Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Radera från sjävla "filen" i en playlist

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har fruktansvärt många dublettfiler, och med hjälp av ett script har jag fått de flesta av dem att hamna i en och samma playlist. Men därifrån verkar jag ju bara kunna radera dem ur själva playlisten, inte från hårddisken som ju är det jag vill åstadkomma. Finns det något sätt att radera filen från hårdisken via en playlist?

Jo fast, då visar den väl alla låtar som är dubletter, och tar alltså bort själva orginalfilen också? Jag skulle ju vilja spara en av varje låt så att säga.

Markera bibliotetet och ta fram låtarna i sökmenyn i stället för i en spellista, markera den kolumn du vill sortera efter, högerklicka-radera, "Vill du flytta filen till papperskorgen?" > Ja!

Klart! OK, du får tömma papperskorgen förstås, men det kan du ju göra sist av allt.

Problemet är ju att vi snackar omkring 6000 låtar som har dubletter, alltså 12 000 låter totalt. Därför vill jag ogärna gå igenom dem manuellt.

Ursprungligen av Maiawraith:

Problemet är ju att vi snackar omkring 6000 låtar som har dubletter, alltså 12 000 låter totalt. Därför vill jag ogärna gå igenom dem manuellt.

Stön, OK, jag fattar.
Själv skulle har rensat manuellt, bit för bit ändå, eftersom jag vill ha kontroll.

Ursprungligen av Maiawraith:

Problemet är ju att vi snackar omkring 6000 låtar som har dubletter, alltså 12 000 låter totalt. Därför vill jag ogärna gå igenom dem manuellt.

Det jag undrar över är hur har man lyckats få in SEXTUSEN dubletter i datorn?!!??
Jag fattar ju att det kan bli så om man har en greatest hits av en artist eller nån collection-platta och samtidigt original-albumet av artisten i fråga, men 6000?
Låter märkligt!

  • Medlem
  • Torsby
  • 2007-02-08 22:04
Ursprungligen av Maiawraith:

Finns det något sätt att radera filen från hårdisken via en playlist?

Ja, det gör det. På mac, tryck Option + Delete (eller vad det heter på svenska). På PC, tryck CTRL + Shift + Delete.

  • Medlem
  • Torsby
  • 2007-02-09 15:14
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Då försvinner den ju bara från spellistan men är kvar i biblioteket.

Det är nog mac-kommandot som inte stämmer, jag hittade det på en sida på nätet. Det för pc är korrekt iaf. På mac, testa istället Äpple + ALT + Backsteg (alt. Delete).

Doug Adams har en sida med många välutvecklade och fina AppleScript som är fin fina på att hjälpa till att hålla ordning på ett stökigt iTunes bibliotek.

Trevlig är han också.

Just det. Glömde bort att det inte är ett renodlat Macfora längre. AppleScript funkar förstås inte till Windows.

iTunes har en förmåga att låta låtar dubbleras i vissa situationer.
Att dra in fler än 553 visor till en spellista/bibliotek från en mapphierarki på extern hårddisk brukar exempelvis generera intressanta spellistor.

1
Bevaka tråden