Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp! Jag tappade macbooken i golvet!

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Eller rättare sagt: Den gled av från sängen när jag la ifrån mig den för att resa mig upp.
Nu tar den evigheter och åter evigheter på sig att starta. Och när man väl har lyckats logga in så tar det evigheter att starta ett program. Plus att alla menyer har blivit genomskinliga när man klickar på dem.

Detta hände dock för fem minuter sen, ska jag låta den vila? Men det låter ju ganska osannolikt att den skulle bli bättre av det?

What to do? Hjälp tack!

Daniel

Med din MacBook ska du ha fått en återställnings-DVD. På den finns ett program som heter Apple Hardware Test. Sätt i skivan, starta om datorn och håll in Option (alt-tangenten). Du kan snart välja mellan ett par knappar, välj Apple Hardware Test och följ sedan instruktionerna. Programmet kollar funktionen hos ett antal komponenter i datorn.

När du ändå har har DVD:n i, starta också om fast håll nu ner C-tangenten. Din mac kommer att vilja installera OS X. I meny-raden hittar du Verktyg och Skivverktyg. Testa att reparera skivan och reparera skivbehörigheter.

Hur länge har du haft din MacBook? Jag har för mig att du har 90 dagars telefonsupport från Apple, även om du inte har AppleCare.

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Med din MacBook ska du ha fått en återställnings-DVD. På den finns ett program som heter Apple Hardware Test. Sätt i skivan, starta om datorn och håll in Option (alt-tangenten). Du kan snart välja mellan ett par knappar, välj Apple Hardware Test och följ sedan instruktionerna. Programmet kollar funktionen hos ett antal komponenter i datorn.

När du ändå har har DVD:n i, starta också om fast håll nu ner C-tangenten. Din mac kommer att vilja installera OS X. I meny-raden hittar du Verktyg och Skivverktyg. Testa att reparera skivan och reparera skivbehörigheter.

Hur länge har du haft din MacBook? Jag har för mig att du har 90 dagars telefonsupport från Apple, även om du inte har AppleCare.

Oj, jag missade helt din post.
Jag har dock haft den mer än i nittio dagar.
Men jag ska definitivt testa att starta om med c nedtryckt.

Tack för tipset!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-02-12 19:43

Låter som hårddisken fått sig en rejäl törn där. Kolla hardware-testet om något annat skulle vara fel, annars är det bara stoppa in en ny disk.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-12 19:53

Låt oss samlas runt en tyst minut =(
Sedan kan du skicka MBen till mig så du slipper beskåda liket.

Sidde, det verkar som att det skulle vara det. Jag körde hårdvarutestet men den sa att det inte fanns några problem. Så då är det väl hårddisken antar jag.
Tur att Inwarehouse hade en finfin försäkring att erbjuda, som täcker att jag tappar den i golvet. Imorgon ringer jag dit och hör vad som måste ske.

Nu har jag förresten suttit i tjugofem minuter och väntat på att den ska starta, haha.
Undrar om man kan betala lite själv och kanske få en större hårddisk. Hmm...

bossep, haha, som om. ;D

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-13 12:58

Behöver du köpa en disk sen har jag en sparsamt använd Seagate 80GB SATA som snurrar på i 7200 varv/minut (betydligt snabbare än originaldisken) som du kan få köpa. Jag har ingen användning för den (den ska funka finfint i MacBook)

Ursprungligen av Koski:

Behöver du köpa en disk sen har jag en sparsamt använd Seagate 80GB SATA som snurrar på i 7200 varv/minut (betydligt snabbare än originaldisken) som du kan få köpa. Jag har ingen användning för den (den ska funka finfint i MacBook)

Nja, det är lite för lite om jag nu ska ha en större än den som kommer med från början.
Macoteket har ju en 120gb för 881:-

Nu sitter jag på den slöaste av PC's. Tack Gud.

Funny story (för att vara lite fyndig).

Igår fick jag tillbacka datorn. Och efter fem minuters användande så blev det Kernel panic och sen kom man inte inte i datorn igen. NICE. Så idag smet jag iväg från jobbet en stund och lämnade tillbaka den på Data Distribution.

Jag hoppas verkligen att killen Per fixar det så snabbt som möjligt.

  • Oregistrerad
  • 2007-03-09 17:33

Har inte macbook en funktion som ska stoppa HD´n vid fall för att just undvika det som nu inträffat?

Isf funkar den inte.

Och förövrigt så har jag fått tillbaka datorn på riktigt nu. Den spinner som en katt. Ehehe ? ;D

ja den har en sådan funktion... men vafan tror ni... en HD klarar ändå inte vilka påfrestningar som helst

1
Bevaka tråden