Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Mini som inte vill starta - HJÄLP

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-01-27 21:04

Desperat? Jag? (Ursäkta korspostningen...)

Min fars Mac Mini vill inte starta. Över telefon har jag försökt hjälpa honom men hittills har vi inte lyckats.

När han satte på den idag (efter att den varit avstängd i kanske en vecka eller så) så startade den inte korrekt utan skärmen visar frågetecknet, och om jag minns rätt så innebär det att inget system hittas.
Han gör detta två gånger. Inget annat händer.
Jag föreslår att han ska starta från en systemCD, lämpligen den som kom med datorn, han stoppar i den (etiketten uppåt) och startar om med C nedtryckt. Inget händer efter startljudet.
Vi provar ca två gånger utan resultat.
Han försöker nu få ut CDn genom att starta om med musknappen nedtryckt - startljudet kommer men inget annat händer. Skivan kommer inte ut.
Han provar att starta med alt/option-knappen nedtryckt. På skärmen visas så småningom två symboler, om jag förstod rätt så är det bara de två pilarna, en böjd (leta igen) och en rak (välj). Inget system hittas, varken på hårddisken eller på Cdn som sitter i. Han provar två gånger utan nåt bra resultat.
Han stänger av datorn och drar ut sladden från väggurtaget. I igen och starta - inget händer (utom startljudet).

De flesta omstarterna väntar han inte så länge så att han ser frågetecknet, men längre än normalt.

Han provar igen med musknappen nedtryckt - skivan kommer inte ut.

Han resettar PRAM genom att starta om med kommando alt P R nedtryckt. Andra startljudet kommer efter en stund, men inget mer händer.

Till sist startar han om med kommando S nedtryckt, vilket ska starta single user unix mode, men faktum är att inget händer då heller, utan till slut dyker samma gamla frågetecken upp.

Musen är kopplad till tangentbordet och har uppenbarligen ström eftersom röda lampan undertill lyser. Då lär väl tangentboder vara korrekt kopplat. Skärmen har ström och koppling till datorn eftersom frågetecknet visas. Startuppljudet låter varje gång, så helt död är datorn inte. (Musen är en av Logitechs flerknapparsmöss, men vi har provat både höger och vänster (och bägge) musknapp för att få ut CDn.) Tangentbordet är från Apple. Minin är inte intel utan den äldre versionen. En skrivare är kopplad till minin, men de sista testerna gjordes med den bortkopplad, så problemet är nog inte där.

Datorn är inte kopplad till internet alls och har knappast drabbats av vare sig virus elller konstiga program, tillägg, hacks eller annat mysko. Det enda jag kan tänka mig är nåt med kraftförsörjningen...?

Nån som har goda förslag på vad mer vi kan testa? Hur får man ut CDn? Han ser inget hål för nåt gem (och inte jag heller på bilderna av Minisar). Om vi skulle få ut CDn så har vi nog andra skivor vi kan testa att starta med, men i nuläget är ju det kört.

Alla goda råd tas tacksam emot!!

/ Vicki

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-01-27 21:17

Om CDn skulle vara bootbar, och hårddisken var intakt senast den användes låter det som kontrollern har lagt av faktiskt.

Finns det en annan mac i närheten?
Vet inte om detta fungerar, aldrig testat åt detta håll men. Det som skulle kunna göras om det fungerar är att boota den i target mode, in med firewire-kabel mellan macarna, boota minin med att hålla in ALT. Då borde den andra macens hårddisk dyka upp som bootbar enhet. Om det fungerar om jag tänker. Macar har ju boot över firewire-stöd så...

  • Medlem
  • 2007-01-28 00:04

"kontrollern"? Jo visst har jag kört mac i sisådär 10 år, men jag måste erkänna attt jag inte direkt vet vad "kontrollern" är.
I alla fall hittade jag en firewire-kabel som borde kunna göra det du föreslår, så jag ska försöka imorrn söndag att testa ditt förslag. Menar du att minin ska komma upp som en disk på min MacPro om jag kopplar ihop dem med kabeln och försöker starta minin med Alt nedtryckt? Slipper jag starta om min Macpro? (Det är mycket som körs på den, så jag startar inte så ofta om...)

Nån som har förslag på hur man får ut CDn (utan att plocka av skalet på minin)??

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-01-28 00:16
Ursprungligen av Vicki:

"kontrollern"? Jo visst har jag kört mac i sisådär 10 år, men jag måste erkänna attt jag inte direkt vet vad "kontrollern" är.
I alla fall hittade jag en firewire-kabel som borde kunna göra det du föreslår, så jag ska försöka imorrn söndag att testa ditt förslag. Menar du att minin ska komma upp som en disk på min MacPro om jag kopplar ihop dem med kabeln och försöker starta minin med Alt nedtryckt? Slipper jag starta om min Macpro? (Det är mycket som körs på den, så jag startar inte så ofta om...)

Nån som har förslag på hur man får ut CDn (utan att plocka av skalet på minin)??

Det jag tänkte var att du startar om din Mac Pro med firewire-kabel, trycker ner T.
Då borde din systemdisk om du håller ner ALT på minin vid boot komma upp på Mac Minin. Då ska minin boota från din Mac Pros hårddisk. Har du tur går det att mata ut CDn då, förutsatt att kontrollern fungerar.

Har inte testat om detta fungerar själv med boot, men tror det ska fungera.

Kontrollern menar jag ATA-kontrollern. Den som som styr alla dina ATA/SATA-diskar och läsare.

  • Medlem
  • 2007-01-28 16:38

Vidare om Minin som inte vill starta:

Tack för de förslag jag fått hittills (här och på mailinglistor)!

Idag har jag själv idkat handpåläggning på minin, men det hjälpte inte.

Jag har provat metoden att starta med musknappen nedtryckt, NU med genuin apple-mus, kopplad direkt till datorn. Det hjälpte inte.

Tips om att resetta PMU (power management unit) (artikel på apple-docs) utfördes, två gånger, men hade ingen effekt. (Detta resettar även PRAM, vilket vi iofs hade gjort dagen innan.)

Jag fick tips om att boota om med Kommando - option - O - F, dvs starta i Open Firmware, det går bra. Där kan man skriva "eject cd", men svaret som kommer efter en stund är "can't OPEN the EJECT device". Min man (tillfällig telefonsupport) letade efter kommandon till open firmware, men inget av de jag testade hade någon effekt på det direkta problemet. Om någon har bra tips på vad man kan ge för effektiva kommandon till Open Firmware så säg till.

Jag har inte lutat på minin (som KJ föreslog) men jag ska be Far testa.

Karl skrev om batteriet som används vid uppstart, jag tror inte det är aktuellt i det här fallet. Datorn köptes för ca 1,5 år sedan, så batteriet borde inte vara sluit. Eller??

Ett tips var att starta om med installationsdisken i (vilken tur att det är den som sitter i) och hålla ned kommando - D, det kör Hardware test. Tyvärr funkade det inte heller.

Jag har även provat kommando - X,
samt
kommando option shift delete (dvs jag antar att det ska vara delete och inte backsteg)
och inget av dessa funkade.

Tipset om att starta om datorn via firewire till en annan macka har jag inte kunnat utföra idag, men däremot höll jag nere T och startade om, då ska enligt uppgift en firewirelogga visas på skärmen och datorn ska leta efter anslutna firewire-enheter. Inget av detta hände, skärmen visade ingenting alls. OK, inget var ju anslutet, men i alla fall....

Min man läste om mackans bootprocess http://www.kernelthread.com/mac/osx/arch_startup.html

• Power is turned on.
• Open Firmware code is executed.
• Hardware information is collected and hardware is initialized.
• Something (usually the OS, but also things like the Apple Hardware Test, etc.) is selected to boot. The user may be prompted to select what to boot.

Det verkar som om minin börjar krångla vid steg 3 eller 4 ovan. Faktum är att om man håller nere alt (option) vid omstart så får man välja, men problemet är attt datorn hittar inget av systemen man borde kunna välja mellan.

Nästa steg blir att kolla med supporten på säljfirman eller på Apple. Om garantin gäller så vill vi inte gärna bryta oss in i minin själva, det lär inte vara helt enkelt...

Andra goda råd mottages fortfarande med tacksamhet!

/ Vicki

Visserligen kan du försöka starta Minin från en annan hårddisk (via Target Mode på den andra datorr) men är det inte bättre att först starta Minin i Target mode, så att minins hårddisk dyker upp i en annan fungerande dator? När den är där kan du nämligen köra skivkontroll på den och se om den går att laga.

Så tag ur alla sladdar ur minin förutom tangentbord, mus, ström och en FW-kabel. Bildskärm kan vara kvar om du tycker det är roligt. Sätt in den andra änden av FW-kabeln i din Mac Pro. Håll ner T på Minins tangentbord (OBS), tryck på strömknappen på Minin och vänta tills dess hårddisken dyker upp på på din Mac Pro. Starta skivkontroll och reparera skivan. I samband med detta så kan du även poppa ut CD-skivan om du vill, den dyker också upp som en enhet på din Mac Pro och går att mata ut. (Att stänga av minin gör man genom att hålla inne samma strömknapp i 10 sekunder).

Det finns för övrigt inget hål för ett gem för att mata ut DVD/CD på Mac Mini. Man gör det genom att starta om och hålla ner musknappen, då skall skivan matas ut. Men förutsättningen för det är att datorn fungerar tillräckligt väl för att reagera på musknappen.

Något annat jag upptäckt är att minin inte kan starta från vissa OS X skivor, men startar bra från den medföljande skivan. Så din far kanske stoppade i fel skiva?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-28 21:23

Min mini var helt kass under uppstart också, så jag var tvungen att installera om hela systemet, here's how I did:

1) Startade upp i konsol-läge med COMMAND-S (det var det jag fick att funka till en början). Då kunde jag kopiera över filer osv. från en annan dator (mac/pc), t.o.m. trådlöst!

2) Eftersom jag har windows-tangentbord var jag tvungen att trycka ALT+ALT GR för att kunna välja boot-skiva, det funkade alltså inte enbart med ALT, prova det.

3) Därifrån kan man sedan välja sin installationsdisk (dvd) och installera om osx.

Lycka till

  • Medlem
  • 2007-01-30 17:17

Avslut (?) om Minin som inte ville starta:

Tack för de ytterligare förslag jag fått!

JAS föreslogh att man till Open Firmwre kunde skriva:
reset-nvram
set-defaults
reset-all
och jag tror faktist att alla de raderna var med bland dem vi testade.

Vi provade också (som KJ föreslog) med att luta på minin för att se om CDn bara skulle falla ut - vilket den inte gjorde.

Taz funderade på om far stoppat i fel skiva - och det har jag också funderat på...men jag tror inte det.

Efter att ha kontaktat DataDistribution (som sålde mackan) så insåg vi att det inte fanns nån garanti kvar eftersom det var pappas _företag_ som köpt datorn, och då gäller inte konsumentköpslagen. Dystert.

Kvarstod då tanken på att själv pilla isär datorn, eftersom garantin ändå inte gällde. Min bror, som är mycket händig på tekniska prylar av skilda slag, men som aldrig plockat isär en mini och inte är så van vid mackor, berättade att han började bända lite med en skalpell och något annat hårt smalt & platt. Han fick visserligen inte isär minin då (det får bli i ett senare skede) men klämde så småningom ihop allt igen och testade att sätta på den. Och minsann - då funkade allt precis som förut!! Vi vet alltså inte vad som var galet och hur det lagades, men just nu funkar minin som den ska. Dags alltså att ta backup och senare att öppna den och se om något är uppenbart löst.

Nu ska jag bara lösa backupfrågan etc...:-)

Tack för era goda råd och tips!!

/ Vicki

1
Bevaka tråden