Vilken Mac för DV

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Funderar på att skaffa en Digital Videokamera och en hygglig Mac för att köra iMovie eller FC. Vad behöver jag för maskin för att det skall fungera drägligt ? Har ingen jättebehov av att det skall gå blixtsnabbt. Hittade en iMac 17" 800 på blocket för 15000 är det en sådan jag skall satsa på ?

• Oregistrerad
  • 2003-04-05 14:54

försök att hitta en maskin som har minst har en 400mhz G4 processor, gamla G4:or powermac stationer är bra, billiga och utbyggnadsbara hittar du en sån så lägg resten av pengarna så att du har minst 500 mb i ram minne, och en liten peng på en 40 - 60GB IBM diskintern eller firewire för DV materialet. sen klarar du dej. undvik första beiga serien av g3 macar

Citat:

Skrevs ursprungligen av johan skaneby
försök att hitta en maskin som har minst har en 400mhz G4 processor, gamla G4:or powermac stationer är bra, billiga och utbyggnadsbara hittar du en sån så lägg resten av pengarna så att du har minst 500 mb i ram minne, och en liten peng på en 40 - 60GB IBM diskintern eller firewire för DV materialet. sen klarar du dej. undvik första beiga serien av g3 macar

Tack för det ! Hade nog tänkt mig minst G4. Nu är det bara att leta alltså.
En Powermac G4 har ju den fördelen att den kan byggas ut som du nämner. iMac är mer eller mindre färdigbyggd från start. (minne & hd går ju att byta)
Skall bli kul att se vad det slutar med för burk. Såg at Microsoft släppt ett nytt gratisprogram för XP , Movie maker www.microsoft.com/windowsxp/moviemaker
Fast ambitionen är att köra Mac, så det blir nog inte aktuellt.

har fått tag i en blå G3 350 mhz. Den har inbyggd firewire m.m.
Om jag fyller den med minne(1024) och sätter in en skaplig hårddisk, är den då tillräcklig ?
Om inte så är den till salu strax. Den är nästan oanvänd och har skyddplasten kvar.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Per Selander
har fått tag i en blå G3 350 mhz. Den har inbyggd firewire m.m.
Om jag fyller den med minne(1024) och sätter in en skaplig hårddisk, är den då tillräcklig ?
Om inte så är den till salu strax. Den är nästan oanvänd och har skyddplasten kvar.

Alltså, det går ju... frågan är bara hur länge du kan tänka dig vänta när du lägger till övergångar och effekter i iMovie.

Det lär inte gå särskilt snabbt där.

Ciryon

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Alltså, det går ju... frågan är bara hur länge du kan tänka dig vänta när du lägger till övergångar och effekter i iMovie.

Det lär inte gå särskilt snabbt där.

Ciryon

Nja , vill nog inte vänta över natten, men om det är enstaka moment som inte förkommer så ofta kan jag tänka mig att ta en kopp kaffe under tiden. Under en minut är rimligt för mig då det är på hobbynivå. förresten, du kanske var spekulant på G3:an

1
Bevaka tråden