Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att det skall vara så svårt....

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-02-15 03:49

Jag har förmodligen inte kunskapen som räcker, men nu har jag börjat bli irriterad på Golive och dess egenheter...

jag håller på att göra om min hemsida, och det går inte bra.

I safari ser för mesta allt ut som jag vill, men öppnar jag i Firefox som de flesta använder så der inte hemsidan klok ut.

Det jag inte förstår är varför det är en mening med att jag i golive sätter ut storleken och placeringen av mina bilder och textobjek, om de sedan placerar sig där dem vill.

jag använder som det kallas i Golive 6.0 "Layout Grid´s" där jag placerar ut bilder och knappar så som jag vill ha dem. men sedan när jag öppnar dem i webläsaren så det det inte alls ut på det sättet.

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få, och betalar gärna någon för att skapa en mall som fungerar, som jag sedan kan ändra för de olika produkterna den skall innefatta.

jag vill inte använda mig av tex e-butik.se, jag vill kunna utforma sidan som jag vill, utan att alla måste se likadan ut. det måste vara något jag inte gör rätt.

problemen är på de olika volvosidorna under produkter.

hemsidan jag har problem med är www.radicast.se/index_sv.html

  • Medlem
  • 2007-02-15 04:02

Jag håller på att läsa på lite om CSS, det kanske hjälper har jag förstått

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-02-15 11:23

Nog för att Firefox är vanliga än Safari, men absolut vanligast är ändå Internet Explorer 6/7 för Windows. Ta dig en titt på din sida i den också. Där brukar dyka upp en och annan överraskning...

  • Medlem
  • 2007-02-15 12:56
Ursprungligen av memark:

Nog för att Firefox är vanliga än Safari, men absolut vanligast är ändå Internet Explorer 6/7 för Windows. Ta dig en titt på din sida i den också. Där brukar dyka upp en och annan överraskning...

Det skall jag göra !

Det finns flera ställen där man kan skaffa färdiga templates för de webbshoppar som finns, tex OS Commerce och de CMS som finns, tex Joomla. När det gäller webbdesign kan finns även en site som är full med fullt fungerande Open Source webbdesigns.

http://demo.rockettheme.com/ (Har Joomla och därmed VirtueMart templates)
http://demo.joomlajunkie.com/ (Har Joomla och därmed VirtueMart templates)
http://demotemplates.joomlashack.com/ (Har Joomla och därmed VirtueMart templates)
http://www.oswd.org/ (Har Open Source Web Designs, flera tusen, galleri du kan ladda hem dessa gratis och anpassa som du vill. )
http://www.templatemonster.com/ (Har OS Commerce templates och templates för webb, andra webbshoppar och CMS.)

Senast redigerat 2007-02-16 12:56
  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-02-16 12:18
Ursprungligen av Dasse:

Jag har förmodligen inte kunskapen som räcker, men nu har jag börjat bli irriterad på Golive och dess egenheter...

jag håller på att göra om min hemsida, och det går inte bra.

I safari ser för mesta allt ut som jag vill, men öppnar jag i Firefox som de flesta använder så der inte hemsidan klok ut.

...

jag vill inte använda mig av tex e-butik.se, jag vill kunna utforma sidan som jag vill, utan att alla måste se likadan ut. det måste vara något jag inte gör rätt.

Problemet är att du inte har tillräckligt mycket kunskap om HTML/CSS för att kunna göra en sida som fungerar väl i olika webbläsare. Istället använder du ett verktyg (Golive) vilket mer eller mindre aldrig resulterar i perfekt resultat i olika webbläsare.

Lösningen på problemet är att antingen kompromissa med din kreativitet och välja någon template, eller lära dig HTML/CSS ordentligt. Vilket inte är en barnlek.

  • Oregistrerad
  • 2007-02-16 15:28
Ursprungligen av Jogin:

Problemet är att du inte har tillräckligt mycket kunskap om HTML/CSS för att kunna göra en sida som fungerar väl i olika webbläsare. Istället använder du ett verktyg (Golive) vilket mer eller mindre aldrig resulterar i perfekt resultat i olika webbläsare.

Lösningen på problemet är att antingen kompromissa med din kreativitet och välja någon template, eller lära dig HTML/CSS ordentligt. Vilket inte är en barnlek.

jag tycker faktiskt att editorerna blir bättre o bättre på att skapa kod som både är läsbar och är strict XHTML+CSS. CSS är dock tyvärr den sämsta standarden, kanske främst för att reglerar LAYOUT och inte innehålll (Jämför med html).

Skillnader verkar dock vara störst mellan olika os (Hur fonter hanteras) och mellan IE6 och IE7 (som skiljer rätt duktigt på hur CSS hanteras).

Eftersom din länk inte fungerade är det svårt att se exakt på vad som var skillnaden.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-02-16 17:20

Hur menar du att CSS är sämsta standarden? Dessa enda syfte är ju just att sköta layout och utseende.

Visst blir editorerna bättre (nyaste Frontpage är över förväntan), men det är ändå en rätt lång bit kvar.

  • Medlem
  • 2007-02-18 02:56

tack för att bra svar, men jag tror att jag kommer hyra en vad jag tror är en bra lösning hos askas.se

Det skulle kosta 1200:- i månaden, och vad jag kan se så är det kanske ett bra alternativ då det finns koppling till packsoft och många fler inesser, det gock även att få en i stort sett helt inviduell design.

får höra mer på måndag, men är det någon som har tips på andra ställen (svenska) så är det alltid intressant.

1
Bevaka tråden