Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kopiöst mycket text om vista och DRM, drabbar alla oavsett plattform!

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag trodde i min enfald att Vista var något PC användare skulle drabbas av... men efter att ha skummat igenom denna länk....hoppade jag till... Det kommer att förändra hela kartan oavsett plattform..om man får tro denna avhandling.
http://www.cs.auckland.ac.nz/~pgut001/pubs/vista_cost.html
Tror du att du bara kan ta en tidigare köpt cd/film och spela? Tänk igen...

Det är mycket att läsa men det är tydligen vad branschen räknar med att svensson inte skall få (orka) fåreda på om DRM och Vista och dess "kompatibla" hårdvara o mjukvara".

Kopierings skydd visst, men att min köpta HD dvd /blueray kan sluta fungera på kommando för att någon annan (ms och hollywood) än jag sagt det.. Då är det konstigt eller hur?
Tänk dig samma grej från bensin bolagen och våra bilar... rena rouletten om man skulle komma till jobbet

Det verkar inte finnas en ände på vad man är beredd att göra för att trampa på kundens rättighet till sitt köpta material.

Frågan infinner sig, Varför Hör vi inte detta i media nu när det lanseras..? Man hör om glassiga gränsnitt för det begriper man väl antar jag...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-10 09:24
Ursprungligen av cubeuser_vol2:

Kopierings skydd visst, men att min köpta HD dvd /blueray kan sluta fungera på kommando för att någon annan (ms och hollywood) än jag sagt det.. Då är det konstigt eller hur?

Man undrar om denna "feature" är kompatibel med Svensk (Europeisk?) konsumentlagstiftning. Har du inte två års returrätt om din vara sluta fungera på grund av fel? Se till att spara alla kvitton på de filmer du köper!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-10 10:57
Ursprungligen av cubeuser_vol2:

Frågan infinner sig, Varför Hör vi inte detta i media nu när det lanseras..? Man hör om glassiga gränsnitt för det begriper man väl antar jag...

Har också läst det där, Hollywood skjuter sig själv i foten med detta. Det enda försvar till varför detta inte diskuteras i media är pga. att formatkriget fortfarande pågår och att det i stort sätt endast är early adopters som köper spelarna. Annars så tror jag nog media skulle älska att skriva om detta.

Formatkriget och DRM-skydden har helt klart fått mig att ta ett steg tillbaka. Det finns inte en chans idag att jag tänker satsa på någon av dessa teknologier eller acceptera de krav producenterna kräver. Vilket är synd eftersom man vill faktiskt inget annat än att få glädje av den HDTV man har tänkt köpa samt sett fram mot att få en bättre hemmabio upplevelse än vad man har idag. Men så länge det ska vara så här så får det vara nog. Samt dessa bolag måste väl ändå inse att allt de som dom håller på med idag kommer att slå dom i ansiktet efter ett tag. Detta är helt klart trist och de som gräver en grop åt andra ramlar oftast själv däri.

Jag ser dock det "automatiska" generations skiftet för Xp till VISTA med eller utan DRM som spiken i kistan för de närmsta 15 till 20 åren. Det är nu innan man har bestämmt sig för att byta till vista som insatser måste göras. Låt oss hoppas att exempelvis apple kan ge marknaden mer balans. 5% betyder inget för de kommande 15 åren..Microsoft vinner ronden och matchen är slut.Det har ingen betydelse om man följer lagen eller inte, det har microsofts betydelse bevisat gång på gång.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-02-12 17:04

Jag orkar inte läsa all den där texten, men om det är som ni skriver kommer ju piratkopieringen öka ännu mer. Vem vill betala för icke-fungerande produkt?
"Svensson" blir mer och mer medveten iom att ungdomar blir äldre.

1
Bevaka tråden