Vilken/vilka datorer ska jag ha?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-01-27 11:43

I dag har jag en MacBook (Intel core duo 2,0 GHz, 1 GB Minne) och en PC från Dell (2 GB minne, Pentium D 2.8 GHz, Nvidia GeForece 7800 GTX)

Tanken var att jag skulle ha Macbooken när jag pluggar och köra PC:n hemma. Men när jag började använda OS X så ville jag aldrig använda PC;n. Så nu gör jag allt pluggande, jobbande, e-post osv på MacBooken och använder PC:n bara för att spela spel.

Detta upplägg gör att jag har en kraftfull dator som inte används till annat än spel, vilket känns ganska onödigt, och en minde kraftfull dator där jag ska göra allt annat, vilket inte känns så bra eftersom den inte riktigt orkar med.

Jag har nu bestämt mig för att göra något åt detta och har då kommit fram till följande alternativ:

1. Ha kvar allt som i dag
Det funkar men känns inte oprimalt. Bra speldator, men mindre bra arbetsdator.

2. Köpa en iMac 20" och sälja PC:n
Då kan jag ha det upplägg jag tänkte från början med MacBooken till plugget och iMacen hemma till allt plugg, jobb och spel. Mindre bra speldator, bättre arbetsdator (hemma) och OS X på allt.

3. Köpa en MacBook Pro 15" och sälja MacBooken och PC:n
Då kan jag ha en dator till allt. Den fungerar som stationär hemma med extern skärm och kan användas till arbete, plugg och spel. Sedan kopplar man loss den och får en bärbar att ta med till plugget. Nackdelar är att man får en tyngre bärbara att släpa på och att man får en sämre speldator än PC:n.

Vad tycker ni ärade forummedlemmar?
Har jag dragit rätt slutsatser ovan? Vilken av alternativen tycker ni är bäst? Finns det fler alternativ? Kommer det gå bra att spela spel som t ex Sims 2, World of warcraft på MacBook Pro och iMac? Hur bra är grafikkorten i iMac och MacBook Pro jämfört med PC:n?

Tacksam för alla svar, synpunkter och förslag som jag kan få.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-27 11:53

Min rationella sida säger:
Behåll Dell-burken eftersom du inte får så mycket för den, men köp en Macbook Pro också.

Min känslomässiga sida säger:
Gör dig av med PC-hojen och köp en Macbook Pro. Jag gör alltid det som känns bäst, inte nödvändigtvis det som är bäst rent ekonomiskt eller som är mest rationellt.

Min egen lägenhet skulle kännas smutsig och oestetisk om jag hade en Dell-maskin. Lösningen är att behålla Dellen men stoppa undan den i en garderob eller liknande.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-01-27 12:06

Tack för förslaget. Det jag då undrar är varför ska jag behålla PC:n? För att spela spel på? Eller funkar det bra på MacBook Pro? Eller för att ha som en server? Eller något annat?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-27 13:15

Du gav väl bra svar själv alldeles nyss? Du bör inte använda en MBP som server. Macbook, Macbook Pro, Mac mini osv är inte byggda för det. Behåll PC:n om du ska ha en dator som står på hela dagarna.

För spel, tja... MBP funkar väl till många spel, men Macen är ingen spelplattform.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-01-27 16:42

Jaha...?

Ursprungligen av Mondo:

Du gav väl bra svar själv alldeles nyss? Du bör inte använda en MBP som server. Macbook, Macbook Pro, Mac mini osv är inte byggda för det. Behåll PC:n om du ska ha en dator som står på hela dagarna.

För spel, tja... MBP funkar väl till många spel, men Macen är ingen spelplattform.

Tolkar jag dig fel eller menar du att en Mac mini inte är lämplig att stå på hela dagarna?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-27 17:38
Ursprungligen av Macsimal:

Tolkar jag dig fel eller menar du att en Mac mini inte är lämplig att stå på hela dagarna?

Det gör den säkert, men inte med hård belastning. Den är inte tänkt att användas som en server. Kylningen, nätdelen osv är inte dimensionerade för det.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-01-27 18:53
Ursprungligen av Mondo:

Det gör den säkert, men inte med hård belastning. Den är inte tänkt att användas som en server. Kylningen, nätdelen osv är inte dimensionerade för det.

Ahh! Då begriper jag

Ursprungligen av Mondo:

Ehh jo.. Det är gjort för att klara högsta möjliga belastning. Nätdelen kan ge så mycket kraft Mini maximalt kan använda, och skall kunna stå igång hur länge som helst utan att överhettas el dyl. Däremot kan man väl inte stänga locket på MB och MBP utan att gå i viloläge? Eller går det? Det skulle enligt mig vara den enda nackdelen i så fall.

Mac Mini är en ypperlig server i alla fall, liten och tyst, men kanske inte så prisvärd om man inte har så stora krav på storlek eller ljudnivå.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-01-27 23:24
Ursprungligen av Se[BBB]e:

...Däremot kan man väl inte stänga locket på MB och MBP utan att gå i viloläge? Eller går det? Det skulle enligt mig vara den enda nackdelen i så fall...

Jag tänkte koppla MBP (om jag köper den) till en (eller två) extern skärm och ha locket stängt när jag använder den som stationär hemma. Skulle det vara ett problem? Bilr det för varmt? Den går väl inte i viloläge i fall man har en extern skärm kopplad? Jag hoppas att det inte är ett problem eftersom jag inte vill ha den öppen och ta plats på skrivbordet.

Ursprungligen av Xinor:

Jag tänkte koppla MBP (om jag köper den) till en (eller två) extern skärm och ha locket stängt när jag använder den som stationär hemma. Skulle det vara ett problem? Bilr det för varmt? Den går väl inte i viloläge i fall man har en extern skärm kopplad? Jag hoppas att det inte är ett problem eftersom jag inte vill ha den öppen och ta plats på skrivbordet.

Saken är den är att jag inte är säker på om nyare Mac laptopar går att stänga utan att de går i viloläge eftersom iaf iBook hade luftutblåset vid gångjärnet och blockerades om man stängde. Därför gick den automatiskt i vila.

Om det inte är så med MBP så ska det inte vara några problem att köra den med locket stängt. Kan kanske korta livstiden på komponenter eller så.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-01-30 01:21
Ursprungligen av Se[BBB]e:

Saken är den är att jag inte är säker på om nyare Mac laptopar går att stänga utan att de går i viloläge eftersom iaf iBook hade luftutblåset vid gångjärnet och blockerades om man stängde. Därför gick den automatiskt i vila.

Om det inte är så med MBP så ska det inte vara några problem att köra den med locket stängt. Kan kanske korta livstiden på komponenter eller så.

Min MacBook går att köra stängd med extern skärm, tangentbord, mus iaf, så antagligen går det med MBP också.

Om någon komponent tar skada har jag ingen aning om, men luftutsläppet sitter på baksidan av datorn och ska inte påverkas av locket vad jag förstår. Jag vet inte var det stitter på MBP, men förhoppningsvis på ett smart ställe där med.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-01-27 21:51
Ursprungligen av Mondo:

Jag har en gamal PC som fungerar som server. Det är klart den här skulle kunna göra det lite bättre. Men det käns som slöseri med ett fint grafikkort i fall den bara ska stå som server. Det jag kan tänka mig är att använda den till spel i fall MBP inte klarar av det, men hur är det med det? MBP har väl ganska bra grafikkort mm, så då borde väl spel funka bra?

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-01-27 16:54

Fråga innan svar

Xinor, du säger att Macbook'en "inte orkar med riktigt". Kan du konkretisera vilken del av ditt "jobbande, pluggande och e-mailande" som blir för tungt?
Alltså vilka program kör du för dessa uppgifter och på vilket sätt märks det att "orken" tryter?

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-01-27 21:57

Xinor, du säger att Macbook'en "inte orkar med riktigt". Kan du konkretisera vilken del av ditt "jobbande, pluggande och e-mailande" som blir för tungt?
Alltså vilka program kör du för dessa uppgifter och på vilket sätt märks det att "orken" tryter?

Det är när jag har många program på samtidigt, tex mail, iCal och sådana program man vill ha i gång och sedan kör webbdesign (Dreamweaver), grafik (Fireworks, Photoshop) och kollar på bilder i iPhoto. Eller när man kör parallels. Då blir den seg och orkar inte med, men får vänta länge på vissa saker t ex att bara ta fram dashboard och få kalender, kocka, miniräknare mm att funka kan ta lång tid.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-01-28 13:51

Alternativ 2 - absolut :-)

Ursprungligen av Xinor:

Det är när jag har många program på samtidigt, tex mail, iCal och sådana program man vill ha i gång och sedan kör webbdesign (Dreamweaver), grafik (Fireworks, Photoshop) och kollar på bilder i iPhoto. Eller när man kör parallels. Då blir den seg och orkar inte med, men får vänta länge på vissa saker t ex att bara ta fram dashboard och få kalender, kocka, miniräknare mm att funka kan ta lång tid.

Aha, då är jag med! Det är sannolikt mängden RAM-minne som bidrar till den bristande "orken". OK, förvisso är Parallells tidvis ganska CPU-krävande, men mer minne skulle göra susen om du nu vill jobba på det viset med din MB.

Nu har jag röstat på alternativ 2! För precis som du säger själv så är en MBP bara "sådär" som speldator (iaf jämfört med iMac 20 eller PC) men den är en vass jobbdator och samtidigt lite "klunsigare" än den nätta MB'n. Och med en iMac 20 (lägg till för 256 MB videominne!) får du en alldeles utmärkt speldator (blir lika bra som din nuvatande PC) och samtidigt en arbetshäst för dinna tunga arbetsuppgifter och schysst server med ett par FW-diskar.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-01-28 16:19

Aha, då är jag med! Det är sannolikt mängden RAM-minne som bidrar till den bristande "orken". OK, förvisso är Parallells tidvis ganska CPU-krävande, men mer minne skulle göra susen om du nu vill jobba på det viset med din MB.

Nu har jag röstat på alternativ 2! För precis som du säger själv så är en MBP bara "sådär" som speldator (iaf jämfört med iMac 20 eller PC) men den är en vass jobbdator och samtidigt lite "klunsigare" än den nätta MB'n. Och med en iMac 20 (lägg till för 256 MB videominne!) får du en alldeles utmärkt speldator (blir lika bra som din nuvatande PC) och samtidigt en arbetshäst för dinna tunga arbetsuppgifter och schysst server med ett par FW-diskar.

Jag tycker att det verkar vara samma grafikkort i både iMac och MBP. Vad är det som skiljer dem som speldator?

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-01-29 08:13

Det var du själv som sa att MBP är sämre som speldator
Skämt åtsido; Dur har rätt att garfikkort/minne och CPU är jämförbara. Det är tre andra faktorer som jag tycker avgör till iMac'ens fördel när vi snackar speldator:
Skärmstorlek
Hårdiskstorlek
Tangentbord

Vill man vara petig så kanman också ta upp DVD-läsarens hastighet, men det är nog inte avgörande på samma sätt...

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-01-29 12:23

Det är tre andra faktorer som jag tycker avgör till iMac'ens fördel när vi snackar speldator:
Skärmstorlek
Hårdiskstorlek
Tangentbord

Skärmstorlek - Jag kommer använda extern skärm när jag spelar och gör annat hemma.

Hårdiskstorlek - 120 GB räcker bra, har dessutom en gamal PC som agerar server med massa hårddikplats. Däremot är hårddisken långsammare, 5400 varv i stället för 7200 på iMac. Hur spelar detta in, blir det bara långsammare att starta program eller blir det även långsammare när man använde dem?

Tangentbord - Kommer att använda externt tangetbort och mus när jag spelar och gör annat hemma.

Någon som har erfarenhet av att spela spel i bootcamp på iMac eller MBP? Funkar det bra?

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-01-29 14:26

OK, då börjar kanske dina tankar klarna...

Dina frågor:
En långsammare hårdisk är ALLTID långsammare. Men det är ju i spelsammanhang som vi talar, va? Då är det mest vid uppstart som du märker skillnad på en långsamare disk. De flesta spel kör nog i RAM-minnet och jobbar inte mot disk. Annat är det väl med videoredigering etc.

Bootcamp är bara aktivt i själva startsekvensen för datorn. Sen är det respektive OS som styr och de program/spel du sen använder påverkas inte det allra minsta.
Eller för att svara med andra ord; Använder du Bootcamp för att installera och köra Windows XP på din Mac så är det inget som XP "märker". För Windows XP är din dator en Intel-baserad PC. Punkt.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-01-29 17:22

Det som känns bäst just nu är en MBP som jag ska ha till allt. Frågan är bara hur bra den klarar spel, eftersom jag spelar ganska mycket. Jag har inte riktigt fått klarhet i om det skilljer sig sig mellan MBP och iMac och hur de är jämfört med min PC. Kommer mina spel att flyta fint helt enkelt?

Ursprungligen av Xinor:

Det som känns bäst just nu är en MBP som jag ska ha till allt. Frågan är bara hur bra den klarar spel, eftersom jag spelar ganska mycket. Jag har inte riktigt fått klarhet i om det skilljer sig sig mellan MBP och iMac och hur de är jämfört med min PC. Kommer mina spel att flyta fint helt enkelt?

Jag har en MBP av första generationen, d v s med Core Duo. Den klarar aav BF2 nästintill (jag är lite känslig, trots att jag själv inte spelar) laggfritt med inställningar på "High" i 1024*768 och med 2 ggr kantutjämning.

MBP med C2D har samma grafikkort men det är högre klockat. En MBP C2D är alltså bättre i spel än en MBP CD. Om det räcker för dig, ja, det får du avgöra. Se till att ha minst 2 GB RAM bara.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-01-29 18:04
Ursprungligen av hansfilipelo:

Jag har en MBP av första generationen, d v s med Core Duo. Den klarar aav BF2 nästintill (jag är lite känslig, trots att jag själv inte spelar) laggfritt med inställningar på "High" i 1024*768 och med 2 ggr kantutjämning.

MBP med C2D har samma grafikkort men det är högre klockat. En MBP C2D är alltså bättre i spel än en MBP CD. Om det räcker för dig, ja, det får du avgöra. Se till att ha minst 2 GB RAM bara.

Hur tror du att spel som Sims 2 och WOW skulle klara sig? Hur tror skillnad tror du att det är mellan en MBP och min PC?

Ursprungligen av Xinor:

Hur tror du att spel som Sims 2 och WOW skulle klara sig? Hur tror skillnad tror du att det är mellan en MBP och min PC?

Din PC bör vara ganska mycket bättre i spel då du har ett 7800 GTX som grafikkort. Detta är ju inte det nyaste på marknaden men det är nämnvärt snabbare än ett X1600 mobility-kort (sitter i både iMac 17+20" och MBP).

Angående hur Sims 2 och WoW flyter så bör de klara sig bra. Sims är inte speciellt krävande och i WoW så är det inte så mycket lull-lull utan mer stora ytor och många spelare; då är spelet mer beroende av processor och minnesmängd.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-01-29 20:33
Ursprungligen av hansfilipelo:

Din PC bör vara ganska mycket bättre i spel då du har ett 7800 GTX som grafikkort. Detta är ju inte det nyaste på marknaden men det är nämnvärt snabbare än ett X1600 mobility-kort (sitter i både iMac 17+20" och MBP).

Angående hur Sims 2 och WoW flyter så bör de klara sig bra. Sims är inte speciellt krävande och i WoW så är det inte så mycket lull-lull utan mer stora ytor och många spelare; då är spelet mer beroende av processor och minnesmängd.

Tack, nu har jag nog ganska klart för mig hur det ligger till med dessa datorers prestanda när det gäller spel.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-02-01 11:44

Tack för allt info, det har hjälpt mig mycket.

Efter mycket funderande har jag kommit fram till att jag egentligen kanske vill ha MBP. Problemet där är priset, så det blir ingen sådan. Men jag vill ändå ha allt på en dator så jag har beslutat att fortsätta använda min MacBook men köpa till minne så den får 2 GB, då borde den klara det jag vill med den. Sedan behåller jag PC:n bara för att spela spel på. Det blir den billigaste och enklaste lösningen.

1
Bevaka tråden