Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Program för nätverksbackup

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har sökt runt lite men hittar inget bra. Jag söker ett program (helst freeware/open source) som kan automounta en nätverksdisk (afp) och sen göra backup till den. Har testat Deja Vu men det funkar inge vidare. Förslag?

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2007-02-02 16:27

Titta på Rsync. Jag tror visserligen inte att den monterar en nätverksenhet, den kör via SSL (om jag minns rätt). Kör dock backup via nätverket utan problem.

Automator funkar också:
1. Hämta angivna servrar
2. Anslut till servrar
3. Hämta angivna Finder-objekt
4. Skapa arkiv

Vill du ha det tidsbaserat skapar du en kalender i iCal och kopplar Automator-filen till en kalenderpost. Om din dator inte är på när händelsen inträffar körs Automator när du startar datorn.

Det verkar fungera hyfsat med Workflow:et, men varje gång den ansluter till servern så kommer det upp ett fönster där den frågar efter user och password för servern - visserligen redan ifyllt, men man ska ju inte behöva trycka OK varje gång. Detta trots att rutan för att spara lösenordet i Keychain, är förbockad. Hur ska man lösa det?

När du väljer server i steg 1 ovan:

  • Markera servern så du får fram adressen

  • Redigera sedan adressen enligt afp://user:password@serveraddress med din egen user och password

  • Klicka OK

När jag gör så får jag meddelandet "Unknown user, incorrect password, or login is disabled..." trots att exakt samma syntax fungerar bra när jag tar Apple+K i Finder och ansluter där.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-02-05 21:47

Har också letat efter samma sak. Har lyckats lösa det hyfsat med iBackup.

Hade ett enkelt applescript på gång som skulle montera volymen och kopiera med hjälp av kommandot rsync, men jag har inte lyckats klura ut hur man får ut en loggfil till skrivbordet (vill ju gärna få ett kvitto på backupen) - någon som kan?

Ursprungligen av gluttonous:

När jag gör så får jag meddelandet "Unknown user, incorrect password, or login is disabled..." trots att exakt samma syntax fungerar bra när jag tar Apple+K i Finder och ansluter där.

Det fungerar i mitt Automator-skript.

Ursprungligen av morgan_a:

Det fungerar i mitt Automator-skript.

Nu vet jag varför det inte fungerade... tydligen för att jag har konstiga tecken, såna som #, %, &, i mitt lösenord. Det gillar inte Automator.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-05 22:23

Eftersom backup är viktigt, ta er lite tid och läs igenom följande texter:

http://blog.plasticsfuture.org/2006/03/05/the-state-of-backup-and-cloning-tools-under-mac-os-x/
http://blog.plasticsfuture.org/2006/04/23/mac-backup-software-harmful/

Tänk sedan efter hur viktigt det är att backup-programmet är gratis. Vad är ditt data värt? Vad kostar backupmedia? Vad tjänar det till om backuperna inte blir bra? 250 kronor för ett bra program är väl inte farligt?

Ursprungligen av pesc:

Tänk sedan efter hur viktigt det är att backup-programmet är gratis. Vad är ditt data värt? Vad kostar backupmedia? Vad tjänar det till om backuperna inte blir bra? 250 kronor för ett bra program är väl inte farligt?

Så är det naturligtvis, men frågan var ställd så att det var freeware/opensource som gällde. Automator är ju trots allt ett Appleprogram som använder systemfunktioner.

Nu är ju inte Automator gratis heller - du måste ju ha betalt MacOSX 10.4

Jag hade inte tänkt tanken på Automator ens, men det verkar vara en rätt bra lösning=) Då kan man ju anpassa allt precis som man själv vill.

Inget av programmen på sidorna som pesc länkade till, uppfyllde mina behov...

1
Bevaka tråden