Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vill veta DNS-numren?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-02-13 22:05

Jag skulle vilja veta hur man får fram DNS nummerna när datorn har blivit tilldelat dessa via DHCP.

Är det någon som vet detta?

Du menar inte IP-nummer? Du kan se det och en del annan information bland annat genom "Network Utility" i Utilities-katalogen.

Man kan få IP-nummer för DNS tilldelat via DHCP också. Jag vet dock inte hur man kolla vilka dessa är, jag tror inte det går med Nätverksverktyg.

Ah, Adrian B verkar tolka din fråga bättre. IP-adresserna för DNS-servrarna finns listade i /etc/resolv.conf.

Starta terminalen och skriv:
less /etc/resolv.conf

Resultatet ska visas längst ner:
domain domän.se
nameserver 10.10.0.99
nameserver 10.10.0.98
/etc/resolv.conf (END)

Tryck q för att komma ur detta läge. (obs infon försvinner då)

I Systeminformation: Välj Nätverk, välj nätverkskort i rutan till höger, i rutan under dyker all information man vill veta upp.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-02-14 18:08
Ursprungligen av metalmike:

I Systeminformation: Välj Nätverk, välj nätverkskort i rutan till höger, i rutan under dyker all information man vill veta upp.

Det funkar bara om du inte har en router. Annars är det Terminalen som gäller.

Vad säger du nu metalmike?
Jag har då aldrig hittat något sätt att se DHCP-tilldelade DNS serverar än de sätt jag visade ovan. Jag tar gladeligen emot tips på hur du gör. Den beskrivning du ger hjälper inte till att se DNS adresserna.

Gammal tråd men, men...

Kolla på den bifogade bilden. Där ser man vilka DNS-servrar som används. I Systeminformation.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Vad säger du nu metalmike?
Jag har då aldrig hittat något sätt att se DHCP-tilldelade DNS serverar än de sätt jag visade ovan. Jag tar gladeligen emot tips på hur du gör. Den beskrivning du ger hjälper inte till att se DNS adresserna.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-02-16 23:03

Tack Mattias,

Jag provade kommandot och fick upp följande:

nameserver 192.168.1.1
/etc/resolv.conf (END)

Eftersom IP numret som dyker upp är en intern standar adress antar jag att routern som jag är kopplad till hanterar alla förfrågningar till den externa DNS servern?
MAO så antar jag att IP numrerna till DNS måste jag hämta från routern.

Tack för hjälpen!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-05 14:30
Ursprungligen av Kimmi:

Tack Mattias,

Jag provade kommandot och fick upp följande:

nameserver 192.168.1.1
/etc/resolv.conf (END)

MAO så antar jag att IP numrerna till DNS måste jag hämta från routern.

Tack för hjälpen!

Logga in på din router med webbgränssnittet så borde du se vilka namnservrar du fått från din ISP. Brukar ligga under "WAN config" eller "router status" eller liknande.

1
Bevaka tråden