Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

avancerat fildelningsproblem.

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-17 17:25

hela problemet går ut på att jag vill kunna dela filer mellan min dator (macbook pro) och min rumskompis dator som är en pc.

det hade ju inte varit något problem alls om det inte vore för att vårat nätverk ser ut såhär.

Går det att på något sätt dela filer mellan datorerna även om både får ip:n från olika routrar?

Tacksam för svar.

Javisst. Nu har jag aldrig använt en AirPort Express, men se om dess administrationsverktyg har stöd för en funktion som brukar heta något i stil med static routes så brukar det gå att ange där vilken väg genom nätverket paketen ska gå.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-17 17:40

nej det tror jag inte. i dlinkens dhcp status ser man ju att den delat ut till pcn 192.168.0.140 och till airporten 192.168.0.120 sen i airporten får min dator ipnummret 10.0.1.2.

Att ni har helt olika IP-nummer gör inget. Det vi ska försöka göra är att ha en inställning i dlinken som säger att alla anrop till 10.0.1.2 ska skickas till 192.168.0.120 som sedan får ta över ansvaret för att de skickas vidare till din dator. Kolla i administrationsverktygen för både dlinken och AirPorten efter en sådan inställning.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-02-17 17:49

Ett annat alternativ vore att låta airporten fungera som en brygga, utan att dess egen dhcp-server används.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-17 17:56

ja, fast det funkar väll bara om man låter den brygga trådlöst? inte via ethernet.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-02-17 18:05

nää, expressen fungerar som en accespunkt till det trådbundna nätet i det här fallet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-17 18:07

hm okej. tror jag tittade på det utan lyckat resultat förut men ska se igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-17 18:11

hah. nu funkade det. bara stängde av dhcp på ariporten. när jag gjorde så första gången så fungerade ingenting.

1
Bevaka tråden