Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta hårddisk i ibook?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-02-18 06:39

Jag har börjat fundera på att byta min 40gb-disk mot en 120gb 5400rpm disk med 8MB cache.
Dels för utrymmet men mycket för prestandan.
Är det någon här som gjort det själv?
Måste man plocka isär hela datorn eller kan man komma åt genom att plocka bort tangentbordet och lossa några skruvar?

Och gör 1.5GB ram någon större skillnad mot 1GB?

Byta hårddisk i iBook är inte lätt. Finns trådar i forumet och hjälp nätet. Se exvis här: http://www.99.se/1217593-post7.html

Du få någ skryver isär hela datorn.
Här är en guide hur man gör. Bläddra dig fram till din datortyp. Du skrev aldrig vilken - om det är G3 eller G4.
Ramminne ge såklart bättre flöde däremot kan man inte ändrar på att systembussen (G3an 66-100Mhz / G4 133Mhz) an är en flaskhals som alltid kommer bromsar datorn. (Det finns säkert sätt att lödar om på moderkortet att man kan ökar systembussens hastighet (överklocka) men det kommer inte blir bra eftersom för det fösta kommer datorn blir för varmt och för det andra kommer batterietiden sjunker enormt.)
Men om du byter hårddisk kommer det inte blir något probem. Min G3 iMac 400 Dv klarar upp till 140 Gb så din dator kommer klara 120 Gb mycket väl.

Har gjort det själv 3ggr, ingen picknic men det går. Du måste plocka ner hela datorn i delar, många skruvar är et att hålla reda på, ta det lugnt och metodiskt och se till att inte få några skruvar över...! Det finns "steg för steg" anvisningar i denna manual: ftp://grijan.cjb.net:21000/macintosh/Manuals/ibg4.pdf

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-02-18 10:24

Det är en G4 1.33, alltså sista modellen som gjordes med G4.

Verkar ju inte direkt svårt, men mitt tålamod att skruva med datorer är nere på noll efter att ha strulat med min pc.
Men jag antar att det kostar en mindre förmögenhet att lämna in den?

Finns det något smidigt sätt att flytta över innehållet från den gamla hårddisken till den nya utan att göra en nyinstallation av osx?

Innan du byter till den nya hårddisken så monterar den nya i ett externt firewirekabinett och klonar över innehållet från den gamla interna till den nya med t ex SuperDuper, kostar visserligen 28$, men värt varenda dollar - perfekt för att göra bootbara backuper. läs mer på http://www.shirt-pocket.com/SuperDuper/SuperDuperDescription.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-18 22:41

Det går absolut att byta HD, men man ska vara med försiktig än mig, annars kommer nya problem som ett brev på posten. Jag har dock bra koll på min kära iBook nu och sedan säkerligen 1,5 h sedan bytet har den funkat klockrent (Ta i trä)...

Lycka till med bytet om du bestämmer dig för att ge dig in på det.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-02-20 17:19
Ursprungligen av Per T-blad:

Innan du byter till den nya hårddisken så monterar den nya i ett externt firewirekabinett och klonar över innehållet från den gamla interna till den nya med t ex SuperDuper, kostar visserligen 28$, men värt varenda dollar - perfekt för att göra bootbara backuper. läs mer på http://www.shirt-pocket.com/SuperDuper/SuperDuperDescription.html

Det är ju gratis?
Ser inte att jag skulle behöva någon av de funktionerna i deluxe-versionen.
Iaf så har jag kommit hem med en samsung 120gb nu och håller på att göra backup.

Ursprungligen av Json_81:

Det är ju gratis? Ser inte att jag skulle behöva någon av de funktionerna i deluxe-versionen.

När det är dags för nästa backup är funktionerna bra at ha - bl a att kunna gåra backup på bara de filer som ändrats utan att behöva blåsa disken och dra över hela innehållet en gång till.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-02-21 17:11

Jag gör inte sådana backups så ofta, duger fint med gratisversionen.

Har nu bytt disk till en samsung 120gb.
Tog runt 2 timmar att byta disken då jag gjorde lite fel o fick skruva isär igen.
Men nu funkar allt fint, det enda dåliga är att disken låter betydligt mer än den gamla, men men, man kan väl inte få allt.

Tack för hjälpen alla

Du kan också kika på Apples servicemanual för iBook.
http://137.238.60.123/~stratton/ServiceManuals/iBooks/ibg4_12_mid05.pdf

Jag vet inte vilken iBook du har. Förmodligen har du den vita sorten. Jag har bytt hårddisk i min iBook som är av Dasslocks-varianten. Den modellen är ökänd för att vara svår att pilla med, men det gick. Jag har ett par bra praktiska tips:

1. Skaffa en bra guide att följa. Jag använde en guide i PDF från www.ifixit.com på en annan dator bredvid. Fördelen är att man kan zooma i bilderna för att se små detaljer bättre.

2. Skaffa dig en bra arbetsyta. Rensa ett helt bord från allt. Lägga gärna på en slät duk, saker och ting rullar och studsar mindre då. Se till så att du har bra belysning.

3. Använd rätt verktyg. Det brukar stå i guiderna vilka man behöver. Det är dumt att snåla här. Har du det inte, köp det.

4. Håll ordning på sakerna. En sån där isbitsform (ja, vad heter dom?) som man har i frysen är perfekt att ha borttagna skruvar. Använd ett fack åt gången. På det sättet är det enklast att montera ihop datorn igen.

5. Drick inte cola när du fixar med datorn.

Just det. Köp lite tryckluft på burk (finns billigt på typ Biltema) och passa på och blås rent komponenterna. Kan hända att fläkten komma att surra lite mindre nästa gång den startar.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-02-19 06:07

Egentligen har jag nog inget behov av kloning av disken.
mp3 och bilder går väl bra att flytta ändå?

Det lönar sig att förse sig med en hel del systematik, tålamod och tid, så går det bra. Fast det är sagt tidigare, så vill jag poängtera att det lönar sig att satsa på en bra serie med mini-skruvmejslar. Har en kompis som gjorde det mycket svårt för sig genom att förstöra en skruv genom opassande verktyg. Att borra upp förstörda skruvar kanske är något du inte vill pröva på.
Själv har jag både bytt hårddisk och installerat intern bluetooth-modul och båda gick bra. Som nämndes här tidigare, så innebär det att du plockar isär iBooken helt. Själv använde jag Minigrip-påsar för skruvarna, men en isbitsform låter också som ett bra alternativ. Något "system" är att rekommendera, för det blir en hel del skruvar i olika storlekar. Guiderna på iFixit är guldvärda. Ok, nu har jag i stort sett repeterat de goda råd du redan fått. Lycka till och fråga om något känns oklart.

"Spudgern" i iFixit-manualen kan ersättas av ett gammalt kreditkort för att bända isär plastdelarna och få dem att "klicka loss".

1
Bevaka tråden