Förstöra hårddisk

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-02-02 14:02

Hej, som ganska okunnig användare av min 2.7 år gamla PB G4 så har jag lite frågor om maskinvaran som sitter inne i apparaten.

Hur förstör du som användare en hårddisk? Finns det mjukvara man kan använda för att förstöra hårddisken eller måste man öppna någon lucka och manuellt trycka in en skruvmejsel i elektroniken för detta. Finns det olämpliga procedurer man ska undvika för att inte aktivt förstöra hårddisken?

Anledningen till frågan är köpares bevisbörda att de inte orsakat skada i de fall exempelvis en hårddisk går sönder efter de första 6 månaderna efter köp. Jag tycker rimligen att man som användare är oskyldig så länge som man ej varit inne i burken och pillat (eller kört eventuellt existerande förstör-din-hårddisk-applikation).

Min flickvän har nu en ca 3 månader gammal MacBook som jag skulle vilja veta hur vi på bästa sätt ska ta hand om (kommer idag hem från service).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-02 14:34

Rent tekniskt finns det inte så mycket du/ni kan göra. Finns det en defekt, kommer det att visa sig. Backuper är därför att rekommendera. Undvik att röra datorn häftigt (accelerera, rotera häftigt) när den skriver till disken. Då ökar risken för felskrivningar, vilket troligen kommer korrumpera datat.
En sak som jag märkt med min mbp är att den mår bra om den står lite eleverat från skrivbordet (Griffins datorställ (minns inte vad det heter exakt) funkar bra). Luftcirkulationen runt om datorn bidrar till dess kylning.

• Medlem
  • International user
  • 2007-02-02 14:36
Ursprungligen av demo9:

Hur förstör du som användare en hårddisk?

Man kan dra en hammare i disken, det funkar rätt bra.

Ursprungligen av demo9:

Finns det olämpliga procedurer man ska undvika för att inte aktivt förstöra hårddisken?

Man bör inte flytta runt datorn med disken igång utan sätta datorn i vila om man ska bära runt på den.

• Medlem
  • International user
  • 2007-02-02 14:58

Det finns programvaror som helt enkelt beordrar läshuvudet att skicka ner sig själv i disken och bara repa sönder allting.

Ursprungligen av Valentino:

Det finns programvaror som helt enkelt beordrar läshuvudet att skicka ner sig själv i disken och bara repa sönder allting.

Nej, det finns det inte. Någon sådan funktion har hårddisken fysiskt inte. Det enda man med mjukvara kan förstöra är själva information på hårddisken.

• Medlem
  • 2007-02-02 15:06

Man kan utsätta den för damm. Det fungerar jättebra.

Jag tror att frågeställaren undrar om "kan man ha sönder en disk UTAN att dra en skruvmejsel igenom den" typ?

Om det är frågan så kan man som användare tappa sin bärbara dator och utan att det syns på datorn eller ännu mindre hårddisken så har man nog haft sönder disken själv, dvs det är inget garantijobb. Dock kan det vara svårt för någon att bevisa att det var så eller inte det gick till. Köparen kan ju t ex ljuga och säga att man aldrig tappat datorn.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-02-02 15:26

ace4711: det är precis det jag frågar efter. Det är sant som ni säger att det finns en hel del jag som användare kan göra för att pajja hårddisken. Då är det i princip kört efter 6 månader då eftersom det alltid går att säga att köparen ljuger och troligen exempelvis tappat datorn, jobbigt.

Ursprungligen av demo9:

ace4711: det är precis det jag frågar efter. Det är sant som ni säger att det finns en hel del jag som användare kan göra för att pajja hårddisken. Då är det i princip kört efter 6 månader då eftersom det alltid går att säga att köparen ljuger och troligen exempelvis tappat datorn, jobbigt.

Ja, den omvända bevisbördan är jobbig. Det enda rekomendatioen jag kan ge är att om du känner dig felaktigt behandlad skall du insistera -- om du orkar bråka.

1
Bevaka tråden