Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera 10.4 - frågor innan jag börjar

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har nu krupit till korset och köpt en licens av 10.4 för att uppgradera mitt 10.3. Macen jag har var den första mac jag köpte så jag har aldrig uppgradet ett Mac OS förut.

Jag har lite frågor jag behöver ha svar på innan jag börjar. Här kommer dom. Jag tänkte alltså göra en "clean" installation och formatera datorn samtidigt som jag installerar 10.4 inte bara uppgradera.

Hur kan jag spara alla mina mail i Mail - både i inboxen och skickatboxen och alla andra brevlådor? Jag vill inte tappa dem när jag installerar 10.4.

Hur kan jag spara mina bokmärken i Firefox och använda dem med nya installationen?

Måste jag skaffa ett nytt Thawte-certifikat när jag wipear datorn?

Hur sparar jag enklast ner alla mina iTunes-låtar?

Ja, det var några frågor. Jag kommer på fler vad det lider. Hoppas få svar på detta ASAP eftersom jag inte kan göra ominstallation förrän jag vet.

Med OS X finns ingen direkt anledning att gå så pass drastiskt till väga.

Lägg DVD-skivan i läsaren och starta om datorn. Håll inne C. Du kommer in i installationsprogrammet. Välj språk och gå vidare i guiden. När knappen 'Alternativ' dyker upp trycker du på den och markerar 'arkivera och installera'. Då installeras en ny systemmapp, men alla program, inställningar och filer du har sparas.

Om du inte gör den inställningen uppdateras OS X istället, det ger samma effekt men uppdaterar systemmappen istället för att lägga in en ny. Kom ihåg att OS X-installeraren inte formaterar och tömmer hårddisken om du inte själv bett om det, och oftast behövs det inte heller.

Innebär ditt alternativ nr. 2 att alla mina filer ryker också, eller finns de kvar efter uppdatering?

Alla filer finns kvar. Enda gången då de försvinner är om du aktivt väljer att formatera (radera) hårddisken under installationen.

Jag gjorde uppgraderingsinstallationer på en Mac Cube i sex år (10.1-10.3.9) utan att formatera om den. Jag hade inga problem. Nu är det bara ett par datapunkter, men jag har inte själv läst mycket som förespråkar att formatera om vid uppgradering, om man inte har problem med den nuvarande installationen.

Ok, då blir det ingen formatering. Jag är mest van från Windows att man ska formatera samtidigt...nuvarande macen är som sagt första macen för mig.

Installerade nu. Gick som en dans. Blev en del rebootande innan alla security updates var installerade och den går märkbart segare att starta om nu. Men själva OS:et verkar trevligt som faan. De här widgetarna är irriterande men jag kom nyss på hur man tar bort dem.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-02-10 02:55

Den blir snabbare att starta om för varje omstart.

1
Bevaka tråden