Om jag skulle köpa...

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-02-07 18:59

Vi säger att jag skulle köpa en begagnad Macbook pro Core Duo på t ex. blocket med garanti kvar och så visar det sig att datorn har en "dålig display". t.ex. det där med att det är ljust längst skärmens sidor.

Vad händer? Byter de ut hela datorn eller byter de bara ut displayen?

Okej.. Jag ska ställa frågan så tydligt jag kan..

Finns det något fel som gör att de skulle byta ut en Core duo-Macbook till en nyare variant a la Core 2 Duo? O:-)

Jag vet inte om du kan köpa en dator och "ärva" garantin, det kanske du kan, men...
Om du har problem med skärmen som accepteras och som går på garantin så byts säker skärmen, inte får du en ny dator med ny spec. det tror jag inte.

Garantin följer inte med vid begagnatköp, oavsett tid från originalköpet. Garantin gäller mellan första kunden och företaget.

Ursprungligen av Mattias H:

Garantin följer inte med vid begagnatköp, oavsett tid från originalköpet. Garantin gäller mellan första kunden och företaget.

Är det verkligen så? Om jag köper en två veckor gammal MacBook av en som inte var nöjd så menar du att det inte skulle finnas någon hårdvarugaranti kvar? Låter väldigt underligt.

Precis så menar jag. Om du köper begagnat har du ju inte köpt av företaget och då vill/kan/önskar de inte ta ansvar.

(Ett sidospår men, ett annat fint exempel på hur lite garanti kan vara värt är T ex att Apple bara ger garanti på sina DVD-skivor(Tiger/iWork/etc) i nio månader. Pajar skivan efter tio månader får du helt enkelt köpa på nytt.)

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-02-08 08:13

Och jag som trodde att om man hade förpackningen+kvittot+datorn så hade man även garantin

hmmm, det osar katt!
Jag köpte en PB härom veckan som hade ca en månads garanti(1 år från inköp) kvar. Duden som jag köpte den av ringde apple och dom registrerade datorn på mig, i förrgår gick i jag och köpte applecare och nu har jag ytterligare två års garanti på datorn.
Skiljer ni på garanti "a la Sverker Olofsson" och apples egna garanti?
Jag tror nämligen att garantin hos apple gäller för datorn och inte för köparen, det är i alla fall vad dom har sagt till mig.
Se till att datorn reggas om i ditt namn hos apple bara.

Jag var tvungen att undersöka det Mattias H påstod. Jag ringde till AppleStore, Siba och "The Phone House" och la fram scenariot att en kompis köpt en produkt för 3 veckor sedan som han var missnöjd med och ville sälja till mig och hur det påverkade garantin.
Samtliga svarade att garantin gäller produkten, oavsett om den bytt ägare inom garantiperioden.

Lyssna på samtalet med AppleStore.

(Jag har klippt i början av samtalet där jag uppgav mina adressuppgifter, att jag låter som en idiot när jag pratar i telefon bjuder jag på)

Senast redigerat 2007-02-08 12:08

I stand corrected.

• Medlem
  • Täby
  • 2007-02-08 15:13

Enligt konsumentköplagen är det precis så Mattias H skriver... MEN de flesta företag vet antingen inte om detta eller så låter dom garantin följa med produkten iaf

• Medlem
  • Lysekil
  • 2007-02-08 15:38

Dom byter bara ut displayen. Dessutom har dom säkert kvar den äldre modellen av MBPn ännu så chansen att du får den nya versionen är tyvärr väldigt liten.

Måste den gamla ägaren registrera över datorn på mig.. eller kan jag själv regga datorn hos Apple?

• Medlem
  • International user
  • 2009-01-06 07:45

Fungerar nog om du har originalkvittot(med s/n då).

Ursprungligen av ufred:

Fungerar nog om du har originalkvittot(med s/n då).

Jo, jag har orginalkvitto. Ska jag ringa dem?

• Medlem
  • International user
  • 2009-01-09 23:34
Ursprungligen av Dr Dront:

Jo, jag har orginalkvitto. Ska jag ringa dem?

Det beror väl på om du vill ha den reggad på dig...

Men bästa är ju då om den du köpte den av ringer, eftersom det uppenbarligen funkade i somas fall

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-09 00:13

Sålde en powerbook på blocket för några år sedan och apple skrev bara över garantin på killen som köpte den av mig.

(får mig att tänka på citatet: det enda jag vet är att jag inget vet:)

Det är upp till tillverkaren (de som står för garantin) att bestämma hur de vill lösa problemet, reparation eller utbyte.

Min svärfar hade en otroligt dyr bakprojektionsTV, den pajjade och han hade köpt en garanti-tidsförlängning. Den pajjade, de reparerade. Den pajjade igen - då bytte det ut den mot en 42" Plasma.
Hade det varit bättre för dem hade de säkert gett honom en ny bakproj...

1
Bevaka tråden