Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nickel... och powerbooken?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-07 06:15

Hejsan!

Kanske en dum fråga så här på morgonen men det skadar inte att få höra sig för. Jag har just fått veta att jag har en extrem nickel- och kromallergi, och bör undvika allt vad dessa ämnen heter. Är det någon som har en aning om min powerbooks chassi nu förstås innehåller nickel eller krom...?

/Simon

Har du inga men/symtom av att använda din PB så bör det väl inte vara några problem, allergi eller inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-07 08:49

Skalet på PowerBooken är av anodiserad aluminium. Inget nickel eller krom alltså.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-08 10:33

Okej... Jag har ju nyligen fått reda på att jag åkt på allergin och ioch med att nickel, krom, perubalsam och lichensyror finns på många olika ställen i hemmet så är det svårt att peka ut exakt vad man är allergisk mot. Läkaren rekommenderade att jag skulle undvika ämnena i så stor utsträckning som det bara var möjligt, dvs att kanske t.o.m. plasta nycklar och undvika dörrhandtag (vilket iofs jag tyckte lät överdrivet - men så var det kanske inte...?). Tänkte att powerbooken kanske gjorde sitt iochmed att jag ändå tillbringar rätt så mycket tid framför den (och ska man se något gott i det onda så kanske det skulle ge mej en anledning till en ny dator - macbook). Behåller dock gärna Pbn om möjligt och tackar er för upplysningarna.

Jag skulle ändå kolla upp med Apple om höljet till PB:n. Det är säkert inte helt ren aluminium utan legerad med något som skapar lite bättre styvhet.
Dörrhandtag skall du undvika. De och vanliga rostfria bestick är värsta nickel-allergi-prylarna. Har en nickel-allergiker i bekantskapen och det är fanimej inte roligt att åka på det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-08 14:27

Okej. Slog faktiskt en signal till Apple idag och fick vänta en stund. Ärendet behandlas nu av en ingenjör långt borta och dom skulle återkomma när dom hade mer information... Vi får väl se vad som händer. Är det någon annan som har erfarenhet / information så får ni gärna skriva...

1
Bevaka tråden