Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nokia E70 + Telia 3G abbonemang + OS X?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en Nokia E70 med Telia 3G abbonemang.
Mål: Kunna surfa via blåtand.
Alltså använda telefonen som blåtandsmodem.

Jag har en perfekt koppling mellan telefon och dator. Kan synka via iSync.

Jag kan surfa via 3G på telefonen.

I systeminställningar under Blåtand har jag lagt in:
online.telia.se
*99#

Jag har har laddat ner Nokia 3G script härifrån: http://www.taniwha.org.uk/

Telia har pekat mig till denna applikation.
GPRS Script generator
Väntar på regkod till den innan jag vet om den kommer fixa detta.

Är det någon om har mer koll än jag och Telia på vad som måste göras blir jag glad.

Kom på att jag fick en skön kommentar när jag pratade med Telia Supporten.
"Varför är det här så lätt på XP och så svårt på Macintosh?"

Senast redigerat 2007-02-13 16:28

Jag tror du kan använda samma instruktion för 3G-uppkoppling som man använder för Telia Trådlöst Bredband och Huawei E220-modemet. Kolla in denna länken och ladda hem e220-installation-manual. Den manualen kan nog vara till hjälp!

http://www.communica.se/huawei/filarkiv/index.htm

Senast redigerat 2007-02-14 08:00
  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-02-14 08:34

Jag kör med Nokia N70 och surfar via blåtand på min MBP C2D när nöden inte har någon lag och jag bara måste koppla upp mig - funkar kalasfint! Har Telia jag med.

Tankade hem Nokia CID1 skriptet från samma sida som du - och lade in i Modem scripts mappen. Sedan:

1. Öppna Systeminställningar och välj därefter Nätverk. Här skall du klicka på Bluetooth och välj "ställ in". Under "Bluetooth-modem" ska du nu hitta dina drivrutiner, och välja "Nokia3G CID1".

2. Klicka nu på "PPP" och där på "PPP-alternativ". Se till att "Skicka PPP-ekopaket" inte är ibockad.

3. Nu till det absolut viktigaste, som nog är det som krånglade för dig - under telefonnummer ska du INTE fylla i vanlig uppkopplingskod i stil med "#99*" utan din accesspunkt. Alltså: online.telia.se

4. Gå in i programmet Internetanslutning och klicka på "Bluetooth". Bocka i rutan "Visa modemstatus i menyraden" för att alltid ha snabb tillgång till din 3G-uppkoppling när den vanliga uppkopplingen inte är tillgänglig.

Nu skall det funka!

Jag önskar att jag skulle kunna ha jublat efter ditt inlägg men tyvärr inte.
Jag har provat precis det du skriver men vara för sakens skulle ska jag göra det igen.
Nepp det funkar inte.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-02-14 11:05

Skumt.. Det funkar iaf med min Nokia N70... :-/ Kan det vara någon skilland i och med att du har en E70 som kör en nyare version av S60 - det är väl 3rd edition va? Och du tog bort #99* grejen och ersatte det med online.telia.se?

Har du testat med Nokia 3G CID2? Det fanns väl två versioner om jag inte minns fel? Kan inte kolla just nu, sitter på kontoret och macen är i tryggt förvar där hemma...

EDIT: Du har parat ihop din telefon med macen va - det är ju en förustättning även det...

1) Ja jag har ersatt *99# med online.telia.se Jag har provat båda bara för att.
2) Ja jag har testat båda dessa script.
3) Ja de är parkopplade och telefonen kan surfa för sig själv så att säga via 3G.

Jag har även köpt ett program på Telias inrådan, det som jag nämner ovan.
Men det hjälpte inte det heller.

Jag har fått veta att det går alldels utmärkt att koppla upp sig via GPRS med det paket jag försöker koppla upp mig med fast med 3G. Då undrar jag vad som inte fungerar.

Som jag skrev tidigare.
Om jag använder ett kort utan 3G kan jag använda samma uppsättningen som jag har och det fungerar utmärkt men så fort jag sätter i 3G kortet händer det som jag beskriver ovan.

Menar du 3G-simkort? Kolla så att du kan surfa från det abonnemanget från en mobiltelefon, kan det vara så att online-trafik inte är aktiverat på abonnemanget?

I mitt första inlägg skriver jag att jag kan surfa med telefonen.
Så det är inte det heller...

1
Bevaka tråden