Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur få liv i powerbooken?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-02-06 00:19

Hjälp! Jag har en Powerbook Titanum som gått som en klocka sedan jag köpte den begagnad för ett drygt år sedan. För ca en månad sedan började program stänga ner sig "oväntat", främst Safari. Jag tömde caschminnet och tyckte att allt var bra igen. Men så för någon dag sedan när jag använde Safari stängde programmet ner sig - men dessutom försvann alla ikoner och docken. Skärmen blev bara blå, med en nu meningslös pil att irra runt med. Jag stängde av och satte igång datorn manellt. Skärmen är då grå jättelänge. Blir sedan blå, lika jättelänge. Börjar därefter läsa in OS, jättelångsamt. Men när den laddat färdigt händer inget mera. Vad kan man göra?

mvh/ Jörgen

  • Medlem
  • 2007-02-06 00:46

Hmm... Det är lite svårt att säga va det är fel på. Men om jag skulle gissat så tror jag de är hårddisken som börjar strula. Så det är väl bara att bytta ut den mot en ny så kommer allting vara löst

ja det låter som det är hårddisken, men den behöver inte vara trasig den kan vara överfull, släng lite onödiga filer så kanske din PB fungerar bättre.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-02-06 09:36
Ursprungligen av Simon Templar:

ja det låter som det är hårddisken, men den behöver inte vara trasig den kan vara överfull, släng lite onödiga filer så kanske din PB fungerar bättre.

Jag är inte så insatt i datorer. Hur slänga filer när ikoner och menyer vägrar visa sig?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-06 14:02

Jag hade ett liknade problem. Hårdisken var inte så kraslig att jag inte kunda använda den igen men jag fick problem med rättigheterna på kritiska filer. Antagligen för att den inte kunde läsa dem så min räddning för datorn var att total formatera. Men före det var jag tvungen att rädda några filer.

Man kan starta i single user mode. Då krävs att man är lite haj på CLI commandon eller Unix commandon. Min rädding för filerna var att montera min iPod till datorn, kopiera allt behövligt och sen formatera. Det gick fint fint. Allt i single user mode. Men det är inte enkelt och inte kommer jag ihåg hur jag gjorde det så där på rak arm. Det gällde att googla en del. En möjlighet som inte fungerade för mig är att koppla titanumen med en FireWire kabel till en annan dator och starta Titaniumen i Target mode då borde den dyka up på den andra datorn som en hårdskiva.

Mitt filsystem var så skadat så det fungerad inte för mig. Eller så har jag nåt fel på FW porten.

Senast redigerat 2007-02-06 14:31
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-02-06 20:36

Det låter definitivt som om din hårddisk håller på att haverera. Du ska inte använda datorn eftersom varje minut med en skadad hårddisk förvärrar dess skick och försämrar förutsättningarna att rädda någon information. Har du backup på din data kan du utan vidare lämna in den på service och få en ny hårddisk installerad. Min hårddisk dog för drygt ett år sen och då lyckades jag precis skarva över den mesta informationen till en annan hårddisk innan den gamla klappade igen totalt.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-06 20:50

Jo jag litar inte på min TiBook mera heller så jag skulle spare känslig info på den.

1
Bevaka tråden