Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Genomskinlig gif i Illustrator mot ickevit bakgrund?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Om jag vill göra en genomskinlig gif från ett dokument i Illustrator och jag vill att den skall se bra ut mot en annan bakgrund än vit, hur gör jag då?

Som det är nu så blir det ljusa kanter vid utklippen eftersom Illustrator verkar tänka sig att figuren skall bli genomskinlig mot en vit bakgrund.

Kan man sätta bakgrundsfärg i Illsutrator för dokumentet t.ex. I så fall lyckas jag inte hitta det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-03 13:58

Jag brukar lägga en platta i den önskade bakgrundsfärgen bakom objektet i Illustrator, och därefter exportera till GIF (save for webb...). Det fungerar fint!

Tack mirydh, ett hett tips. Men (som jag avhandlat i en annan tråd) vill jag nu inte använda denna metod utan göra just genomskinligt men inte "mot vitt" och i Illustrator.

Så om någon vet hur man gör så...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-03 19:47
Ursprungligen av torsig1967:

Tack mirydh, ett hett tips. Men (som jag avhandlat i en annan tråd) vill jag nu inte använda denna metod utan göra just genomskinligt men inte "mot vitt" och i Illustrator.

Så om någon vet hur man gör så...

Har inte läst din andra tråd men jag ska försöka förtydliga mig med ett exempel på vad jag menade:

1. Öppna Illustrator. Gör tex en blå cirkel, på en bakgrundsplatta med annan färg än vitt, tex gul. Se till att den bakgrund du vill ha är exakt samma som den du kanske vill ha på webbplatsens bakgrund.

2. "Save for web..."

3. Välj "GIF" och se till att "Transparency" är förkryssat

4. Välj pipetten (eyedropper tool) i vänsterspalten

5. Klicka på bakgrundsfärgen (gult i detta fall) med pipetten

6. I färgtabellen (color table) ser du nu vilken färg du valt

7. Klicka på första ikonen i understa raden (rutig) "Maps selected colors to transparent". NB. Man kan välja flera färger som transparent också. Använd pipetten.

8. Testa gif:en på webbsidan med samma gula bakgrund. Runt cirkeln ser man antialias-pixlar som ligger i färgskalan "mellan" bakgrundens och cirkelns färger.

Detta fungerar, men du kanske har provat detta och nu är ute efter en helt annan metod?

Senast redigerat 2007-02-03 20:08

Nej, du har nog fattat rätt vad jag menar. Men jag hittar inte denna grej:

"7. Klicka på första ikonen i understa raden (rutig) "Maps selected colors to transparent". NB. Man kan välja flera färger som transparent också. Använd pipetten."

Bifogar en bild på högersidan av "Save for web", jag har Illustrator 10.

Nu har jag listat ut hur man gör i den version av Illustrator jag har.

I princip gör jag likadant, men innan "Save for web" så tar jag bort ramen. Då får jag en genomskinlig bild i Saveforwebb-rutan. Sedan väljer jag "Eydropper colour" i rutan för "Matte" - till höger om ordet "Transparency". Då blir det finfint i webbläsaren.

varför klistrar du inte in grafiken i photoshop och sparar för webb, därifrån?

Kan jag göra allt i Illustrator - vilket var enkelt när man väl lärt sig - så ser jag ingen poäng med att använda ett program till. Dessutom (med tanke på min andra tråd om färgprofiler) så vet jag ju ingenting om färghanteringen vid den här manövern.

1
Bevaka tråden