken, och det är en 867MHZ-are. Jag har tillgång till en uppdaterings-DVD frång Panther till Tiger och jag har sedan tidigare lagt in en annons om att jag vill köpa Panther. Kör nog på det.

Jag skulle nog försöka att ringa Apple och se om de inte kan skicka ett par nya skivor mot att ni skickar in era gamla eller så. Men det är bara en gissning.

Annars så är det nog Panther (10.3) som rullar bäst på den PowerBooken. Jag antar att det är en 867MHz om den kom med Jaguar. I bästa fall är det en 1GHz. Som ett alternativ om inte Apple är schyssta är att köpa en begagnad 10.3-skiva. Kolla säljes-forumet.

Powerbook G4 867 eller bättre funkar utmärkt även med Tiger, se bara till att ha rejält med minne.

1
Bevaka tråden