Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Enkel installation av mjukvara på flera klienter + licenshantering

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Jag håller på att utveckla ett program till OS X vars målgrupp är företag som använder OS X i någon form av nätverk. Jag har ingen erfarenhet av att administrera ett nätverk av Macar och undrar vad jag ska tänka på för att göra jobbet så smidigt som möjligt för en administratör. Är det att leverera programmet på en dmg-fil (som är enklast för en vanlig användare) eller är det enklare att fjärrinstallera ett program som använder Apples installerar-program (.pkg)?

När programmet väl finns på klienterna behöver det vissa uppgifter (adress/ip till server, portnummer etc), finns det standardiserade sätt att sprida dessa med installationen (och nu tänker jag inte på alternativa lösningar som Bonjour för det skulle inte fungera för alla inställningar)? Likaså licensinformationen, hur vill man som admin att den ska hanteras?

Till sist har vi uppdateringar. Jag har tänkt använda mig av Sparkle (http://andymatuschak.org/pages/sparkle), är det ok även i en nätverksmiljö? Jag vet inte om det är vanligt att man är administratör över sin egen dator, jag antar inte och i så fall kanske Sparkle bara är till besvär men vad finns det för alternativ? Finns det mjukvara för att via en appcast uppdatera program i ett nätverk och om inte, är det kanske något jag själv borde utveckla

Det jag vill veta är alltså hur jag ska göra mitt program för att det ska vara så enkelt som det bara går för den som administrerar nätverket att installera och underhålla mitt program. Mi n tanke är att om det är busenkelt att installera och sköta kommer fler våga pröva det.

  • Medlem
  • 2007-02-06 14:56

Fjärrinstallera med .pkg och sen skjuta ut det med Remote Desktop är att föredra, men
sen om du lägger .pkg filen på en .dmg fil för nedladdning är helt ok.
Licens och övriga inställningar, vet jag inte hur man kan få in dom, men lättast
är att göra iordning på en klient och sen bara kopiera ut den (preferencesfilen) via Apple Remote Desktop.

1
Bevaka tråden