Nej! Inte ännu ett AUi utan stöd för single patches

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Suck...

Köpte mig Waldorfs PPG AUi för det trevliga priset 500 kr på Thomann. Hur kul som helst, trevlig retroplugin. Men vad 17...

Detta är tredje gången jag köper ett AUi som visar sig sakna stöd för sparande av enstaka patcher. Man kan bara spara en hel bank till fil. Varför - varför -varför?

Det är otroligt irriterande att inte kunna administrera om sina patcher, t.ex. samla ihop favoriter i ett bibliotek. Jag blir tokig.

Samma sak med impOSCar.
Samma sak med Korg Wavestation.

Vad är problemet? Är det något i AU-formatet som gör det svårt att implementera sparande av enkla patcher? När all annan funktionalitet från VSTi-formatet finns med, varför inte just denna lilla detalj?

Snö!

En av designtankarna bakom AU-formatet är just att pluggarna inte själva ska sköta presethanteringen. Vilket är rätt tänkt: det är en funktion som värdprogrammet sköter bättre, och det blir förmodligen enhetligare om varje plugintillverkare slipper skriva sitt eget presethanteringssystem.

Och det är möjligt att administrera sina egna patchar. Kolla i Bibliotek->Audio->Presets så har du mappar för alla presets där man kan skapa egna undermappar, favoriter osv. (Hänger iofs på om pluggarna fyller på med presets där, men det är så det är tänkt att fungera.)

Jovisst, jag håller verkligen med dig om att det är en smart idé att låta värdprogrammet sköta filhanteringen. Men VST-designen vilar som en tung våt filt över all plugindesign och tyvärr drabbar det oss AU-användare negativt.

T.ex. så är ovanstående plugins bara är kapabla att leverera hela banken till filsystemet så får man enorma bibliotek om man vill använda filsystemet som bibliotek för sina ljud. Ett ljud = en bank om du förstår hur jag menar. I Wavestationsfallet ligger filerna på ett antal hundra kilobyte. Det blir inte rimligt.

Dessutom så levereras instrumenten ofta med hundratals presets i bankerna och vill man ha dem ute i filsystemet en och en så har man ganska många timmar manuellt arbete att se fram emot.

Men AU-varianten är helt klart det moderna och smarta sättet att lägga upp det på. Allt blir dessutom sökbart i en helt överlägsen sökmotor.

Men när nu plugintillverkarna envisas med att köra med sina banker kan de väl ändå göra sig besväret att implementera sparning av "single patch". När de nu orkat göra allt det andra...

Men kan du inte bara spara ut patcharna du vill samla ihop via värdprogrammet och sen lägga dem i en mapp? För det är väl knappast alla patchar du vill ha som favoriter.

Jo, men det blir ganska konstigt.

I alla fall jag funkar så att jag då och då kanske slänger in en fabrikspatch och testar och kanske gör ett nytt ljud av den. Så fabrikspatcherna ligger snyggt samlade i pluiginens banker men alla egna jag gör måste jag ju spara som en bank per patch (eftersom det inte finns något sätt att flytta egna patcher mellan banker p.g.a. nämnda begräsning).

Jag tycker det blir rörigt med två åtkomstsätt plus att det är slöseri med diskutrymme.

Plugintillverkarna kunde gärna anstränga sig för att bespara oss detta dilemma. Och en del gör ju det. NI:s FM7 t.ex.

1
Bevaka tråden