Kan inte döpa om filer!!!

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-10 19:41

Konstigt fel som inträffar typ varannan gång jag försöker ändra namnet på en fil eller mapp:

När jag skrivit in det nya namnet är det som att systemet fryser ett par sekunder, aktuella fönster stängs och sedan kommer det ursprungliga namnet tillbaka. Samma sak sker både om jag klickar på filen/mappen och om jag väljer "visa info".

Har kört skivverktyg, Disk Warrior, rensat en massa cache och sånt, men problemet kvarstår.

Wzup?

Vill bara säga att jag har råkat ut för detta också, dock inte så ofta som du, bara nån enstaka gång. Och bara på på min G5:a, jag har en MB också, men där har det aldrig hänt. Än. Jag har inte hittat någon annan lösning än att starta om.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-12 13:21

Om det har någon betydelse så har jag en iBook G4. OSX Tiger 10.4.8

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-02-12 14:50

Det är en inställningsfil för systemet som pajat. Har också råkat ut för nämnda fel tidigare. Har för mig att det är com.apple.finder.plist som ligger i ~/Bibliotek/Preferences, men det kan vara någon annan också.

Prova att radera den och logga ut och in för att se om det hjälper.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-12 17:40

Provade att radera/byta ut com.apple.finder.plist.
Funkade inte tyvärr.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-20 14:33

Kanske en annan ledtråd i detta mysterium:
Det verkar oftare fungera att döpa om filer/mappar om jag väljer "visa info" från arkiv-menyn, och ändrar namnet där. Men... inte alltid.

1
Bevaka tråden