Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bugg i airport extreme???

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-04-05 17:38

Vet inte om detta är rätt forum.........

Jag var hos en kollega en stor del av natten och försökte hjälpa honom. Han har precis införskaffat sig en airport extreme och ville ha hjälp att få igång den.
Han köpte dessutom ett airport kort som vi slängde in i en imac 15 tummare (nyare modellen).
Han har ett tele2 modemabonnemang för internet.

Allt gick bra att få igång men det går inte att koppla ner förbindelsen, inte så lyckat när det är via modem........
Den ringer upp så vackert men det går inte att koppla ner varken via koppla ner i menyn eller via internetuppkoppling (tror den hette så). Det händer ingenting. Satte den på att den automatiskt ska koppla ner efter 2 minuters inaktivitet, det gjorde den inte. Har inte automatiskt uppkoppling påslaget eller något sånt. Har testat med dom inställningar som finns. Den tål inte att man skriver in dnsserverarna då kopplar den inte upp alls.

Så då är frågan. Känner någon till att det finns en bugg när det gäller gamla airportkort och airport extreme stationen?
Har uppdaterat med den senaste firmware för extremestationen, uppdaterat airport programmen till 3.02. I macos 10.2.3.
Har även testat med macos 9 från en powerbook med inbyggt gammalt airport kort, med samma resultat.

Martin

Det brukar vara så att den kopplar ner när den inte känner någon aktivitet. Men eftersom macos kex sannolikt tjattrar en del på nätverket så håller det modemtrafiken vid liv = dyrt.

Lösningar:

1) Stäng av alla datorer (alt sätt i vila) när man inte använder dom. Det brukar begränsa datatrafiken något...

2) Byt till bredband, finns på de flesta orter, speciellt nu eftersom skanova kommit på att den yttre gränsen för adsl numera är 5.5km (förut 4.5)

Lycka till

  • Oregistrerad
  • 2003-04-06 06:48

Jag har som jag skrev slängt in senaste firmwaren, alltså 5.03 på airporten.

Bredband (inte ens smalband (adsl)) kan dom inte ha just nu och det löser väl ändå inte problematiken med att den inte kopplar ner modemet?
Även om nu macos x "tjattrar" en massa så borde väl airporten lyda order och koppla ner trafiken när man begär det? Dessutom är ju problemet likadant i 9:an! Det enda som hjälper nu är omstart av airporten, det kan väl ändå inte vara meningen?
Hur ska man kunna veta om airporten kopplar ner modemet om man stänger av datorerna?

Så frågan kvarstår, känner någon till om det finns en bugg mellan gamla airport kort och airportextreme gällande modemtrafik?

Martin

Jag har haft problem med detta, när jag använde modemet i min Airport (rev.1).
Även om jag kopplade ner, och den sade i uppkopplingsfönstret "modemet nerkopplat" etc, så hördes modempip och brus om jag lyfte telefonluren. Detta resulterade ett par gpnger i att om jag hade kollat mejlen innan jag stack till jobbet på morgonen, kunde jag ha varit uppkopplad hela dagen!. Det enda sättet att lösa detta var att dra ut sladden till Airporten varje gång jag hade varit uppkopplad. Surt värre!

Heja ADSL. Jag är numera alltid uppkopplad...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martino
Jag har som jag skrev slängt in senaste firmwaren, alltså 5.03 på airporten.

Pinsamt. Jag missade den raden. :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2003-04-06 13:26

Inte riktigt samma problem som dig sjowall. men liknande.
Denna airporten visar inte ens att den kopplar ner, den står kvar och räknar sekunder fast man väljer koppla ner.

Martin

  • Oregistrerad
  • 2003-04-07 23:06

Har suttit en timme med applesupport idag angående extremebasstationen. Han kunde inte hjälpa till. Han sa att det troligen är något hårdvarufel på modemet i airporten..........så den ska troligen skickas iväg om man inte kan få byta ut den vilket han skulle kolla upp.
Han skulle ringt tillbaka under eftermiddagen men det gjorde han ju inte, hade väl inte räknat med det.

Har aldrig varit med om ett modem som det är fel på som kan koppla upp men inte ner. Men, det vet väl han bättre än jag troligen.

Martin

1
Bevaka tråden