Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fasta mappningar till andra Mac'ar

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-02-08 09:17

Det är enkelt att leta upp en annan Mac i nätverket och ansluta till den genom att logga på med ett av den Mac'ens användarnamn och öppna dess hårddisk. Den hårddisken dyker då upp till vänster i Finder med en blå nätverksboll framför.

Jag använder den tekniken för att "mappa" familjens Mac'ar mot en gemensam stor disk på en "extra" Mac, för att lagra backuper' och för att delal gemensamma mappar etc.
(finns det bättre sätt att göra detta är jag tacksam för tips )

Mitt problem är att våra MacBooks "glömmer bort" mappningen när de byter nät, så man måste göra om proceduren när man kommer hem för att ex.vis backup'en skall köra.
(När sönerna bootar om sina iMacs för windowsspelande så sker ju samma sak)
Detta är en nackdel eftersom ett par av familjens medlemmar "behöver" en automatiserad backupfunktion... annars blir det liksom inte av.

Frågan alltså; finns det något sätt att mappa till andra Mac'ars diskar så att det finns kvar fastän man bootar om eller byter nät?

Jag vet inte om det är hela lösningen men en gissning. Om du gå in på "Applemenyn" under "senaste objekt" så skolle din disk dyker upp under servrar. Där skolle du kunnar återanslyta till disken troligtvis.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-02-08 19:18

Ja, det var en bit på väg. Det blir betydligt enklare att återansluta på det viset, tack!

Då ska jag bara hitta ett sätt att automatisera det vid inloggning... eller hoppas att någon berättar hur man gör det här i forumet

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-08 19:51

Jag vet att det går att "dra in" den uppmappade enheten till "Startobjekt" som finns på kontots inställningar i Systeminställningar. Då kommer datorn automatiskt att kontakta disken efter omstart.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-02-09 00:26
Ursprungligen av bridell:

Jag vet att det går att "dra in" den uppmappade enheten till "Startobjekt" som finns på kontots inställningar i Systeminställningar. Då kommer datorn automatiskt att kontakta disken efter omstart.

Alldeles lysande tack!
Fungerar klockrent!

Förvisso kan jag inte "dra" dem dit, men jag klickar på plus-tecknet (i listan med startobjekt) och väljer den mappade driven i Fnder

Stor tack!

Ursprungligen av bridell:

Jag vet att det går att "dra in" den uppmappade enheten till "Startobjekt" som finns på kontots inställningar i Systeminställningar. Då kommer datorn automatiskt att kontakta disken efter omstart.

Bra svar!
Nu slapp jag starta en egen tråd.:D

Du kan också göra ett alias av den monterade disken och ha på skrivbordet.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-03-22 19:54

En funktion som är svår att hitta och fick fråga första gången också.
Men det är lite så med OS X att det flesta saker går allt på ett eller annat sätt men en del är så jäkla svåra att hitta bara.
Auto mappningen är bra men stör mig på att findern ska öppna sig på varje disk när man bootar upp varje gång.
Kanske någon vet en lösning på det?

Ursprungligen av Tjarven:

En funktion som är svår att hitta och fick fråga första gången också.
Men det är lite så med OS X att det flesta saker går allt på ett eller annat sätt men en del är så jäkla svåra att hitta bara.
Auto mappningen är bra men stör mig på att findern ska öppna sig på varje disk när man bootar upp varje gång.
Kanske någon vet en lösning på det?

Du menar att du får upp ett fönster? Hmm, så borde det väl inte behöva vara?
Finderinställningarna kanske har en lösning på det?

1
Bevaka tråden