Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac med serieport ?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östhammar
  • 2007-02-03 19:26

Jag har en beigeG3a som bara används till musikskapande, därför har jag inte
riktigt hängt med i svängarna utan fastnat med min gammla hårdvara.

Men nu får man ju nästan en G4 gratis !! Så en uppgradering vore inte fel.
MEN vilken har kvar serieporten ? Har kollat runt på olika MACsidor, kan
inte hitta någon nyare dator som har det. Finns det någon nyare som har det ?
Eller finns det PCI kort för extra serieport ?

Anledningen är att jag har ett MIDI interface som jag inte klarar mig utan (vill inte
byta till USB), min gammla MidiTimePiece II har möjligheter som jag inte hittar i någon
nyare pryl.

Ska jag snöa in med G3an eller finns det alternativ ?

det finns/fanns pci-kort med serieportar och usb-adaptar, men det är svårt att säga hur pass bra ett sådant fungerar med annan hårdvara.

Efter beige G3 kom ingen Mac med de gamla runda serieportarna.

Om du inte får tag på en adapter eller ett PCI-kort som fungerar så finns det väl inget som hindrar dig från att ha kvar din G3a och använda den då du behöver MIDI-interfacet?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-02-03 19:48

Det finns altid alternativ. Macar med seriel gränssnitt finns inte sedan beiga G3:orna, utan där är det usb och firewire som gäller.

Ett seial-usb konverterar skulle kansker kunna hjälpa
http://www.keyspan.com/products/USB/usa28x/

Problemet som man måste undersöka är hur mjukvaran sammanspelar med MIDI interfacet. Nya burkar från apple kör intelprocessorer och kan bara köra program som är skrivna för macos X (eller windows/linux program) - inga program så behöver macos 9 eller tidigare för att fungera. För att köra mac os 9 program så behövs en burk som kör med powerPC processor - dvs beg marknad.

Vad är det för mjukvara du använder och om du kan förklara vad som är unikt med ditt interface så kanske det finns folk här som kan hjälpa hitta lösning

Keyspan funkar utmärkt så länge kommunikationsprogrammet stödjer Communications Toolbox, så man kan välja andra portar än gamla A och B (modem- och skrivarport), alternativt om det är rena OSX-program (då finns det bara ett sätt och det funkar). Vissa gamla program kan vara begränsade till A och B, och då är man illa ute, då får man nog skaffa en grå G3 helt enkelt. (Vilket alltså caysie redan har.)

  • Medlem
  • Östhammar
  • 2007-02-04 00:18

Stort tack för alla synpunkter.....

Jag kanske borde beskriva lite bättre vad jag har för grejor.
Macen är en PowerPC G3 300Mhz, modell 510. os 9.2
Programvaran jag använder : Cubase VST 5

Från början har jag haft PC till att skapa musik, men efter flera års
lidande med dålig timing på MIDI sidan fick jag nog och tog fram
en gammal ATARI ST som legat bortglömd sedan 80-talet.
Men provade mac av en ren slump och ..... tja vad säger man
bättre dator för musik...... det finns bara inte. Mhz hit och dit
300Mhz låter inte mycket för världen, men det är hur mycket kraft
som helst i en mac om man jämför med PC. Men liiite till av CPU
kraft skulle behövas om man kör 20kanaler ljud och en del
effekter, ibland blir det segt.

Men, tror programvaran vill se en "riktig" RS-422 port, tror inte en USB
"keyspan" fungerar, men vem vet utan att prova ? Kanske det går ?

Visst kan man skaffa nyare sequencer/audio prog. och ett annat MIDI interface.
Men jag trivs med OS9 och VST5.

Vad är den snabbaste beige G3 som finns ? är det 350Mhz ? Borde inte
en högre busshastighet (100 Mhz i G4) ge mera CPU kraft ?

Du skulle kunna prova att överklocka din nuvarande dator. Det är relativt enkelt på beige G3. Det sitter några jumpers i den som man bara flyttar på. Se bara till att du inte drar upp för mycket då värmen kan få datorn att bli instabil.
Power Macintosh G3 ClockUp

Annars finns det möjligheter att köpa processoruppgraderingar. Nya processoruppgraderingar kostar en hel del sett till vad en beige G3 är värd, men man kan ju även prova med begagnatmarknaden.

  • Medlem
  • Östhammar
  • 2007-02-04 16:15
Ursprungligen av Marcus K:

Du skulle kunna prova att överklocka din nuvarande dator. Det är relativt enkelt på beige G3. Det sitter några jumpers i den som man bara flyttar på. Se bara till att du inte drar upp för mycket då värmen kan få datorn att bli instabil.
Power Macintosh G3 ClockUp

Annars finns det möjligheter att köpa processoruppgraderingar. Nya processoruppgraderingar kostar en hel del sett till vad en beige G3 är värd, men man kan ju även prova med begagnatmarknaden.

Har provat med lite överklockning, den går stabilt med 83Mhz BUSClock och 333Mhz CPUClock.
Satte på en gammal PC CPU fläkt på G3ans CPU för säkerhets skull.

Ganska stor skillnad blev det. Känns som om jag fått 50% mera CPU kraft i Cubase !!
Får se hur det håller i längden...........

Vägen att gå senare verkar ju vara en Stealth port och en halvgammal G4a.

Tack ska ni ha allihopa för alla tips !!!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-02-04 11:37

Köp en Stealth Serial Port!
http://www.geethree.com/stealth/index.html

Den går nog att köpa direkt från USA eller genom Macoteket.

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2007-02-04 14:06

Jag körde Midi via en Stealth Serial Port ganska länge på en gammal G4:a , funkade bra.

Citat:

min gammla MidiTimePiece II har möjligheter som jag inte hittar i någon
nyare pryl.

Om jag inte missminner mig så har MidiTimePiece AV allt som 2:an har med mera + USB. Jag körde förr med en Opcode 4 till stealthport på en powermac g4 med OS X.. gick finemang! Snortajt synk å allt! Jag har opcode-interfacet kvar.. så om någon är sugen på ett sådant så kan jag sälja det för någon hundring

1
Bevaka tråden