Åsikter om 10.4 Servers Mailtjänst?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte höra mig för lite hur bra det fungerar för folk som kör OS X Servers Mailtjänster, Postfix etc.. Funderar nämligen på migrera mailen dit efter 10.5 släppts. Så, hur fungerar det i daglig drift, finns de bra tools när saker går snett (går saker snett?) Typ meddelanden som fastnar i kön, trasig kö, trasiga maildirs etc etc? Vad kan man förvänta sig?

Trafiken som ska rulla är väl inte så abnorm, ca 200k emails /år. Skriv gärna eran volym o hur bra de fungerar, vad ni haft för problem, hur ni fixat dom osv.

Rullar på bra på en gammal kub, 450MHz, som hanterar fem domäner och ett tjogtal användare. Blir väl inalles ett hundratal mejl om dagen (en stor del spam som skickas till icke existerande adresser inräknat, men då jag inte kör någon catch-all så studsar de). Innan kuben kördes den på en iMac G3 266, också utan problem fast med endast en domän och bara tre användare.

Det enda besvärliga jag råkat ut för är att spamfiltret och/eller virusscanningen slöade ner leveranserna (i loggarna ser det ut som om det levereras två gånger). Om det var ett stort mejl så kunde det ta flera minuter innan det syntes i inboxen. När det är avstängt så går allt blixtsnabbt.

På jobbet körde vi i många år OSX mailserver, med ett par mailinglistor utan problem (under 10.2, 10.3). Här snackar vi dock ett par tusen mail om dagen med alla spam inräknade, och det har varit G4:or och G5:or i olika konstellationer som det snurrat på. Nu har vi dock gått över till Kerio för att få enklare domänhantering och stöd för delade kalendrar.

• Oregistrerad
  • 2007-02-08 22:21

Postfix är en av dom vanligaste mailservrarna på internet (Efter sendmail). Jag har tidigare kört postfix på mitt webbhotell (200k mail / veckan) och det är mycket stabilt.

Har ingen erfarenhet av OSX Server och dess grafiska verktyg

1
Bevaka tråden