Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skicka programfönster till olika monitorer?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-07 19:41

Frågan finns säkert någonstans i forumet men jag visste inte direkt vad jag skulle söka på!

Precis som rubriken antyder: Kan man skicka programfönster till olika monitorer man har kopplade till sin mac? På en PC med är det inga problem men hur gör man på en mac?

Jag har precis köpt en riktigt flådig 46" ifrån Sony och jag skulle vilja leka lite med med programfönster! Jag vill skicka programfönster till Tv'n men jag får inte till det! Finns det en funktion som i huvudtaget kan göra en sån grejj i OS X?

Med vänliga hälsningar,

Kenneth M

  • Oregistrerad
  • 2007-02-07 19:51

Nu fattar jag inte alls. På en PC drar du ju fönstret till den andra skärmen, samma sak gör du väl på en mac ?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-07 19:59

Nja njo, det är klart, men jag vill att programfönstret ska fylla hela tv'n. På en Pc med ett radeon eller nvidia baserat kort så har du i inställningar om Nview, och däri kan man välja att få en ikon på varje programfönster. Den ikonen har en "rullgardingsmeny" där man kan skicka det specifika programfönstret till de monitorerna man har kopplade till datorn, som täcker hela bilden....

Vilket program gäller det?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-09 10:06

Alla! Jag vill igentligen bara vet om man kan skicka ett fullständigt maximerat programfönster till en annan monitor som är kopplad till mac'en! Skulle garanterat fungera om jag kunde hitta Catalyst till mac/om catalyst finns för x1900xt kortet än dvs... Då skulle säkert mitt "problem" vara löst!

Skulle vara lite festligt att t.ex. sitta o redigera i Final cutten på 46"aren och sin lilla 17" ref monitor brevid m.m m.m.

Med vänliga hälsningar,

Kenneth M

Ok, din fråga gäller alltså om alla fönster i alla program kan vara maximerade på en egen monitor. Svaret på den frågan är nej, men en del av dem kan det. Tex program som spelar eller redigerar just videofilm, visar bilder, spel, presentationsprogram, multimediaprogram och tom en databas som tex FileMaker Pro mfl har alla den möjligheten (se nedan för hur) men i ett program som tex Word eller Mail, finns det ingen mening med att maximera ett mail helt utan fönsterlister och menyer, alltså går det inte.

Om du med maximera menar en lite mildare version, dvs att du behåller rullningslister och namnlisten i fönstret, så kanske du har missat vad de tre cirklarna uppe till vänster i alla fönster gör? Är det det du menar?

I praktiken söker du vad jag förstår något snabbkommando, menyalternativ eller liknande, där du kan välja "skicka detta fönster till den skärmen och maximera det", där är det olika i olika program, de programmen som klarar det gör det alla på olika sätt.

Tex VLC som spelar upp videofilmer, har menyalternativet "Video > Videoenhet" och där väljer man nr 2, dvs den andra skämen. Sedan trycker man kommando + F (eller väljer Video > Fullskärm) för att det fönstret skall maximeras där.

I Quicktime Player så flyttar du fönstret med filmen genom att dra i dess namnlist (den grå listen med de tre cirklarna uppe till vänster) till den andra monitorn och sedan väljer du Innehåll > Fullskärm, så blir det det.

I ett program som FireWorks som redigerar bilder för webb och annat, drar du över fönstret till den andra skärmen genom att dra i namnlisten, sedan trycker man F, sedan F, sedan Tab, så får du din bild på svart bakgrund utan menyer och paletter, bara bilden helt enkelt. Jag vill minnas att det är samma kommando för detta som i Photoshop.

Du har säkerligen motsvarade funktioner i det program för videoredigering du arbetar med.

Blev det tydligare nu?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-20 08:40

Tjena Taz.

Fullt tydligt men
Jag är mer eller mindre ute efter en funktion som sitter i drivrutinerna för grafikkortetet!
Varför det ska vara så svårt att hitta/skapa en catalyst för mac vet jag inte (trots allt nästan exakt samma kort till pc). Kanske inte finns eller så är det inbakat i någon uppdatering och att jag hittar inte inställningarna. På en pc med ett ATI eller Nvidia baserat kort så kan man aktivera en funktion som möjliggör "skickning av programfönster maximerat" till vilken monitor man har inpluggad och det är en sån funktion jag är ute efter!

Hade väl helt enkelt hoppats på att de Allsmäktiga äpplena hade en inbakad lösning på det jag va ute efter...Så va det tydligen inte!

Med vänliga hälsningar,

Kenneth M

1
Bevaka tråden