Ska jag köpa en beg PB G4?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-03 14:18

Jag funderar på att köpa en begagnad PB G4, hade tänkt att leta reda på ngn runt 800mhz. Just nu har jag en Pismo 500 och gillar den skarpt (bl a för att fläkten i princip aldrig går på). Kommer jag att uppleva att saker blir snabbare med bytet eller är skillnaden marginell? Jag har läst, och blivit lite avskräckt, över att dom nya PB har fläktar som låter lite väl mkt. Är då en lite äldre ett bättre köp?

• Oregistrerad
  • 2003-04-03 14:46

Nja ta en fr.o.m 667 dvi modellen. Har en 667 innan den & den låter ganska mycket när man spelar, men vid surfing & lättare grejor hörs den knappt alls.

Se upp för fallgropar om du köper beggad; flimrande skärm, flagande ram, död firewireport m.m.

Lycka till!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-03 15:54

Tack för tipsen! Fler åsikter önskas!

400 MHz PBG4 är också tyst. Det verkar som om några modeller efter den blev för varma så att fläkten går jämt. Men 400 MHz låter lite mesigt för att ersätta en Pismo.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-03 16:03

Ja, man bör väl upp i 667 åtminstone. När det gäller hastigheten i Finder så brukar jag leka lite med om nya Macarna som står i butik. Det som slår mig överlag är att dom upplevs som så pass långsamma. Dvs inte mkt rappare än min G3.

• Oregistrerad
  • 2003-04-03 16:09

Ja, det är X:ets fel. Det laggar ordentligt om man jämför med 9an.

Burkarna i sig prestandamässigt är ju "hyfsat kvicka.

Har två PB G4 och dom har inte krånglat en enda gång. Har Apple Protection Plan, men jag tror inte jag kommer få nytta utav den.
Fläktarna drar igång på högvarv när man gör lite tungre saker, men efter ett tag är dom tysta.
Annars vet jag inga nackdelar med PB, förutom att plast gerejerna som skall skydda skärmen ifrån tangentbordet är lite väl små så att det blir feta märken på den. Detta går dock att undvika om man lägger något mellan.

Jag köpte nyligen en PowerBook G4 667 DVI och är mycket nöjd med den. Den har all kraft jag behöver, underbar skärm och fläkten går bara på om man spelar spel eller vid tunga arbetsuppgifter som exportering av film.

Jag tror inte jag skulle vilja ha en nyare TiBook eftersom de (vad jag hört) är betydligt hetare och för mer oväsen.

Se dock till att du absolut inte köper en powerbook innan DVI eftersom de inte klarar 1280x854 upplösning.

Ciryon

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-03 16:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Jag köpte nyligen en PowerBook G4 667 DVI och är mycket nöjd med den. Den har all kraft jag behöver, underbar skärm och fläkten går bara på om man spelar spel eller vid tunga arbetsuppgifter som exportering av film.

Jag tror inte jag skulle vilja ha en nyare TiBook eftersom de (vad jag hört) är betydligt hetare och för mer oväsen.

Se dock till att du absolut inte köper en powerbook innan DVI eftersom de inte klarar 1280x854 upplösning.

Ciryon

Det låter ju mkt bra! Vad är en sån värderad till?

Jag kan bara hålla med Ciryon. Skärmen på 667 DVI är mycket mycket bättre än på modellerna innan. Jag hade en 500 tidigare och den var tyst men inte alls så bra skärm som den 667 DVI som jag har på jobbet. Jag kör den ofta med locket stängt och fläkten går väldigt sällan ändå.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pentry
Det låter ju mkt bra! Vad är en sån värderad till?

Jag skulle tro mellan 16000 och 19000 beroende på konfiguration. Min kostade 16000, men då var det tyskt tangentbord och inte så mycket minne (som jag nu köpt till och den flyger fram ).

Ciryon

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-09 00:29

Tack för alla synpunkter! Nu ska jag ut och leta!
/Pentry

1
Bevaka tråden